تولید اولین کود زیستی پتاسیمی در کشور


محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، برای نخستین بار در کشور موفق به تولید کود زیستی پتاسیمی در کشور شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ساریخانی، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح با بیان اینکه استفاده و عرضه این باکتری‌ها در قالب کود زیستی پتاسیمی به نام پتابارور اولین بار در کشور به اجرا رسید و در فرمولاسیون آن از باکتری های سودوموناس بومی منطقه استفاده شده است، گفت: کودهای زیستی انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها تامین کنندگان نیتروژن و فسفر برای گیاهان هستند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تعدادی کود زیستی در کشور ثبت و تولید شده که بیشتر در ارتباط با عناصر فسفر و نیتروژن بوده است، گفت: با وجود اینکه تولید و استفاده کود زیستی پتاسیمی در کشورهایی نظیر چین و کره از سال‌ها قبل آغاز شده تا کنون در کشور عرضه نشده و فرمولاسیون عرضه شده در این طرح، جدید است.

دانشیار بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به روند اجرای موفقیت این پروژه گفت: کود زیستی حاضر مبتنی بر چندین ایزوله جدید باکتریایی حل‌کننده پتاسیم بوده و قابلیت حل‌کنندگی فسفات از دیگر ویژگی‌های این کود زیستی است.

این استاد دانشگاه تبریز تاکید کرد: این نوع کود زیستی برای نخستین بار در کشور عرضه می‌شود و فراورده نهایی اختراع حاضر می‌تواند علاوه بر تامین پتاسیم برای گیاه میزبان، همزمان قابلیت کود زیستی فسفاته داشته باشد و می‌توان آن را به عنوان جایگزینی سالم و زیست محیطی برای کودهای شیمیایی پتاسه به کار برد.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه انجام این طرح که از طریق ارتباط با صنعت و با حمایت مالی یکی از شرکت‌های خصوصی انجام و منجر به عرضه اولین کود زیستی پتاسیمی در کشور شده است، گفت: این طرح نزدیک به چهار سال به طول انجامید و بخشی از نتایج آن در ژورنال های معتبری نظیر European Journal of Soil Science و Geomicrobiology Journal به چاپ رسیده است.

وی افزود: طی این تحقیق، پس از نمونه برداری از خاک‌های مناطق مختلف آذربایجان شرقی و اردبیل، در نهایت دو جدایه باکتریایی توانمند از نظر رهاکنندگی پتاسیم شناسایی شدند که متعلق به جنس Pseudomonas بودند.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این پروژه به شماره 037917 از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت اختراع رسیده است.

چاپ بیش از 60 مقاله علمی و پژوهشی، 51 مقاله ارائه شده در همایش‌های داخلی و خارجی، انجام شش طرح دانشگاهی و برون دانشگاهی، دو ثبت اختراع ملی و بین‌المللی و یک ترجمه کتاب از جمله سوابق علمی دکتر ساریخانی، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج