گزارش فعالیت‌های روز جهانی و هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل


گزارش فعالیت‌های روز جهانی و هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی در هفته ملی کودک که از 13 تا 19 مهرماه 1398 هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد، این ایام فرخنده را گرامی داشتند.

- کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد

ویژه‌برنامه «کودک، شادی، آینده» به مناسبت هفته ملی کودک با شعار «آینده ساختنی است» در روستاهای پارس‌آباد برگزار شد. در این ویژه‌برنامه مربی کتابخانه سیار روستایی ضمن تبریک ایام هفته ملی کودک خدمت اعضا و دانش آموزان، به معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. در طول این هفته مربی با اجرای برنامه‌های ذیل به استقبال اعضا و دانش آموزان رفت.

در ویژه‌برنامه روستا در تابستان اعضا خاطرات و کارهایی که در ایام تابستان در باغ و بستان و نگهداری از دام‌های خود انجام داده بودند در قالب قصه برای دوستان خود اجرا کردند.

برنامه ادبی نوشته‌های دوست‌داشتنی اجرا شد. اعضا در قالب نوشته‌های خلاق به نوشتن خاطرات و اتفاقات جالب و فعالیت‌های روزمره و خواندنی در فصل تابستان پرداختند و تجربه‌های خود را با دوستان خود به اشتراک گذاشتند.

ویژه‌برنامه «معرفی کتاب‌هایی که فیلم شدند» انجام گرفت. مربی با حضور در مرکز یک کانون، کتاب آهوی گردن دراز را برای اعضا معرفی کرد. در این معرفی اعضا با مجموعه کتاب فیلم آشنا شدند و در ادامه پویانمایی این کتاب برای اعضا پخش شد. سپس مربی با شعار «آینده ساختنی است» برای اعضا در مورد سلامت ارتباط آنلاین و مراقبت در استفاده از شبکه‌های مجازی صحبت کرد.

چه بازی‌هایی را می‌شناسیم؟ عنوان فعالیت دیگری بود که انجام گرفت. در این برنامه مربی از اعضا خواست تا بازی‌های محلی و فولکلور منطقه خود را برای آشنایی دیگر دوستان خود معرفی کنند. سپس مربی با تکمیل سخنان اعضا، آن‌ها را در شناخت بهتر قوانین آن بازی‌ها راهنمایی کرد.

به دنبال گیاهان دارویی هستیم در ادامه گرامیداشت هفته ملی کودک اجرا شد و اعضا به همراه مربی به جمع‌آوری گیاهان دارویی پرداختند. مربی در مورد خاصیت و چگونگی استفاده از این گیاهان برای اعضا توضیح داد. اعضا این گیاهان را برای شرکت در فراخوان «گیاهان دارویی روستای من» جمع‌آوری کردند.

در ویژه‌برنامه «کودک، بازی، نشاط» مربی ضمن تبریک روز جهانی کودک، به همراه اعضا به اجرای بازی محیطی کبدی پرداخت. این بازی با شعار شادی و نشاط حق همه بچه‌هاست، اجرا شد. سپس اعضا با همراهی مربی به اجرای بازی‌های «هوپ و بشین و پاشو خنده داره» پرداختند و لحظات شادی را در کنار هم رقم زدند.

ویژه‌برنامه «نقاشی یک رسانه است»انجام گرفت. در این ویژه‌برنامه ابتدا مربی در رابطه با ارتباط با دنیای اطراف هر فرد برای اعضا سخنرانی کرد و در ادامه گفت که کشیدن نقاشی به عنوان رسانه درونی هر یک از ما برای اطرافیان محسوب می‌شود. در این فعالیت اعضا با موضوع «آینده را باید ساخت» به کشیدن نقاشی‌های خود پرداختند.

«من به سبک ایرانی، اسلامی زندگی می‌کنم»؛در این ویژه‌برنامه مربی در رابطه با سبک زندگی ایرانی اسلامی با استفاده از الگوپذیری از ائمه اطهار(ع) و معصومین برای اعضا توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه اعضا با تعدادی از کتاب‌های اسلامی آشنا شدند و قسمت‌هایی از آن‌ها را با همراهی مربی روخوانی کردند.

باهدف پرورش نوشتن خلاق، تقویت حس اعتمادبه‌نفس، تقویت حس پرسشگری و پایدارسازی اعضا انجام شد. ویژه‌برنامه روستا در تابستان در تعدادی از مدارس روستایی در نخستین روز از هفته ملی کودک اجرا شد. مربی ضمن تبریک این ایام و بازگشایی مدارس گفت: تلاش برای موفقیت تک‌تک شما عزیزان، تلاش برای ساختن آینده این روستا، این شهر و بالطبع کشور عزیزمان ایران است. پس تلاش شما مقدس است، آینده ساختنی است و فقط باید شما بسازید. در ادامه با توجه به قطب کشاورزی بودن منطقه مغان؛ مربی از کارهای فصل تابستان سخن به میان آورد که اعضا در ضمن مطالعه کتاب‌های امانتی، فصل تابستان به کارهای فصلی روستا نیز می‌پرداختند. سپس مربی در قالب برنامه ادبی از اعضا خواست تا به خاطره‌نویسی و نوشتن خلاق با موضوع تابستان بپردازند و اتفاقات جالب و فعالیت‌های روزمره در فصل تابستان را ثبت کرده به صورت کتبی و شفاهی در اختیار دوستان و مربی خود قرار دهند و از سختی‌ها و آسانی روزهای کاری خود حرف بزنند.

فصل تابستان در روستاها، به خصوص روستاهای منطقه مغان فصل کار و تلاش است، بنابراین اعضا با کوله باری از تجربه و خاطره وارد مدرسه می‌شوند. اعضا با تعریف این خاطره‌ها تجارب خود را به دوستان خود انتقال می‌دهند.

- مرکز یک کانون مشگین‌شهر

مربیان مرکز یک کانون مشگین‌شهر با شعار «آینده را باید ساخت» هفته ملی کودک را گرامی داشتند. این مرکز با شعار «شادی سهم من از زندگی» و«آینده را باید ساخت» هفته ملی کودک را گرامی داشتند. با همکاری اداره بهزیستی شهرستان و مهدهای کودک و پیش‌دبستانی، با شعارهای «شادی سهم من از زندگی» و«آینده را باید ساخت» مرکز شماره ۱ کانون مشگین‌شهر هفته ملی کودک را گرامی داشت.

در این ویژه‌برنامه، ضمن فضاسازی مرکز با المان‌های کودکانه و شاد، برنامه‌های متنوع از قبیل قصه‌گویی و شعرخوانی توسط نیلوفر صفروند، اجرای ترانه‌های کودکانه توسط کودکان حاضر در برنامه، ساخت فرفره‌های رنگی توسط صفروند و هدیه دادن آن‌ها به کودکان، نقاشی روی صورت و طراحی آرزوهای کودکان توسط خود آن‌ها با هدایت سولماز کاظم نژاد بر روی بادکنک‌ها به اجرا درآمد. شایان‌ذکر است، با توجه به حضور محمد معیت ریاست اداره بهزیستی شهرستان، مدیر امور مهدهای کودک و هیات همراه، در مورد تداوم همکاری کانون با این اداره گفتگو شد. همچنین بچه‌های علاقه‌مند رایگان عضو کانون شدند.

همچنین در این ایام فرخنده، اعضای کودک دهه هفتاد مراکز مشگین‌شهر به آغوش باز کانون برگشتند. برای کانونی بودن و کانونی ماندن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، با ایمان به این واقعیت و در راستای اجرای طرح ستاد کانون استان اردبیل در خصوص اعضای قدیمی و موفق کانون، طی برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی که توسط نیلوفر صفروند مسئول مرکز شماره یک کانون مشگین‌شهر و همکاران آن مرکز به‌عمل‌آمد، منتخبینی از اعضای متولد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در محل مرکز شماره یک شهرستان گرد هم آمدند.

در فضاسازی برنامه از لوح‌های تقدیر و تندیس‌های آن دوره فعالیت اعضا، آلبوم‌های عکس و برگزیده عکس‌هایی که متعلق به اعضای کانون آن دهه‌ها بود، استفاده شد و مسیر ورود اعضای کانون نیز گل‌باران شد. سرودهای کودکانه و کانونی آن دوره هم‌زمان با شروع برنامه در فضای مرکز پخش شد و پس از اجرای مراسم خوشامدگویی و پیشواز، قرائت قرآن توسط هادی محمدی عضو فعال مرکز شماره یک و قاری برنامه‌های ۱۵ سال قبل کانون به عمل آمد. مربی مسئول مرکز در آغاز برنامه در مورد اهداف کوتاه مدت و درازمدت سازمان در زمینه پرورش کودکان و نوجوانان، اهمیت فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی در کانون و نقش آن‌ها در دستیابی به این اهداف با آوردن نمونه‌های زنده حاضر در برنامه، به عنوان شاهدان عینی این ادعا سخنرانی کرد. از فرایند رو به رشد برنامه‌های کانون در طول دهه‌های مختلف اطلاعاتی به حاضران برنامه ارائه داد و در پایان از سوابق درخشانی که در مورد تک‌تک اعضای سابق کانون و در برنامه حاضر بودند، رزومه‌ای به صورت شفاهی ارائه داد.

در این برنامه اعضای فعال مرکز شماره یک و دو مشگین‌شهر حاضر بودند که این اعضا در طول سال‌های فعالیت خود در کانون علی‌رغم جابجایی مربیان در مراکز، همواره ارتباط کاری خود را با مربیان حفظ نمودند و حتی در هر دو مرکز به انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود پرداخته‌اند. با توجه به اجرای این برنامه در هفته ملی کودک، حاضران از دوران کودکی خود در کانون گفتند و ناگفته‌های خود را از آن دوران به مربیان سابقشان نیلوفر صفروند و سپیده داداش زاده بیان کردند. از نیازهای برآورده شده و آرزوهایی که به دلیل رسیدن به حداکثر سن کانون نتوانسته بودند در مراکز دنبال کنند، صحبت کردند. سپس هر کدام به معرفی شغل خود پرداختند و از نقش کارگاه‌های کانون در کشف و پرورش استعدادها و ادامه مسیر زندگی‌شان با کسب مهارت‌های متناسب با آنچه از کانون برگرفته بودند به نیکی یادکردند.

حامد صالح زاده عضو فعال هنری و ادبی کانون و صاحب کارگاه بزرگ صنایع چوبی که تحصیلات خود را نیز در این زمینه ادامه داده بود در مورد نقش کانون در کسب مهارت‌های هنری و خلاقیت در کسب‌وکار خود که موجب رشد و توسعه او در زمینه تولید صنایع‌دستی چوبی شده بود، صحبت کرد. صالح زاده نمونه‌ای نفیس از کارهای خود را به سپیده داداش زاده مربی ادبی سابقش تقدیم کرد.

هادی محمدی عضو فعال کارگاه هنری و نقاشی، قاری قرآن و تک‌خوان گروه‌های سرود، به عنوان مدیر و مؤسس آموزشگاه موسیقی ارغنون که یکی از موفق‌ترین آموزشگاه‌های موسیقی شهرستان است و خود به عنوان مربی آواز، سه‌تار و سنتور در آموزشگاه‌های شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز و ... به آموزش هنرجو پرداخته است، سخنرانی کرد. هادی محمدی فعالیت‌های هنری خود را از مرکز شماره یک با مربی فرهنگی آن دوره علی حسینی نسب آغاز و با مربی مسئول مرکز نیلوفر صفروند در کانون ادامه داد. او نیز از تأثیر بسزای کانون به دلیل کشف استعدادها و ایجاد انگیزه و علاقه در پیگیری، رشد و توسعه هنرش در سطح شهرستان، استان، کشور و حتی خارج از کشور صحبت کرد. وی علاوه بر تأثیر کانون در پرورش مهارت‌های هنری‌اش، راهکارهای خلاقانه‌ای که در کسب‌وکار خود داشته است را نیز مدیون دورانی دانست که در کانون به عنوان عضو فعال فعالیت می‌کرد.

امیرحسین رستمی عضو فعال بخش ادبی که اکنون دبیر رسمی آموزش و پرورش و جزو نویسندگان مطرح داستان در سطح ملی بوده و چندین بار موفق به کسب مقام‌های برگزیده جشنواره‌های کشوری شده است نیز از تأثیر کانون و مربی خود سپیده دادش زاده در موفقیت‌هایش گفت.

دیگر اعضای کانون که در این برنامه حاضر بودند و از فعالیت‌های کانون در کسب‌وکار خود بهره گرفته بودند و به دلیل کمبود وقت از امکان مصاحبه با آن‌ها فراهم نشد، عبارت بودند از:

حسین صفروند مجسمه‌ساز و متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان‌پزشکی و نفر اول بورد تخصص کشور در سال ۱۳۹۸عضو مرکز شماره دو مشگین‌شهر که از اعضای فعال کارگاه سفال و کتاب‌خوان کانون بود. وی از دوران کودکی با بهره‌گیری از کارگاه‌های سفالگری کانون، در کنار تحصیل به مجسمه‌سازی پرداخت و همین مهارت عملی سبب شد در طول دوران تحصیل خود در زمینه مهارت عملی هم در دوره دکترای حرفه‌ای و هم در دوره تخصص بالاترین نمره دانشکده را به خود اختصاص دهد.

کیوان قربانی دبیر رسمی آموزش و پرورش و موزیسین و شاعر، عذرا آتوت عضو فعال فرهنگی هنری و ادبی دبیر رسمی آموزش و پرورش و موزیسین، صالح داداش زاده بازاری موفق که در زمینه پیانو و آواز فعالیت دارد. فرناز فتح‌اللهی مدیر مؤسس مهدکودک باران و داستان‌نویس، هاشم فتح‌اللهی داستان‌نویس، حامد کاوه مهندس رشته عمران و کارمند رسمی شهرداری و موزیسین. در ادامه برنامه، هادی محمدی به اجرای آواز و سه‌تار پرداخت و کیوان قربانی از اشعار خود شعری را انتخاب و برای کانونی‌های حاضر قرائت کرد.

در ادامه سرود کانون با پخش موسیقی متن توسط اعضا و مربیان کانون همخوانی شد، اعضا عکس هلی متعلق به خود و دوستانشان را از آلبوم‌های عکس پیدا کردند و سپس در مورد تداوم این برنامه تصمیم‌گیری‌هایی به‌عمل آمد. مراسم پذیرایی با برش کیکی با طرح آرم کانون، توسط قدیمی‌ترین عضو حاضر در جمع؛ حامد کاوه برش داده شد، اعضای قدیمی کانون به مربیان خود سپیده داداش زاده و نیلوفر صفروند هدایایی به رسم یادبود و قدردانی اعطا کردند.

- مرکز دو کانون مشگین‌شهر

هم‌نوایی اعضای مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر با کودکان عاشورایی؛ به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک و تقارن این هفته با ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه با عنوان کودکان عاشورایی در سالن مطالعه مرکز برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک، شعار «آینده را باید ساخت» را به صورت گروهی خوانده و اعضا را با عناوین هفته ملی کودک که در قالب طرح دیواری آماده‌شده بود، آشنا ساخت.

در ادامه ضمن تشویق اعضا به فرهنگ مطالعه کتاب، کتاب فیل و فیل‌بان را به اعضا معرفی کرده و برایشان قصه‌گویی کرد. معرفی کودکان عاشورایی چون حضرت رقیه(س)، عبدالله، باب الحوایج علی‌اصغر، محمدباقر و... از دیگر بخش‌های این برنامه بود که در این بخش معصومه رحیم زاده مربی امور فرهنگی مرکز ضمن اوصاف واقعه عاشورا به رشادت‌ها و مظلومیت‌های کودکان در صحنه عاشورا اشاره‌کرده و هر کدام از اعضا یک جمله در وصف این کودکان گفتند.

سپس با راهنمایی نرگس پورعلی مربی هنری مرکز و همکاری مربیان، اسامی کودکان عاشورایی را روی شابلون کشیده و با قیچی جدا کردند و با فن چاپ بر روی مقوای بزرگی این اسامی را چاپ کرده و با صدای بلند کودکان عاشورایی را صدا کرده و حمایت و یاری خود را نسبت به این کودکان نشان دادند. در پایان مستعلی‌زاده ضمن تشکر از حضور اعضا و دانش‌آموزان به ثبت‌نام رایگان در طول هفته ملی کودک اشاره‌کرده و از کودکان خواست تا در صورت عضو نبودن به عضویت رایگان کانون درآمده و از فعالیت‌های کانون بهره‌مند شوند.

کودک و فرهنگ مطالعه کتاب؛ یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک برپایی کارگاه روخوانی و خلاصه‌نویسی بین ۶ کلاس سوم ابتدایی از سه مدرسه بود که این برنامه باهدف تشویق به خواندن و حضور در کارگاه نوشتن خلاق برگزار شد. به همین مناسبت هر کلاس به صورت مجزا در این کارگاه شرکت کرده و ضمن آشنا شدن با مراحل روخوانی و نحوه خلاصه‌نویسی هر کدام‌یک کتاب را با انتخاب مربی برای دوستان روخوانی کرده و در برگه‌های مربوط به دفتر دانایی به خلاصه‌نویسی کتاب پرداخته و از خصوصیات شخصیت‌های داستانی نوشتند. در این کارگاه معصومه رحیم‌زاده به عنوان مربی راهنما در کنار اعضا و دانش‌آموزان بود و پس از پایان برپایی کارگاه‌ها، نوشته‌ها و خلاصه‌نویسی‌های اعضا را به دقت موردمطالعه قرار داده و با هماهنگی معلم کلاس و معاون پرورشی، کارگاه ادبی برای اعضا دایر کرد.

کودک، صلح بازی و نشاط؛ هم‌زمان با هفته ملی کودک کارگاه نماش عروسکی و نمایش خلاق برای اعضای کودک و نوجوان برگزار شد. در این کارگاه لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک و صحبت در خصوص صلح و بازی و نشاط، به دوستی‌هایی پایدار اشاره‌کرده و در ادامه از اعضا خواست تا از دوستی‌های خود، نوع‌دوستی و نحوه حفظ و پایداری آن صحبت کنند. در ادامه ضمن معرفی نمایشنامه قطعه گمشده شخصیت‌های عروسکی را در اختیار اعضا قرار داده و از آن‌ها خواست تا به صورت دو به دو و گروهی به اجرای نمایش خلاق بپردازند. در پایان اعضای مستعد و علاقه‌مند به فعالیت نمایش عروسکی جهت حضور در این کارگاه ثبت‌نام کردند.

همچنین کارگاه بازی خلاق و فکری به صورت هدفمند در جهت پرورش ذهن و تقویت قوه تخیل اعضا برای کودکان و نوجوانان با هدایت معصومه رحیم‌زاده مربی فرهنگی مرکز تشکیل شد.

در این کارگاه جهت تقویت مهارت پرسشگری اعضا را با حس‌های پنج‌گانه آشنا ساخته و از چیستی، چرایی و چگونگی صحبت بحث و گفتگو شد و در ادامه مربی اشیاء را پنهان کرده و اعضا با سؤال و پرسش به ماهیت اشیاء پی برده و موفق به یافتن آن شدند. این بازی به صورت دوره‌ای اجراشده و اعضا ضمن تقویت مهارت پرسشگری و طبقه‌بندی صحیح سؤال به پرسیدن صحیح و منطقی سوق داده شدند. شور، نشاط و هیجان این بازی باعث شد اعضا خواستار برگزاری این بازی به صورت مداوم شوند.

- مرکز سه کانون مشگین‌شهر(آلنی)

به مناسبت هفته ملی کودک، از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۹ مهرماه برنامه‌های متنوعی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون مشگین‌شهر(آلنی) برگزار شد. با توجه به تقارن هفته ملی کودک با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و ماه صفر، برنامه‌های این مرکز رنگ و بوی عاشورایی و دینی داشت و آموزه‌های مذهبی و عاشورایی در صدر برنامه‌ها قرار داشتند.

در ایام مقارن با هفته ملی کودک، بازدید مدارس هم‌جوار از مرکز آلنی انجام شد. در این بازدیدها تعداد دو مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه با هماهنگی قبلی از مرکز بازدید کردند و با برنامه‌ها و دستاوردهای کانون آشنا شدند. بیانیه حقوق کودک توسط اعضای کودک قرائت شد و مربیان مرکز به توضیح و تبیین بندهای مختلف این بیانیه برای معلمان و دانش‌آموزان پرداختند. ضمن اطلاع‌رسانی ثبت‌نام رایگان به مناسبت هفته ملی کودک، جهت تشویق سایر دانش‌آموزان به ۶ نفر از اعضای فعال هدایایی اهدا شد. سپس دانش‌آموزان از کارگاه‌های مختلف بازدید کردند و در کارگاه نقاشی با موضوع کودک و شادی به نقاشی پرداختند.

اجرای شبیه‌خوانی توسط اعضای نوجوان پسر از دیگر برنامه‌های اجراشده در این هفته بود. این برنامه بعد از تمرین‌های متوالی در روزهای قبل انجام شد و اعضای پسر بعد از ۶ جلسه تمرین به همراه مربی فرهنگی مرکز، به اجرای شبیه‌خوانی اربعین پرداختند. در این برنامه تعداد ۱۵ نفر از اعضای پسر نقش اجرا کردند. طبل زنی و سنج نوازی نیز توسط اعضا انجام شد که مورد استقبال کودکان و نوجوانان پسر و والدین آن‌ها قرار گرفت.

اکران فیلم در طول هفته ملی کودک، پخش سرودهای کانونی، رقابت با طراحی بازی‌های فکری، کارگاه‌های نقاشی و کاردستی با موضوع«آینده ساختنی است» از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مرکز بود.

- کانون رضی

مرکز فرهنگی هنری کانون رضی به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک ویژه‌برنامه‌ای را با حضور دانش‌آموزان مدرسه عفت هم‌زمان با آغاز طرح «کانون مدرسه» برگزار کرد.

در این ویژه‌برنامه، ضمن فضاسازی مرکز با پیام‌های تبریک روز کودک و با خوشامدگویی مربی فرهنگی به دانش‌آموزان مدرسه عفت که به همراه اسباب‌بازی دوست‌داشتنی خود در این برنامه شرکت کرده بودند، برنامه‌هایی نظیر قصه‌گویی، شعرخوانی با موضوع روز کودک، مسابقه پرتاب توپ داخل سبد، خاطره گویی در مورد اسباب‌بازی موردعلاقه‌شان، بازی عمو زنجیرباف، کارگاه سفال، به پرواز درآوردن بادبادک‌ها با شعار آینده ساختنی است اجراشد.

همچنین نمایشگاه پایان فصل از فعالیت‌های انجام‌شده در کارگاه‌های هنری و فرهنگی فصل تابستان باهدف آشنایی اعضا با فعالیت‌های کانون در این مرکز برای بازدید برپا شد.

در پایان با اهدای کلاهک تبریک روز کودک به اعضا و پذیرایی، باهدف ایجاد شادی و نشاط، معرفی و گرامیداشت هفته ملی کودک، اعضای جدید و فعال این مرکز به صورت رایگان تمدید عضویت و ثبت‌نام شدند.

- کانون انگوت

هفته ملی کودک از ۱۳ تا ۱۹مهرماه با شعار «آینده را باید ساخت» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت گرامی داشته شد. در اولین روز از هفته کودک برنامه‌ای با حضور ۵۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه ۲۲ بهمن برگزار شد. افسانه سادات مزین مسئول مرکز ضمن تبریک این روز به کودکان به تشریح شعار امسال هفته ملی کودک پرداخت و در کنار آن اشاره‌ای به نام‌گذاری سال رونق تولید داشت. پس‌ازآن سرود ما گل‌های خندانیم توسط دانش‌آموزان جمع‌خوانی شد و سپس اعضا در کارگاه کاردستی شرکت کرده و به یاد طفل سه‌ساله حضرت امام حسین (ع) پرچم‌های کوچک یا رقیه (س) را با دست‌های خود تهیه کردند. همچنین در طول این ایام دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهید مظفری که در مرکز حضور یافته بودند در کارگاه سفالگری با موضوع خیمه‌های عاشورایی شرکت کردند و در ادامه فیلم یکی کم است برای آن‌ها پخش شد و به نقد و بررسی فیلم پرداختند.

از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول این ایام حضور در مدرسه ۲۲ بهمن و قصه‌گویی برای دانش‌آموزان، اجرای طرح تولدت مبارک طبق کتاب کار سال ۱۳۹۸، برگزاری مسابقه‌های کتاب محور، ثبت‌نام رایگان دانش‌آموزان و برگزاری طرح کانون مدرسه هم‌زمان با هفته ملی کودک بود.

- کانون خلخال

کانون پرورش فکری شهرستان خلخال ویژه‌برنامه غنچه‌های زندگی را با همکاری امور بانوان فرمانداری، دانشکده علوم پزشکی، شهرداری، کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی،آموزش و پرورش، مدرسه‌ عفت، کمیته امداد امام خمینی(ره)، حفاظت محیط‌زیست در سالن ارشاد این شهرستان برگزار شد.

در این برنامه که با حضور بیش از۳۰۰ نفر از کودکان، مسئولان استانی، کارشناسان،معلمان، حضور داشتند، برنامه‌های مختلفی اجرا شد. زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در خصوص هفته‌ی ملی کودک و اهمیت دوران کودکی سخنرانی کرده و سپس به معرفی یکی از شخصیت‌های برجسته خلخال پرداخت. او بچه‌ها را به تلاش و کوشش و درس خواندن تشویق کرد.

زهرا محیطی، مربی مسئول و مسئول کمیته‌ی کودک شهرستان خلخال نیز به ارائه گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی پرداخت و در ادامه نوبت به شعرخوانی توسط عضو ادبی و فعال کانون رسید. همچنین مسابقه مهیج معکوس بازی در بین بچه‌ها اجرا شد. در ادامه، قصه گوی نوجوان کانون به نام آیلین فیضی نیا به قصه‌گویی پرداخت. سپس اجرای سرود و پویانمایی جذاب (کشاورز و ربات) که از تولیدات کانون است، برای حاضران پخش شد.

شایان‌ذکر است، مدیرکل کانون استان روز دوشنبه ۱۵ مهرماه در سفر به خلخال و شرکت در برنامه غنچه‌های زندگی از مدرسه استثنایی رشد، بازدید کرده و با کودکان و نوجوانان داری نیازهای ویژه به مناسبت هفته ملی کودک به گفتگو نشست.

- کانون نیر

آغاز طرح «کانون مدرسه» با شروع هفته ملی کودک در کانون نیر، به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک، ویژه‌برنامه‌ای در کانون پرورش فکری نیر با حضور بیش از پنجاه نفر از کودکان پسر باهدف هر کودک یک کتاب برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه فعالیت‌هایی نظیر نقاشی، قصه‌گویی، مسابقه، بازی، نمایش فیلم و کتاب‌خوانی اجرا شد. ایجاد شورونشاط در کودکان، پرورش مهارت‌های گروهی و شناساندن اهمیت هفته کودک از اهداف اجرای این برنامه بود. همچنین در بخشی دیگر، مربیان مرکز کتاب‌هایی را برای کودکان معرفی کردند و کودکان با به دست داشتن یک کتاب شعار دادند، آینده ساختنی است.

مرکز نیر در برنامه‌ای دیگر باهدف گرامیداشت هفته ملی کودک، ویژه‌نامه «نشست دهه هشتادی‌ها با اعضای جدید» را در محل فرمانداری شهرستان برگزار کرد. در این نشست پس از خوشامدگویی توسط مسئول مرکز، فرماندار شهرستان سخنرانی کرد. سپس دو نفر از اعضای قدیم مرکز حسام جلیلی و سوسن سودمند با سخنان خود برای اعضای جدید حس خودباوری و اعتمادبه‌نفس را در آن‌ها تقویت کردند. در ادامه اعضای قدیم مرکز با معرفی خود با شماره عضویت‌های قدیمی‌شان، حس و حالی دیگر به برنامه بخشیدند. پذیرایی، تجلیل از اعضای قدیم و گرفتن عکس یادگاری از دیگر بخش‌های اجرا شده در این نشست بود.

- کانون گرمی

مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی با مشارکت آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان اقدام به برپایی فعالیت‌های متنوع در هفته ملی کودک کرد. در سومین روز از هفته ملی کودک روز دوشنبه ساعت ۱۱ قبل از ظهر، دانش آموزان پایه اول تا سوم دبستان آرمان با هماهنگی قبلی در مرکز حضور یافتند.در ابتدای برنامه مربی مسئول کانون گرمی پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و محتوای پیمان‌نامه را برای اعضا تشریح کرد. سپس اعضا در کارگاه نقاشی با موضوع آینده را باید ساخت، آینده‌ای شاد ترسیم کردند.

همچنین در چهارمین روز از هفته ملی کودک، ویژه‌برنامه‌ای با همکاری آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان شهرستان با حضور۵۰ کودک روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه در سالن سینمای کانون برگزار شد. در ابتدای این برنامه پروین قلیزاده مربی مسئول مرکز ضمن خوشامدگویی، روز جهانی کودک را برای اعضا معرفی کرده و قصه کرم سه‌نقطه را برای اعضا تعریف کرد. در ادامه برنامه، اسلام حسن‌زاده مربی امور فرهنگی مرکز، قصه عاشورایی وفاداری حضرت عباس(ع) در صحنه کربلا را با لباس تعزیه برای حاضران اجرا کرد. کارشناس بهداشت و محیط شبکه بهداشت شهرستان هم از تغذیه، سلامتی و تندرستی برای اعضا صحبت کرد. اجرای مسابقه، شیرین‌کاری و پذیرایی از کودکان ازجمله برنامه این روز مهم بود.

- کانون جعفرآباد

به مناسبت فرارسیدن هفته ملی کودک از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۹ مهرماه برنامه‌های شاد و متنوعی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جعفرآباد اجرا شد. همچنین ویژه‌برنامه‌ای نیز در روز ۱۶ مهر با همکاری شبکه بهداشت، مدارس و مهدکودک‌ها برگزار شد.

در این برنامه سولماز میرزایی سرپرست مرکز جعفرآباد، ضمن تبریک روز کودک به تشریح فعالیت‌های کانون و برنامه‌های هفته ملی کودک پرداخت. در ادامه به شعرخوانی توسط اعضا و مربیان پرداخته شد و همچنین اعضا نمایش پانتومیم را به صورت مسابقه اجرا کردند و به اعضای برگزیده جوایزی اهدا شد. منیژه دلکش مربی ادبی مرکز نیز با قصه‌ گنجشک خانم برای اعضا به قصه‌گویی پرداخت. از عضو موفق کانون در دهه‌های گذشته نیز در این برنامه تقدیر به عمل آمد.

سحر مرادزاده که دوران کودکی و نوجوانی خود را در کانون گذرانده است درباره فعالیت‌ها و موفقیت‌هایش در کانون با اعضا گفتگو کرد. کارشناس مرکز بهداشت بخش جعفرآباد هم در خصوص مسائل بهداشتی و تغذیه سالم با بچه‌ها به گفتگو نشست. ارتقاء سلامت کودکان به عنوان مهم‌ترین شاخص سطح سلامت جامعه و پیشگیری از وقوع حادثه برای کودکان از اهداف اجرای این برنامه بود. برگزاری مسابقه نقاشی، تکرار جمله پیچیده، تندخوانی و ... در بین اعضا، اهدای جوایز و پذیرایی از دیگر برنامه‌های اجراشده به مناسبت هفته ملی کودک در بخش جعفرآباد بود.

- کانون بیله‌سوار

در نخستین روز هفته ملی کودک و تقارن آن با ایام شهادت حضرت رقیه(س)، دختر ۳ ساله حضرت امام حسین(ع)، کانون پرورش فکری بیله‌سوار با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان، ویژه‌برنامه «همایش سه‌ساله‌های حسینی» را برگزار کرد.

در این برنامه ابتدا فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان به شرکت‌کنندگان در برنامه خیرمقدم گفت و در ادامه امام جمعه شهر در مورد فلسفه واقعه کربلا و شهادت حضرت رقیه(س) توضیح داد و این واقعه را درس زندگی و انسانیت عنوان کرد. در ادامه، مجلس یزید و شهادت حضرت رقیه(س) در خرابه شام توسط شبیه‌خوانان و اعضای ارشد کانون به اجرا درآمد، در کنار این برنامه ایستگاه نقاشی با موضوع شخصیت حضرت رقیه(س) برپا شد که در پایان به صورت نمایشگاهی مورد بازدید عموم قرار گرفت. کانون پرورش فکری بیله‌سوار در برنامه‌ای دیگر با مشارکت ادارات بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان، هلال‌احمر و پیش‌دبستانی میهن، ویژه‌برنامه مشترکی را در سالن کانون برگزار کردند.

در این برنامه اعضای کانون بیله‌سوار و پیش‌دبستانی میهن، طبق روزشمار هفته ملی کودک، با عنوان«۱۴مهر روز کودک، آموزش، سلامت و ایمنی» ابتدا در مسابقه نقاشی با موضوع سلامت شرکت کردند و آثاری را با موضوع سلامت دهان و دندان و تغذیه سالم خلق کردند. در ادامه کارگاه ایمنی در برابر سوانح، توسط مربی هلال‌احمر برگزار شد و اعضا با اقدامات اولیه در زمان رخداد سوانح آشنا شدند. در پایان به اعضای شرکت‌کننده در مسابقه و کارگاه، جوایزی از طرف شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهدا شد.

در آخرین روز هفته ملی کودک نیز ویژه‌برنامه نشست اعضای موفق دهه‌های گذشته در مرکز برگزار شد. در این برنامه که با شرکت اعضای فعال و اعضای موفق دهه‌های گذشته و با حضور داننده شاعر توانمند شهرستان برگزار شد، ابتدا شکر سیف‌اللهی، مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی به اعضای شرکت‌کننده و تقدیر و تشکر از حضور داننده، تأکید کرد که این نشست‌ها و ارتباطات باید با اعضای قدیمی و جدید مستمر و پایدار ادامه یابد.

در ادامه اعضا در یک دورهمی صمیمی و زیر بارش برگ‌خزان و در فضایی شاعرانه بحث و گفت‌وگو کردند. سپس داننده پیشاپیش، ضمن تبریک و گرامیداشت روز حافظ درباره نویسندگی و شاعری و ارزش قلم برای اعضا سخنرانی کرد و در پایان غزلی را از آثار خود تقدیم حافظ و اعضای شرکت‌کننده کرد. تشکیل کارگاه شعر و داستان، روخوانی کتاب، شعرخوانی و تجلیل از اعضای موفق از برنامه‌های دیگر این نشست بود.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد هفته ملی کودک را با شعار آینده را باید ساخت با حضور اولیا و اعضای کانون با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در سالن سینمای مرکز برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک، گفت: بچه‌ها باید در محیطی آرام و بدون تنش مهارت‌های لازم برای آینده را فرابگیرند تا با فراگیری دانش و پرورش همه‌جانبه، فردایی روشن فردایی روشن برای زنگی خود رقم بزنند و هیچ‌گاه یاس و ناامیدی به دنیای آن‌ها راه نیابد. قرائت بیانیه حقوق کودک توسط زهرا جعفری، اجرای مسابقه، نمایش خلاق و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد امسال هفته ملی کودک را با شعار آینده را باید ساخت از سیزدهم لغایت نوزدهم مهرماه با محوریت فعالیت‌هایی از قبیل، ثبت‌نام رایگان اعضای جدید، ایستگاه نقاشی، بازدید از نمایشگاه آثار اعضا، قصه‌گویی، معرفی و روخوانی کتاب برگزار کرد.

- مرکز یک کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن هفته ملی کودک ویژه‌برنامه‌ای با شعار آینده را باید ساخت در مرکز یک کانون اردبیل برگزار شد. در این مراسم که بچه‌های پیش‌دبستانی به همراه مربیان خود حضور داشتند، مربیان فرهنگی مرکز ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک، حقوق کودکان در جامعه امروز را که در تابلوهای مقوایی رنگی نیز آماده کرده بودند برای کودکان یادآوری کرده و فعالیت‌های متنوع و شاد فرهنگی برای کودکان اجرا کردند.

ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به قصه‌گویی از کتاب کلوچه‌های خدا، شعرخوانی و اجرای مسابقه با استفاده از کتاب اون کیه که، اون چیه که؟ اجرای مسابقه صندلی موزیکال، نمایش پویانمایی و... درنهایت پذیرایی از میهمانان اشاره کرد. قابل‌ذکر است این برنامه‌ها همچنان با دعوت از اعضای کانون و دانش آموزان مدارس با برنامه‌های متنوع و شاد همراه بود.

- مرکز دو کانون اردبیل

هفته ملی و روز جهانی کودک بهانه‌ای جهت ایجاد بستری مناسب برای رشد و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، ایجاد پیوند عاطفی بین آن‌ها، ترغیب به انجام فعالیت‌های گروهی، تشویق برای تجربه چالش‌های جدید و آشنایی با حقوق کودکان است. به این مناسبت و همگام با سایر مراکز برنامه‌هایی به شرح ذیل در مرکز شماره ۲ کانون اردبیل برگزار شد.

دعوت از مدارس و بازدید: پس از فضای سازی مرکز متناسب با هفته ملی کودک، از مدارس در پایه‌های مختلف جهت بازدید و شرکت در برنامه‌های این هفته دعوت به‌عمل‌آمده و مورد استقبال قرار گرفت. معرفی کتاب: با توجه به رسالت اصلی کانون و هدفمند ساختن فعالیت‌های کتابخانه، تعدادی از کتب مرکز ازجمله کتاب‌های بازی و نمایش و شعر برای دانش‌آموزان حاضر در مرکز کتاب‌خوانی و معرفی شد. کودکان و شور حسینی: واقع‌شدن هفته ملی کودک در ایام محرم، بهانه‌ای بود تا کودکان و نوجوانان باهدف واقعی حضرت امام حسین(ع) از قیام کربلا آشنا شوند، مربی ادبی مرکز پس از بیان مطالبی در این خصوص، برنامه ادبی «عشق و عطش» را با اعضای کارگاه برگزار کرده و اعضا دل نوشته‌هایی را برای کودکان کربلا نوشتند.

برگزاری مسابقه: برج هیجان، بازی با کلمات و سرعت و دقت ازجمله مسابقه‌هایی بود که در این هفته برای دانش‌آموزان و کودکان در مرکز اجرا شد.

ماسک و نمایش: یکی دیگر از برنامه‌هایی که معرف بخشی از فعالیت‌های مرکز است، اجرای نمایش خلاق بود که مربیان ماسک شخصیت‌های مختلف را در اختیار اعضا قرار داده می‌خواستند تا با توجه به شخصیت موردنظر به‌به صورت خلاق ایفای نقش کنند.

معرفی فعالیت‌های مرکز و عضویت: مربیان با اجرای برنامه‌های مختلف فعالیت‌های مرکز را برای دانش‌آموزان مدارس معرفی کرده و به عضویت اعضا علاقه‌مند پرداختند. آشنایی با حقوق کودکان و تجلیل از اعضای فعال و برگزیدگان فراخوان‌ها از دیگر برنامه‌های اجرایی مرکز به مناسبت این ایام بود.

- مرکز سه کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته ملی کودک ویژه‌برنامه فرشتگان کوچک با حضور ۳۵ نفر از نوگلان مهدکودک در مرکز ۳ کانون اردبیل برگزار شد. در ابتدای این برنامه مهدی جاوید سرپرست مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک به تشریح فعالیت‌ها پرداخت و از مربیان و اولیا خواست با ثبت‌نام در کانون پرورش فکری زمینه حضور و فعالیت کودکان را فراهم آورند.

در ادامه این برنامه، کارگاه نقاشی با راهنمایی و هدایت مربی هنری مرکز برگزار شد و فعالیت‌های قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، مسابقه و نمایش فیلم توسط مربیان اجرا شد. همچنین در ششمین روز از هفته ملی کودک، با حضور اعضای کانون الغدیر مراسم مشترک توسط کانون مرکز ۳ و کمیته امداد امام خمینی(ره) اردبیل برگزار شد. در این مراسم اعضای کانون الغدیر ضمن بازدید از فضای سالن و کتابخانه مرکز با فعالیت‌های کانون در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی آشنا شدند.

فاطمه برمال مربی فرهنگی مرکز نیز با اشاره به نام‌گذاری ششمین روز از این هفته به عنوان«کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» از آمادگی مرکز برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای رایگان به اعضای جدید خبر داد. در ادامه فعالیت‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب، برگزاری مسابقه‌ و نمایش فیلم برای حاضران در مراسم اجرا شد. همچنین در ادامه برنامه‌های این مرکز در گرامیداشت هفته ملی کودک، کارگاه سفالگری با عنوان«اسباب‌بازی‌های رؤیایی» به صورت مشترک در مرکز شماره ۴ کانون اردبیل برگزار شد. این کارگاه در راستای افزایش تعامل و برقراری ارتباط مؤثر میان مربیان و اعضای مراکز ۳ و۴ جهت بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجربیات یکدیگر برگزارشده است.

- مرکز چهار کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن هفته ملی کودک برنامه‌های متنوع فرهنگی، ادبی و هنری در مرکز شماره ۴ کانون اردبیل برگزار شد؛ آغاز طرح کانون مدرسه، بازدید مهدکودک‌ها و مدارس مختلف ازجمله مدرسه شهید بهنام یوسفی، شهید چمران، نمایش فیلم و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری و ادبی متناسب با گروه سنی، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع «آرزوی کودکی من»، ویژه‌برنامه کارگاه سفال با عنوان «ساخت اسباب‌بازی‌های رؤیایی من» با همکاری مرکز ۳ کانون اردبیل، قصه‌گویی، نمایش فیلم، شعرخوانی، اجرای مسابقه و معرفی کتاب ازجمله فعالیت‌های این مرکز در هفته ملی کودک بود.

- مرکز پنج کانون اردبیل

مرکز فرهنگی و هنری ۵ کانون اردبیل برنامه‌های متنوعی را در هفته کودک برای اعضای ثابت و همچنین بازدیدکنندگان از مرکز اجرا کرد. مشارکت در جشن ویژه روز کودک، بادبادک آرزوها، قصه‌گویی، بیان منشور حقوق کودک، پیاده‌روی اعضای ثابت در شورابیل، ساخت کاردستی‌هایی با موضوع منشور حقوق کودک، پخش فیلم و شعرخوانی برای دانش آموزان بازدید کنند از مرکز و هم‌چنین بازدید دانش‌آموزان مدارس دین‌ودانش، صلواتی زاده، دانش‌پژوه، عرشیا، باغ رضوان، اندیشه مهر،گل‌های بهشت، آفتاب زرین و امیر از سایر برنامه‌ها بود.

- مرکز یک کانون پارس‌آباد

به مناسبت هفته کودک، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک پارس‌آباد با برنامه‌های متنوع این هفته را گرامی داشتند.

در این برنامه‌ها علی برادران مربی مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارس‌آباد ضمن تبریک و تهنیت این ایام به کودکان گفت: آینده از آن کودکان هست و شما کودکان با تلاش و پشتکار آینده را خواهید ساخت. وی با تأکید بر شعار «آینده را باید ساخت» افزود: هر کودک تشکیل‌دهنده بخشی از آینده هست پس چه خوب است که هر کودکی در نقش خود برای ساخت آینده‌ای موفق خوب عمل کند.

در ادامه، مربیان به معرفی کانون و فعالیت‌های آن پرداختند. معرفی کتاب فیلم آهوی گردن دراز و روخوانی این کتاب توسط اعضا بخشی از این برنامه‌ها بود. همچنین مربی مسئول مرکز به همراه مربی کتابخانه سیار روستایی در مدارس روستایی حضور یافت و به همراه او به اجرای برنامه برای کودکان روستایی پرداختند. دعوت از صداوسیمای استانی و ضبط موفقیت‌های اعضای مراکز و انعکاس آن در برنامه تلویزیونی تزه‌گون، قصه‌گویی، اجرای مسابقه و اهدای جوایز به برگزیدگان از دیگر بخش‌های برنامه‌های اجراشده در هفته ملی کودک بود.

- مرکز دو کانون پارس‌آباد

هم‌زمان با روز جهانی کودک با حضور اعضای موفق و برتر مرکز ۲ کانون پارس‌آباد ویژه‌برنامه آینده را باید ساخت برگزار شد. در حین اجرای کار با گواش و آبرنگ که موضوع کودکان با نیازهای ویژه و فرصت‌های برابر بود، نمایندگان صداوسیمای شهرستانی نیز به مصاحبه‌ای جداگانه با اعضا پرداخته و سال‌های حضورشان، رتبه‌های برتر آنان به همراه مربیان کانون به گفتگو پرداخت. در این برنامه که بیش از ده نفر از اعضای دختر کودک و نوجوان طی سال جاری به موفقیت‌های فرهنگی هنری ادبی دست‌یافته بودند با مشارکت آثارشان در فراخوان‌های بنسکا، نوازاگورا، مونتانا بلغارستان، کاناگاوا ژاپن، لیدیسه چک، بلاروس، باربارا پیچینگ، مهرواره منطقه مغان، طنز سیب و قصه‌گویی به رتبه‌های موفق و چشمگیر در عرصه‌های بین‌المللی، کشوری، منطقه‌ای و استانی رسیدند و این برنامه در برنامه صبحگاهی «تزه‌گون» صداوسیمای مرکز اردبیل به حضور مخاطبان کودک و نوجوان پخش شد.

همچنین به مناسبت روز جهانی کودک با حضور اعضای فعال و موفق طرح کانون مدرسه با محوریت «آینده را باید ساخت» برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد. منیژه اسوار مربی مسئول مرکز در خصوص نام‌گذاری هفته کودک و محتوای پیمان‌نامه حقوق کودک که دربردارنده‌ی چهار اصول «آزادی ابراز عقاید و نظرات، تبعیض نگذاشتن، حق حیات و رشد، منافع عالی کودک» است، سخن گفت. وی کودکان را به عنوان برکت زندگی و سرمایه‌های آینده جامعه معرفی کرد و با معرفی فعالیت‌های چشمگیر کانون، به معرفی چند عضو موفق و فعال پرداخت. سپس با معرفی محمدمهدی آرویش عضو پژوهشگر از او خواست تا برای اعضای حاضر در خصوص چگونگی ساخت طرح جدیدش «میکروتوپ» و از پشتکارش در نحوه دگرگونی‌های کارش مطالبی را برای همسالان خود گزارشی ارائه دهد و تک‌تک اعضا را از نزدیک با نحوه کار میکروتوپ آشنا کند.

در ادامه شهلا شمس مربی ادبی مرکز ضمن ارائه‌ی مطالب در خصوص ویژه‌برنامه ادبی«بادبادک آرزوی من» به بیان ریشه‌های بادبادک سازی پرداخت و گفت: بادبادک سازی هم ورزش است و هم نشاط. قطعاً خیلی بهتر از بازی کردن کودکان پای دستگاه و نرم‌افزارهایی است که در حال حاضر آن را می‌بینیم. همچنین اعضا با راهنمایی‌های او بادبادک‌هایی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف با استفاده از مقوا و کاغذهای رنگی ساختند و با نوشتن آرزوهای کودکانه خود بر روی آن‌ها، طی مسابقه‌ای بادبادک‌هایشان را به هوا فرستادند. هدف از این برنامه تشویق اعضا به فعالیت‌های گروهی، هم‌فکری و هم‌اندیشی با همدیگر، میل به نوشتن، ایجاد شورونشاط و هیجان بود. بخش پایانی ویژه‌برنامه «کودک، صلح، بازی و نشاط» نیز اجرای بازی بولینگ با انتخاب چند نفر از اعضا و ایجاد شورونشاط و معرفی بازی‌های دست‌ساز اعضا توسط یوسف روزگاری مربی امور فرهنگی مرکز بود. سومین ویژه‌برنامه گرامیداشت هفته کودک را ناهیده جدی مربی هنری مرکز با معرفی قسمت‌هایی از زندگی و آداب رسوم بومی و محلی، به تشریح سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخت و از اعضا خواست با موضوع خانواده، زندگی عشایر منطقه را در قاب بوم نقاشی کنند.

- مراکز کانون کوثر

مراکز فرهنگی هنری ۱ و ۲ کانون پرورش فکری کوثر در هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» برنامه‌های شاد و متنوعی برگزار کردند. اعضا و مربیان با فضا آرایی مرکز به استقبال این ایام رفتند.

در اولین روز از هفته ملی کودک بیش از۴۰ نفر از بچه‌های پیش‌دبستانی الهام در مرکز حضور یافتند، این ویژه‌برنامه با همکاری اداره بهزیستی و مراکز ۱ و ۲ کوثر با شعار «کودک، صلح، بازی و نشاط» آغاز شد و برنامه‌هایی چون سرود من کودکم، پخش پویانمایی «سلطان، پنیر و موش»، بازی و مسابقه دو به دو فوت کردن توپ و بازی پرتاب توپ ازجمله فعالیت‌های این روز بود که در پایان برنامه به عنوان یادبود از طرف اداره بهزیستی جوایزی اهدا شد.

برگزاری ویژه‌برنامه «آشنای دیرین» با حضور۴ نفر از اعضای موفق دهه‌های گذشته و۸۰ عضو کودک و نوجوان در مرکز یک کوثر برگزار شد. پخش کلیپی از فعالیت‌های دهه ۸۰ اعضای میهمان و یادآوری خاطرات پرشور و نشاط کودکی در کانون که بسیار برای اعضا جالب و پرهیجان بود. نرگس معین فر عضو پیشکسوت و دبیر ادبیات عرب در آموزش و پرورش از خاطراتش در کانون برای اعضا تعریف کرد. او گفت به علت علاقه شدید به کانون تاکنون همکاری من با کانون قطع نشده و به عنوان مربی تابستانه ادبی سه سال است که همکاری دارم. فاطمه هلالی، عضو دهه ۸۰ نیز خود را همچنان یک کانونی معرفی کرد و افزود: لیسانس گرافیک هستم و از اینکه ۵ سال است به عنوان مربی تابستانه هنری در کانون خدمت می‌کنم به خود می‌بالم. زهرا عظیمی نیز ضمن معرفی خود به اعضا در مورد رشته تحصیلی خود با عنوان پرستاری برای اعضا سخن گفت و آخرین عضو پیشکسوت سارا مداحی که به تازگی مادر شده بود از لحظه‌های شیرین فعالیت‌های کانون و برگزیده شدن در مسابقات برای اعضا صحبت کرد.

ویژه‌برنامه«کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» که با محوریت توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در بین بچه‌ها با همکاری اداره آموزش و پرورش و کتابخانه عمومی و مرکز ۱ و ۲ کوثر طراحی‌شده بود، با حضور بیش از۴۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه شهید محسنی برگزار شد و۴ عنوان کتاب که از قبل از هر کدام ۵ جلد به دانش‌آموزان جهت خلاصه‌نویسی و نقد به امانت‌داده شد بود تا در این روز بچه‌ها در کنار سایر برنامه‌ها به معرفی کتاب‌های خوانده‌شده بپردازند.

در آغاز برنامه زهرا نوروزی مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد و تبریک هفته ملی کودک در مورد حقوق کودک صحبت کرد و سپس پویانمایی ربات و کشاورز پخش شد. در ادامه برنامه ۵ نفر از دانش آموزان گروه اول که کتاب سکه طلا را مطالعه کرده و مطالبی را آماده کرده بودند برای حاضران در سالن خواندند و سپس هر کدام برای تکمیل توضیحات دوستش مطالب بیشتری ارائه کردند و همچنین نقدهایی که نوشته بودند را با یکدیگر به بحث و گفتگو گذاشتند. بدین صورت ۳ عنوان کتاب دیگر با نام‌های هدیه فرمانروا، مردی که زیاد نمی‌دانست، و پرواز کن، پرواز ازجمله کتاب‌هایی بودند که به صورت گروهی، خلاصه‌ها و نقدهایشان را خواندند. در پایان دو داور از بین دانش آموزان و جهاندیده معلم کلاس ششم و همچنین رئیس کتابخانه که به عنوان داور این برنامه بودند، خلاصه و نقد اعضای گروه‌ها را داوری کرده و از هر گروه یک نفر را برای خلاصه‌نویسی و یک نفر را برای نقد بهتر انتخاب کردند و از طرف اداره کتابخانه عمومی شهرستان جوایزی به آن‌ها اهدا شد.

لطفاً گزارش تصویری را اینجا مشاهده نمایید.


- کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد

ویژه‌برنامه «کودک، شادی، آینده» به مناسبت هفته ملی کودک با شعار «آینده ساختنی است» در روستاهای پارس‌آباد برگزار شد. در این ویژه‌برنامه مربی کتابخانه سیار روستایی ضمن تبریک ایام هفته ملی کودک خدمت اعضا و دانش آموزان، به معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. در طول این هفته مربی با اجرای برنامه‌های ذیل به استقبال اعضا و دانش آموزان رفت.

در ویژه‌برنامه روستا در تابستان اعضا خاطرات و کارهایی که در ایام تابستان در باغ و بستان و نگهداری از دام‌های خود انجام داده بودند در قالب قصه برای دوستان خود اجرا کردند.

برنامه ادبی نوشته‌های دوست‌داشتنی اجرا شد. اعضا در قالب نوشته‌های خلاق به نوشتن خاطرات و اتفاقات جالب و فعالیت‌های روزمره و خواندنی در فصل تابستان پرداختند و تجربه‌های خود را با دوستان خود به اشتراک گذاشتند.

ویژه‌برنامه «معرفی کتاب‌هایی که فیلم شدند» انجام گرفت. مربی با حضور در مرکز یک کانون، کتاب آهوی گردن دراز را برای اعضا معرفی کرد. در این معرفی اعضا با مجموعه کتاب فیلم آشنا شدند و در ادامه پویانمایی این کتاب برای اعضا پخش شد. سپس مربی با شعار «آینده ساختنی است» برای اعضا در مورد سلامت ارتباط آنلاین و مراقبت در استفاده از شبکه‌های مجازی صحبت کرد.

چه بازی‌هایی را می‌شناسیم؟ عنوان فعالیت دیگری بود که انجام گرفت. در این برنامه مربی از اعضا خواست تا بازی‌های محلی و فولکلور منطقه خود را برای آشنایی دیگر دوستان خود معرفی کنند. سپس مربی با تکمیل سخنان اعضا، آن‌ها را در شناخت بهتر قوانین آن بازی‌ها راهنمایی کرد.

به دنبال گیاهان دارویی هستیم در ادامه گرامیداشت هفته ملی کودک اجرا شد و اعضا به همراه مربی به جمع‌آوری گیاهان دارویی پرداختند. مربی در مورد خاصیت و چگونگی استفاده از این گیاهان برای اعضا توضیح داد. اعضا این گیاهان را برای شرکت در فراخوان «گیاهان دارویی روستای من» جمع‌آوری کردند.

در ویژه‌برنامه «کودک، بازی، نشاط» مربی ضمن تبریک روز جهانی کودک، به همراه اعضا به اجرای بازی محیطی کبدی پرداخت. این بازی با شعار شادی و نشاط حق همه بچه‌هاست، اجرا شد. سپس اعضا با همراهی مربی به اجرای بازی‌های «هوپ و بشین و پاشو خنده داره» پرداختند و لحظات شادی را در کنار هم رقم زدند.

ویژه‌برنامه «نقاشی یک رسانه است»انجام گرفت. در این ویژه‌برنامه ابتدا مربی در رابطه با ارتباط با دنیای اطراف هر فرد برای اعضا سخنرانی کرد و در ادامه گفت که کشیدن نقاشی به عنوان رسانه درونی هر یک از ما برای اطرافیان محسوب می‌شود. در این فعالیت اعضا با موضوع «آینده را باید ساخت» به کشیدن نقاشی‌های خود پرداختند.

«من به سبک ایرانی، اسلامی زندگی می‌کنم»؛در این ویژه‌برنامه مربی در رابطه با سبک زندگی ایرانی اسلامی با استفاده از الگوپذیری از ائمه اطهار(ع) و معصومین برای اعضا توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه اعضا با تعدادی از کتاب‌های اسلامی آشنا شدند و قسمت‌هایی از آن‌ها را با همراهی مربی روخوانی کردند.

باهدف پرورش نوشتن خلاق، تقویت حس اعتمادبه‌نفس، تقویت حس پرسشگری و پایدارسازی اعضا انجام شد. ویژه‌برنامه روستا در تابستان در تعدادی از مدارس روستایی در نخستین روز از هفته ملی کودک اجرا شد. مربی ضمن تبریک این ایام و بازگشایی مدارس گفت: تلاش برای موفقیت تک‌تک شما عزیزان، تلاش برای ساختن آینده این روستا، این شهر و بالطبع کشور عزیزمان ایران است. پس تلاش شما مقدس است، آینده ساختنی است و فقط باید شما بسازید. در ادامه با توجه به قطب کشاورزی بودن منطقه مغان؛ مربی از کارهای فصل تابستان سخن به میان آورد که اعضا در ضمن مطالعه کتاب‌های امانتی، فصل تابستان به کارهای فصلی روستا نیز می‌پرداختند. سپس مربی در قالب برنامه ادبی از اعضا خواست تا به خاطره‌نویسی و نوشتن خلاق با موضوع تابستان بپردازند و اتفاقات جالب و فعالیت‌های روزمره در فصل تابستان را ثبت کرده به صورت کتبی و شفاهی در اختیار دوستان و مربی خود قرار دهند و از سختی‌ها و آسانی روزهای کاری خود حرف بزنند.

فصل تابستان در روستاها، به خصوص روستاهای منطقه مغان فصل کار و تلاش است، بنابراین اعضا با کوله باری از تجربه و خاطره وارد مدرسه می‌شوند. اعضا با تعریف این خاطره‌ها تجارب خود را به دوستان خود انتقال می‌دهند.

- مرکز یک کانون مشگین‌شهر

مربیان مرکز یک کانون مشگین‌شهر با شعار «آینده را باید ساخت» هفته ملی کودک را گرامی داشتند. این مرکز با شعار «شادی سهم من از زندگی» و«آینده را باید ساخت» هفته ملی کودک را گرامی داشتند. با همکاری اداره بهزیستی شهرستان و مهدهای کودک و پیش‌دبستانی، با شعارهای «شادی سهم من از زندگی» و«آینده را باید ساخت» مرکز شماره ۱ کانون مشگین‌شهر هفته ملی کودک را گرامی داشت.

در این ویژه‌برنامه، ضمن فضاسازی مرکز با المان‌های کودکانه و شاد، برنامه‌های متنوع از قبیل قصه‌گویی و شعرخوانی توسط نیلوفر صفروند، اجرای ترانه‌های کودکانه توسط کودکان حاضر در برنامه، ساخت فرفره‌های رنگی توسط صفروند و هدیه دادن آن‌ها به کودکان، نقاشی روی صورت و طراحی آرزوهای کودکان توسط خود آن‌ها با هدایت سولماز کاظم نژاد بر روی بادکنک‌ها به اجرا درآمد. شایان‌ذکر است، با توجه به حضور محمد معیت ریاست اداره بهزیستی شهرستان، مدیر امور مهدهای کودک و هیات همراه، در مورد تداوم همکاری کانون با این اداره گفتگو شد. همچنین بچه‌های علاقه‌مند رایگان عضو کانون شدند.

همچنین در این ایام فرخنده، اعضای کودک دهه هفتاد مراکز مشگین‌شهر به آغوش باز کانون برگشتند. برای کانونی بودن و کانونی ماندن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، با ایمان به این واقعیت و در راستای اجرای طرح ستاد کانون استان اردبیل در خصوص اعضای قدیمی و موفق کانون، طی برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی که توسط نیلوفر صفروند مسئول مرکز شماره یک کانون مشگین‌شهر و همکاران آن مرکز به‌عمل‌آمد، منتخبینی از اعضای متولد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در محل مرکز شماره یک شهرستان گرد هم آمدند.

در فضاسازی برنامه از لوح‌های تقدیر و تندیس‌های آن دوره فعالیت اعضا، آلبوم‌های عکس و برگزیده عکس‌هایی که متعلق به اعضای کانون آن دهه‌ها بود، استفاده شد و مسیر ورود اعضای کانون نیز گل‌باران شد. سرودهای کودکانه و کانونی آن دوره هم‌زمان با شروع برنامه در فضای مرکز پخش شد و پس از اجرای مراسم خوشامدگویی و پیشواز، قرائت قرآن توسط هادی محمدی عضو فعال مرکز شماره یک و قاری برنامه‌های ۱۵ سال قبل کانون به عمل آمد. مربی مسئول مرکز در آغاز برنامه در مورد اهداف کوتاه مدت و درازمدت سازمان در زمینه پرورش کودکان و نوجوانان، اهمیت فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی در کانون و نقش آن‌ها در دستیابی به این اهداف با آوردن نمونه‌های زنده حاضر در برنامه، به عنوان شاهدان عینی این ادعا سخنرانی کرد. از فرایند رو به رشد برنامه‌های کانون در طول دهه‌های مختلف اطلاعاتی به حاضران برنامه ارائه داد و در پایان از سوابق درخشانی که در مورد تک‌تک اعضای سابق کانون و در برنامه حاضر بودند، رزومه‌ای به صورت شفاهی ارائه داد.

در این برنامه اعضای فعال مرکز شماره یک و دو مشگین‌شهر حاضر بودند که این اعضا در طول سال‌های فعالیت خود در کانون علی‌رغم جابجایی مربیان در مراکز، همواره ارتباط کاری خود را با مربیان حفظ نمودند و حتی در هر دو مرکز به انجام فعالیت‌های موردعلاقه خود پرداخته‌اند. با توجه به اجرای این برنامه در هفته ملی کودک، حاضران از دوران کودکی خود در کانون گفتند و ناگفته‌های خود را از آن دوران به مربیان سابقشان نیلوفر صفروند و سپیده داداش زاده بیان کردند. از نیازهای برآورده شده و آرزوهایی که به دلیل رسیدن به حداکثر سن کانون نتوانسته بودند در مراکز دنبال کنند، صحبت کردند. سپس هر کدام به معرفی شغل خود پرداختند و از نقش کارگاه‌های کانون در کشف و پرورش استعدادها و ادامه مسیر زندگی‌شان با کسب مهارت‌های متناسب با آنچه از کانون برگرفته بودند به نیکی یادکردند.

حامد صالح زاده عضو فعال هنری و ادبی کانون و صاحب کارگاه بزرگ صنایع چوبی که تحصیلات خود را نیز در این زمینه ادامه داده بود در مورد نقش کانون در کسب مهارت‌های هنری و خلاقیت در کسب‌وکار خود که موجب رشد و توسعه او در زمینه تولید صنایع‌دستی چوبی شده بود، صحبت کرد. صالح زاده نمونه‌ای نفیس از کارهای خود را به سپیده داداش زاده مربی ادبی سابقش تقدیم کرد.

هادی محمدی عضو فعال کارگاه هنری و نقاشی، قاری قرآن و تک‌خوان گروه‌های سرود، به عنوان مدیر و مؤسس آموزشگاه موسیقی ارغنون که یکی از موفق‌ترین آموزشگاه‌های موسیقی شهرستان است و خود به عنوان مربی آواز، سه‌تار و سنتور در آموزشگاه‌های شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز و ... به آموزش هنرجو پرداخته است، سخنرانی کرد. هادی محمدی فعالیت‌های هنری خود را از مرکز شماره یک با مربی فرهنگی آن دوره علی حسینی نسب آغاز و با مربی مسئول مرکز نیلوفر صفروند در کانون ادامه داد. او نیز از تأثیر بسزای کانون به دلیل کشف استعدادها و ایجاد انگیزه و علاقه در پیگیری، رشد و توسعه هنرش در سطح شهرستان، استان، کشور و حتی خارج از کشور صحبت کرد. وی علاوه بر تأثیر کانون در پرورش مهارت‌های هنری‌اش، راهکارهای خلاقانه‌ای که در کسب‌وکار خود داشته است را نیز مدیون دورانی دانست که در کانون به عنوان عضو فعال فعالیت می‌کرد.

امیرحسین رستمی عضو فعال بخش ادبی که اکنون دبیر رسمی آموزش و پرورش و جزو نویسندگان مطرح داستان در سطح ملی بوده و چندین بار موفق به کسب مقام‌های برگزیده جشنواره‌های کشوری شده است نیز از تأثیر کانون و مربی خود سپیده دادش زاده در موفقیت‌هایش گفت.

دیگر اعضای کانون که در این برنامه حاضر بودند و از فعالیت‌های کانون در کسب‌وکار خود بهره گرفته بودند و به دلیل کمبود وقت از امکان مصاحبه با آن‌ها فراهم نشد، عبارت بودند از:

حسین صفروند مجسمه‌ساز و متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان‌پزشکی و نفر اول بورد تخصص کشور در سال ۱۳۹۸عضو مرکز شماره دو مشگین‌شهر که از اعضای فعال کارگاه سفال و کتاب‌خوان کانون بود. وی از دوران کودکی با بهره‌گیری از کارگاه‌های سفالگری کانون، در کنار تحصیل به مجسمه‌سازی پرداخت و همین مهارت عملی سبب شد در طول دوران تحصیل خود در زمینه مهارت عملی هم در دوره دکترای حرفه‌ای و هم در دوره تخصص بالاترین نمره دانشکده را به خود اختصاص دهد.

کیوان قربانی دبیر رسمی آموزش و پرورش و موزیسین و شاعر، عذرا آتوت عضو فعال فرهنگی هنری و ادبی دبیر رسمی آموزش و پرورش و موزیسین، صالح داداش زاده بازاری موفق که در زمینه پیانو و آواز فعالیت دارد. فرناز فتح‌اللهی مدیر مؤسس مهدکودک باران و داستان‌نویس، هاشم فتح‌اللهی داستان‌نویس، حامد کاوه مهندس رشته عمران و کارمند رسمی شهرداری و موزیسین. در ادامه برنامه، هادی محمدی به اجرای آواز و سه‌تار پرداخت و کیوان قربانی از اشعار خود شعری را انتخاب و برای کانونی‌های حاضر قرائت کرد.

در ادامه سرود کانون با پخش موسیقی متن توسط اعضا و مربیان کانون همخوانی شد، اعضا عکس هلی متعلق به خود و دوستانشان را از آلبوم‌های عکس پیدا کردند و سپس در مورد تداوم این برنامه تصمیم‌گیری‌هایی به‌عمل آمد. مراسم پذیرایی با برش کیکی با طرح آرم کانون، توسط قدیمی‌ترین عضو حاضر در جمع؛ حامد کاوه برش داده شد، اعضای قدیمی کانون به مربیان خود سپیده داداش زاده و نیلوفر صفروند هدایایی به رسم یادبود و قدردانی اعطا کردند.

- مرکز دو کانون مشگین‌شهر

هم‌نوایی اعضای مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر با کودکان عاشورایی؛ به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک و تقارن این هفته با ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه با عنوان کودکان عاشورایی در سالن مطالعه مرکز برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک، شعار «آینده را باید ساخت» را به صورت گروهی خوانده و اعضا را با عناوین هفته ملی کودک که در قالب طرح دیواری آماده‌شده بود، آشنا ساخت.

در ادامه ضمن تشویق اعضا به فرهنگ مطالعه کتاب، کتاب فیل و فیل‌بان را به اعضا معرفی کرده و برایشان قصه‌گویی کرد. معرفی کودکان عاشورایی چون حضرت رقیه(س)، عبدالله، باب الحوایج علی‌اصغر، محمدباقر و... از دیگر بخش‌های این برنامه بود که در این بخش معصومه رحیم زاده مربی امور فرهنگی مرکز ضمن اوصاف واقعه عاشورا به رشادت‌ها و مظلومیت‌های کودکان در صحنه عاشورا اشاره‌کرده و هر کدام از اعضا یک جمله در وصف این کودکان گفتند.

سپس با راهنمایی نرگس پورعلی مربی هنری مرکز و همکاری مربیان، اسامی کودکان عاشورایی را روی شابلون کشیده و با قیچی جدا کردند و با فن چاپ بر روی مقوای بزرگی این اسامی را چاپ کرده و با صدای بلند کودکان عاشورایی را صدا کرده و حمایت و یاری خود را نسبت به این کودکان نشان دادند. در پایان مستعلی‌زاده ضمن تشکر از حضور اعضا و دانش‌آموزان به ثبت‌نام رایگان در طول هفته ملی کودک اشاره‌کرده و از کودکان خواست تا در صورت عضو نبودن به عضویت رایگان کانون درآمده و از فعالیت‌های کانون بهره‌مند شوند.

کودک و فرهنگ مطالعه کتاب؛ یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک برپایی کارگاه روخوانی و خلاصه‌نویسی بین ۶ کلاس سوم ابتدایی از سه مدرسه بود که این برنامه باهدف تشویق به خواندن و حضور در کارگاه نوشتن خلاق برگزار شد. به همین مناسبت هر کلاس به صورت مجزا در این کارگاه شرکت کرده و ضمن آشنا شدن با مراحل روخوانی و نحوه خلاصه‌نویسی هر کدام‌یک کتاب را با انتخاب مربی برای دوستان روخوانی کرده و در برگه‌های مربوط به دفتر دانایی به خلاصه‌نویسی کتاب پرداخته و از خصوصیات شخصیت‌های داستانی نوشتند. در این کارگاه معصومه رحیم‌زاده به عنوان مربی راهنما در کنار اعضا و دانش‌آموزان بود و پس از پایان برپایی کارگاه‌ها، نوشته‌ها و خلاصه‌نویسی‌های اعضا را به دقت موردمطالعه قرار داده و با هماهنگی معلم کلاس و معاون پرورشی، کارگاه ادبی برای اعضا دایر کرد.

کودک، صلح بازی و نشاط؛ هم‌زمان با هفته ملی کودک کارگاه نماش عروسکی و نمایش خلاق برای اعضای کودک و نوجوان برگزار شد. در این کارگاه لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک و صحبت در خصوص صلح و بازی و نشاط، به دوستی‌هایی پایدار اشاره‌کرده و در ادامه از اعضا خواست تا از دوستی‌های خود، نوع‌دوستی و نحوه حفظ و پایداری آن صحبت کنند. در ادامه ضمن معرفی نمایشنامه قطعه گمشده شخصیت‌های عروسکی را در اختیار اعضا قرار داده و از آن‌ها خواست تا به صورت دو به دو و گروهی به اجرای نمایش خلاق بپردازند. در پایان اعضای مستعد و علاقه‌مند به فعالیت نمایش عروسکی جهت حضور در این کارگاه ثبت‌نام کردند.

همچنین کارگاه بازی خلاق و فکری به صورت هدفمند در جهت پرورش ذهن و تقویت قوه تخیل اعضا برای کودکان و نوجوانان با هدایت معصومه رحیم‌زاده مربی فرهنگی مرکز تشکیل شد.

در این کارگاه جهت تقویت مهارت پرسشگری اعضا را با حس‌های پنج‌گانه آشنا ساخته و از چیستی، چرایی و چگونگی صحبت بحث و گفتگو شد و در ادامه مربی اشیاء را پنهان کرده و اعضا با سؤال و پرسش به ماهیت اشیاء پی برده و موفق به یافتن آن شدند. این بازی به صورت دوره‌ای اجراشده و اعضا ضمن تقویت مهارت پرسشگری و طبقه‌بندی صحیح سؤال به پرسیدن صحیح و منطقی سوق داده شدند. شور، نشاط و هیجان این بازی باعث شد اعضا خواستار برگزاری این بازی به صورت مداوم شوند.

- مرکز سه کانون مشگین‌شهر(آلنی)

به مناسبت هفته ملی کودک، از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۹ مهرماه برنامه‌های متنوعی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون مشگین‌شهر(آلنی) برگزار شد. با توجه به تقارن هفته ملی کودک با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و ماه صفر، برنامه‌های این مرکز رنگ و بوی عاشورایی و دینی داشت و آموزه‌های مذهبی و عاشورایی در صدر برنامه‌ها قرار داشتند.

در ایام مقارن با هفته ملی کودک، بازدید مدارس هم‌جوار از مرکز آلنی انجام شد. در این بازدیدها تعداد دو مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه با هماهنگی قبلی از مرکز بازدید کردند و با برنامه‌ها و دستاوردهای کانون آشنا شدند. بیانیه حقوق کودک توسط اعضای کودک قرائت شد و مربیان مرکز به توضیح و تبیین بندهای مختلف این بیانیه برای معلمان و دانش‌آموزان پرداختند. ضمن اطلاع‌رسانی ثبت‌نام رایگان به مناسبت هفته ملی کودک، جهت تشویق سایر دانش‌آموزان به ۶ نفر از اعضای فعال هدایایی اهدا شد. سپس دانش‌آموزان از کارگاه‌های مختلف بازدید کردند و در کارگاه نقاشی با موضوع کودک و شادی به نقاشی پرداختند.

اجرای شبیه‌خوانی توسط اعضای نوجوان پسر از دیگر برنامه‌های اجراشده در این هفته بود. این برنامه بعد از تمرین‌های متوالی در روزهای قبل انجام شد و اعضای پسر بعد از ۶ جلسه تمرین به همراه مربی فرهنگی مرکز، به اجرای شبیه‌خوانی اربعین پرداختند. در این برنامه تعداد ۱۵ نفر از اعضای پسر نقش اجرا کردند. طبل زنی و سنج نوازی نیز توسط اعضا انجام شد که مورد استقبال کودکان و نوجوانان پسر و والدین آن‌ها قرار گرفت.

اکران فیلم در طول هفته ملی کودک، پخش سرودهای کانونی، رقابت با طراحی بازی‌های فکری، کارگاه‌های نقاشی و کاردستی با موضوع«آینده ساختنی است» از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مرکز بود.

- کانون رضی

مرکز فرهنگی هنری کانون رضی به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک ویژه‌برنامه‌ای را با حضور دانش‌آموزان مدرسه عفت هم‌زمان با آغاز طرح «کانون مدرسه» برگزار کرد.

در این ویژه‌برنامه، ضمن فضاسازی مرکز با پیام‌های تبریک روز کودک و با خوشامدگویی مربی فرهنگی به دانش‌آموزان مدرسه عفت که به همراه اسباب‌بازی دوست‌داشتنی خود در این برنامه شرکت کرده بودند، برنامه‌هایی نظیر قصه‌گویی، شعرخوانی با موضوع روز کودک، مسابقه پرتاب توپ داخل سبد، خاطره گویی در مورد اسباب‌بازی موردعلاقه‌شان، بازی عمو زنجیرباف، کارگاه سفال، به پرواز درآوردن بادبادک‌ها با شعار آینده ساختنی است اجراشد.

همچنین نمایشگاه پایان فصل از فعالیت‌های انجام‌شده در کارگاه‌های هنری و فرهنگی فصل تابستان باهدف آشنایی اعضا با فعالیت‌های کانون در این مرکز برای بازدید برپا شد.

در پایان با اهدای کلاهک تبریک روز کودک به اعضا و پذیرایی، باهدف ایجاد شادی و نشاط، معرفی و گرامیداشت هفته ملی کودک، اعضای جدید و فعال این مرکز به صورت رایگان تمدید عضویت و ثبت‌نام شدند.

- کانون انگوت

هفته ملی کودک از ۱۳ تا ۱۹مهرماه با شعار «آینده را باید ساخت» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت گرامی داشته شد. در اولین روز از هفته کودک برنامه‌ای با حضور ۵۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه ۲۲ بهمن برگزار شد. افسانه سادات مزین مسئول مرکز ضمن تبریک این روز به کودکان به تشریح شعار امسال هفته ملی کودک پرداخت و در کنار آن اشاره‌ای به نام‌گذاری سال رونق تولید داشت. پس‌ازآن سرود ما گل‌های خندانیم توسط دانش‌آموزان جمع‌خوانی شد و سپس اعضا در کارگاه کاردستی شرکت کرده و به یاد طفل سه‌ساله حضرت امام حسین (ع) پرچم‌های کوچک یا رقیه (س) را با دست‌های خود تهیه کردند. همچنین در طول این ایام دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهید مظفری که در مرکز حضور یافته بودند در کارگاه سفالگری با موضوع خیمه‌های عاشورایی شرکت کردند و در ادامه فیلم یکی کم است برای آن‌ها پخش شد و به نقد و بررسی فیلم پرداختند.

از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول این ایام حضور در مدرسه ۲۲ بهمن و قصه‌گویی برای دانش‌آموزان، اجرای طرح تولدت مبارک طبق کتاب کار سال ۱۳۹۸، برگزاری مسابقه‌های کتاب محور، ثبت‌نام رایگان دانش‌آموزان و برگزاری طرح کانون مدرسه هم‌زمان با هفته ملی کودک بود.

- کانون خلخال

کانون پرورش فکری شهرستان خلخال ویژه‌برنامه غنچه‌های زندگی را با همکاری امور بانوان فرمانداری، دانشکده علوم پزشکی، شهرداری، کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی،آموزش و پرورش، مدرسه‌ عفت، کمیته امداد امام خمینی(ره)، حفاظت محیط‌زیست در سالن ارشاد این شهرستان برگزار شد.

در این برنامه که با حضور بیش از۳۰۰ نفر از کودکان، مسئولان استانی، کارشناسان،معلمان، حضور داشتند، برنامه‌های مختلفی اجرا شد. زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در خصوص هفته‌ی ملی کودک و اهمیت دوران کودکی سخنرانی کرده و سپس به معرفی یکی از شخصیت‌های برجسته خلخال پرداخت. او بچه‌ها را به تلاش و کوشش و درس خواندن تشویق کرد.

زهرا محیطی، مربی مسئول و مسئول کمیته‌ی کودک شهرستان خلخال نیز به ارائه گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی پرداخت و در ادامه نوبت به شعرخوانی توسط عضو ادبی و فعال کانون رسید. همچنین مسابقه مهیج معکوس بازی در بین بچه‌ها اجرا شد. در ادامه، قصه گوی نوجوان کانون به نام آیلین فیضی نیا به قصه‌گویی پرداخت. سپس اجرای سرود و پویانمایی جذاب (کشاورز و ربات) که از تولیدات کانون است، برای حاضران پخش شد.

شایان‌ذکر است، مدیرکل کانون استان روز دوشنبه ۱۵ مهرماه در سفر به خلخال و شرکت در برنامه غنچه‌های زندگی از مدرسه استثنایی رشد، بازدید کرده و با کودکان و نوجوانان داری نیازهای ویژه به مناسبت هفته ملی کودک به گفتگو نشست.

- کانون نیر

آغاز طرح «کانون مدرسه» با شروع هفته ملی کودک در کانون نیر، به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک، ویژه‌برنامه‌ای در کانون پرورش فکری نیر با حضور بیش از پنجاه نفر از کودکان پسر باهدف هر کودک یک کتاب برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه فعالیت‌هایی نظیر نقاشی، قصه‌گویی، مسابقه، بازی، نمایش فیلم و کتاب‌خوانی اجرا شد. ایجاد شورونشاط در کودکان، پرورش مهارت‌های گروهی و شناساندن اهمیت هفته کودک از اهداف اجرای این برنامه بود. همچنین در بخشی دیگر، مربیان مرکز کتاب‌هایی را برای کودکان معرفی کردند و کودکان با به دست داشتن یک کتاب شعار دادند، آینده ساختنی است.

مرکز نیر در برنامه‌ای دیگر باهدف گرامیداشت هفته ملی کودک، ویژه‌نامه «نشست دهه هشتادی‌ها با اعضای جدید» را در محل فرمانداری شهرستان برگزار کرد. در این نشست پس از خوشامدگویی توسط مسئول مرکز، فرماندار شهرستان سخنرانی کرد. سپس دو نفر از اعضای قدیم مرکز حسام جلیلی و سوسن سودمند با سخنان خود برای اعضای جدید حس خودباوری و اعتمادبه‌نفس را در آن‌ها تقویت کردند. در ادامه اعضای قدیم مرکز با معرفی خود با شماره عضویت‌های قدیمی‌شان، حس و حالی دیگر به برنامه بخشیدند. پذیرایی، تجلیل از اعضای قدیم و گرفتن عکس یادگاری از دیگر بخش‌های اجرا شده در این نشست بود.

- کانون گرمی

مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی با مشارکت آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان اقدام به برپایی فعالیت‌های متنوع در هفته ملی کودک کرد. در سومین روز از هفته ملی کودک روز دوشنبه ساعت ۱۱ قبل از ظهر، دانش آموزان پایه اول تا سوم دبستان آرمان با هماهنگی قبلی در مرکز حضور یافتند.در ابتدای برنامه مربی مسئول کانون گرمی پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و محتوای پیمان‌نامه را برای اعضا تشریح کرد. سپس اعضا در کارگاه نقاشی با موضوع آینده را باید ساخت، آینده‌ای شاد ترسیم کردند.

همچنین در چهارمین روز از هفته ملی کودک، ویژه‌برنامه‌ای با همکاری آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان شهرستان با حضور۵۰ کودک روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه در سالن سینمای کانون برگزار شد. در ابتدای این برنامه پروین قلیزاده مربی مسئول مرکز ضمن خوشامدگویی، روز جهانی کودک را برای اعضا معرفی کرده و قصه کرم سه‌نقطه را برای اعضا تعریف کرد. در ادامه برنامه، اسلام حسن‌زاده مربی امور فرهنگی مرکز، قصه عاشورایی وفاداری حضرت عباس(ع) در صحنه کربلا را با لباس تعزیه برای حاضران اجرا کرد. کارشناس بهداشت و محیط شبکه بهداشت شهرستان هم از تغذیه، سلامتی و تندرستی برای اعضا صحبت کرد. اجرای مسابقه، شیرین‌کاری و پذیرایی از کودکان ازجمله برنامه این روز مهم بود.

- کانون جعفرآباد

به مناسبت فرارسیدن هفته ملی کودک از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۹ مهرماه برنامه‌های شاد و متنوعی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جعفرآباد اجرا شد. همچنین ویژه‌برنامه‌ای نیز در روز ۱۶ مهر با همکاری شبکه بهداشت، مدارس و مهدکودک‌ها برگزار شد.

در این برنامه سولماز میرزایی سرپرست مرکز جعفرآباد، ضمن تبریک روز کودک به تشریح فعالیت‌های کانون و برنامه‌های هفته ملی کودک پرداخت. در ادامه به شعرخوانی توسط اعضا و مربیان پرداخته شد و همچنین اعضا نمایش پانتومیم را به صورت مسابقه اجرا کردند و به اعضای برگزیده جوایزی اهدا شد. منیژه دلکش مربی ادبی مرکز نیز با قصه‌ گنجشک خانم برای اعضا به قصه‌گویی پرداخت. از عضو موفق کانون در دهه‌های گذشته نیز در این برنامه تقدیر به عمل آمد.

سحر مرادزاده که دوران کودکی و نوجوانی خود را در کانون گذرانده است درباره فعالیت‌ها و موفقیت‌هایش در کانون با اعضا گفتگو کرد. کارشناس مرکز بهداشت بخش جعفرآباد هم در خصوص مسائل بهداشتی و تغذیه سالم با بچه‌ها به گفتگو نشست. ارتقاء سلامت کودکان به عنوان مهم‌ترین شاخص سطح سلامت جامعه و پیشگیری از وقوع حادثه برای کودکان از اهداف اجرای این برنامه بود. برگزاری مسابقه نقاشی، تکرار جمله پیچیده، تندخوانی و ... در بین اعضا، اهدای جوایز و پذیرایی از دیگر برنامه‌های اجراشده به مناسبت هفته ملی کودک در بخش جعفرآباد بود.

- کانون بیله‌سوار

در نخستین روز هفته ملی کودک و تقارن آن با ایام شهادت حضرت رقیه(س)، دختر ۳ ساله حضرت امام حسین(ع)، کانون پرورش فکری بیله‌سوار با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان، ویژه‌برنامه «همایش سه‌ساله‌های حسینی» را برگزار کرد.

در این برنامه ابتدا فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان به شرکت‌کنندگان در برنامه خیرمقدم گفت و در ادامه امام جمعه شهر در مورد فلسفه واقعه کربلا و شهادت حضرت رقیه(س) توضیح داد و این واقعه را درس زندگی و انسانیت عنوان کرد. در ادامه، مجلس یزید و شهادت حضرت رقیه(س) در خرابه شام توسط شبیه‌خوانان و اعضای ارشد کانون به اجرا درآمد، در کنار این برنامه ایستگاه نقاشی با موضوع شخصیت حضرت رقیه(س) برپا شد که در پایان به صورت نمایشگاهی مورد بازدید عموم قرار گرفت. کانون پرورش فکری بیله‌سوار در برنامه‌ای دیگر با مشارکت ادارات بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان، هلال‌احمر و پیش‌دبستانی میهن، ویژه‌برنامه مشترکی را در سالن کانون برگزار کردند.

در این برنامه اعضای کانون بیله‌سوار و پیش‌دبستانی میهن، طبق روزشمار هفته ملی کودک، با عنوان«۱۴مهر روز کودک، آموزش، سلامت و ایمنی» ابتدا در مسابقه نقاشی با موضوع سلامت شرکت کردند و آثاری را با موضوع سلامت دهان و دندان و تغذیه سالم خلق کردند. در ادامه کارگاه ایمنی در برابر سوانح، توسط مربی هلال‌احمر برگزار شد و اعضا با اقدامات اولیه در زمان رخداد سوانح آشنا شدند. در پایان به اعضای شرکت‌کننده در مسابقه و کارگاه، جوایزی از طرف شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهدا شد.

در آخرین روز هفته ملی کودک نیز ویژه‌برنامه نشست اعضای موفق دهه‌های گذشته در مرکز برگزار شد. در این برنامه که با شرکت اعضای فعال و اعضای موفق دهه‌های گذشته و با حضور داننده شاعر توانمند شهرستان برگزار شد، ابتدا شکر سیف‌اللهی، مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی به اعضای شرکت‌کننده و تقدیر و تشکر از حضور داننده، تأکید کرد که این نشست‌ها و ارتباطات باید با اعضای قدیمی و جدید مستمر و پایدار ادامه یابد.

در ادامه اعضا در یک دورهمی صمیمی و زیر بارش برگ‌خزان و در فضایی شاعرانه بحث و گفت‌وگو کردند. سپس داننده پیشاپیش، ضمن تبریک و گرامیداشت روز حافظ درباره نویسندگی و شاعری و ارزش قلم برای اعضا سخنرانی کرد و در پایان غزلی را از آثار خود تقدیم حافظ و اعضای شرکت‌کننده کرد. تشکیل کارگاه شعر و داستان، روخوانی کتاب، شعرخوانی و تجلیل از اعضای موفق از برنامه‌های دیگر این نشست بود.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد هفته ملی کودک را با شعار آینده را باید ساخت با حضور اولیا و اعضای کانون با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در سالن سینمای مرکز برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک، گفت: بچه‌ها باید در محیطی آرام و بدون تنش مهارت‌های لازم برای آینده را فرابگیرند تا با فراگیری دانش و پرورش همه‌جانبه، فردایی روشن فردایی روشن برای زنگی خود رقم بزنند و هیچ‌گاه یاس و ناامیدی به دنیای آن‌ها راه نیابد. قرائت بیانیه حقوق کودک توسط زهرا جعفری، اجرای مسابقه، نمایش خلاق و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد امسال هفته ملی کودک را با شعار آینده را باید ساخت از سیزدهم لغایت نوزدهم مهرماه با محوریت فعالیت‌هایی از قبیل، ثبت‌نام رایگان اعضای جدید، ایستگاه نقاشی، بازدید از نمایشگاه آثار اعضا، قصه‌گویی، معرفی و روخوانی کتاب برگزار کرد.

- مرکز یک کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن هفته ملی کودک ویژه‌برنامه‌ای با شعار آینده را باید ساخت در مرکز یک کانون اردبیل برگزار شد. در این مراسم که بچه‌های پیش‌دبستانی به همراه مربیان خود حضور داشتند، مربیان فرهنگی مرکز ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک، حقوق کودکان در جامعه امروز را که در تابلوهای مقوایی رنگی نیز آماده کرده بودند برای کودکان یادآوری کرده و فعالیت‌های متنوع و شاد فرهنگی برای کودکان اجرا کردند.

ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به قصه‌گویی از کتاب کلوچه‌های خدا، شعرخوانی و اجرای مسابقه با استفاده از کتاب اون کیه که، اون چیه که؟ اجرای مسابقه صندلی موزیکال، نمایش پویانمایی و... درنهایت پذیرایی از میهمانان اشاره کرد. قابل‌ذکر است این برنامه‌ها همچنان با دعوت از اعضای کانون و دانش آموزان مدارس با برنامه‌های متنوع و شاد همراه بود.

- مرکز دو کانون اردبیل

هفته ملی و روز جهانی کودک بهانه‌ای جهت ایجاد بستری مناسب برای رشد و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، ایجاد پیوند عاطفی بین آن‌ها، ترغیب به انجام فعالیت‌های گروهی، تشویق برای تجربه چالش‌های جدید و آشنایی با حقوق کودکان است. به این مناسبت و همگام با سایر مراکز برنامه‌هایی به شرح ذیل در مرکز شماره ۲ کانون اردبیل برگزار شد.

دعوت از مدارس و بازدید: پس از فضای سازی مرکز متناسب با هفته ملی کودک، از مدارس در پایه‌های مختلف جهت بازدید و شرکت در برنامه‌های این هفته دعوت به‌عمل‌آمده و مورد استقبال قرار گرفت. معرفی کتاب: با توجه به رسالت اصلی کانون و هدفمند ساختن فعالیت‌های کتابخانه، تعدادی از کتب مرکز ازجمله کتاب‌های بازی و نمایش و شعر برای دانش‌آموزان حاضر در مرکز کتاب‌خوانی و معرفی شد. کودکان و شور حسینی: واقع‌شدن هفته ملی کودک در ایام محرم، بهانه‌ای بود تا کودکان و نوجوانان باهدف واقعی حضرت امام حسین(ع) از قیام کربلا آشنا شوند، مربی ادبی مرکز پس از بیان مطالبی در این خصوص، برنامه ادبی «عشق و عطش» را با اعضای کارگاه برگزار کرده و اعضا دل نوشته‌هایی را برای کودکان کربلا نوشتند.

برگزاری مسابقه: برج هیجان، بازی با کلمات و سرعت و دقت ازجمله مسابقه‌هایی بود که در این هفته برای دانش‌آموزان و کودکان در مرکز اجرا شد.

ماسک و نمایش: یکی دیگر از برنامه‌هایی که معرف بخشی از فعالیت‌های مرکز است، اجرای نمایش خلاق بود که مربیان ماسک شخصیت‌های مختلف را در اختیار اعضا قرار داده می‌خواستند تا با توجه به شخصیت موردنظر به‌به صورت خلاق ایفای نقش کنند.

معرفی فعالیت‌های مرکز و عضویت: مربیان با اجرای برنامه‌های مختلف فعالیت‌های مرکز را برای دانش‌آموزان مدارس معرفی کرده و به عضویت اعضا علاقه‌مند پرداختند. آشنایی با حقوق کودکان و تجلیل از اعضای فعال و برگزیدگان فراخوان‌ها از دیگر برنامه‌های اجرایی مرکز به مناسبت این ایام بود.

- مرکز سه کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته ملی کودک ویژه‌برنامه فرشتگان کوچک با حضور ۳۵ نفر از نوگلان مهدکودک در مرکز ۳ کانون اردبیل برگزار شد. در ابتدای این برنامه مهدی جاوید سرپرست مرکز ضمن تبریک هفته ملی کودک به تشریح فعالیت‌ها پرداخت و از مربیان و اولیا خواست با ثبت‌نام در کانون پرورش فکری زمینه حضور و فعالیت کودکان را فراهم آورند.

در ادامه این برنامه، کارگاه نقاشی با راهنمایی و هدایت مربی هنری مرکز برگزار شد و فعالیت‌های قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، مسابقه و نمایش فیلم توسط مربیان اجرا شد. همچنین در ششمین روز از هفته ملی کودک، با حضور اعضای کانون الغدیر مراسم مشترک توسط کانون مرکز ۳ و کمیته امداد امام خمینی(ره) اردبیل برگزار شد. در این مراسم اعضای کانون الغدیر ضمن بازدید از فضای سالن و کتابخانه مرکز با فعالیت‌های کانون در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی آشنا شدند.

فاطمه برمال مربی فرهنگی مرکز نیز با اشاره به نام‌گذاری ششمین روز از این هفته به عنوان«کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» از آمادگی مرکز برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای رایگان به اعضای جدید خبر داد. در ادامه فعالیت‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب، برگزاری مسابقه‌ و نمایش فیلم برای حاضران در مراسم اجرا شد. همچنین در ادامه برنامه‌های این مرکز در گرامیداشت هفته ملی کودک، کارگاه سفالگری با عنوان«اسباب‌بازی‌های رؤیایی» به صورت مشترک در مرکز شماره ۴ کانون اردبیل برگزار شد. این کارگاه در راستای افزایش تعامل و برقراری ارتباط مؤثر میان مربیان و اعضای مراکز ۳ و۴ جهت بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجربیات یکدیگر برگزارشده است.

- مرکز چهار کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن هفته ملی کودک برنامه‌های متنوع فرهنگی، ادبی و هنری در مرکز شماره ۴ کانون اردبیل برگزار شد؛ آغاز طرح کانون مدرسه، بازدید مهدکودک‌ها و مدارس مختلف ازجمله مدرسه شهید بهنام یوسفی، شهید چمران، نمایش فیلم و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری و ادبی متناسب با گروه سنی، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع «آرزوی کودکی من»، ویژه‌برنامه کارگاه سفال با عنوان «ساخت اسباب‌بازی‌های رؤیایی من» با همکاری مرکز ۳ کانون اردبیل، قصه‌گویی، نمایش فیلم، شعرخوانی، اجرای مسابقه و معرفی کتاب ازجمله فعالیت‌های این مرکز در هفته ملی کودک بود.

- مرکز پنج کانون اردبیل

مرکز فرهنگی و هنری ۵ کانون اردبیل برنامه‌های متنوعی را در هفته کودک برای اعضای ثابت و همچنین بازدیدکنندگان از مرکز اجرا کرد. مشارکت در جشن ویژه روز کودک، بادبادک آرزوها، قصه‌گویی، بیان منشور حقوق کودک، پیاده‌روی اعضای ثابت در شورابیل، ساخت کاردستی‌هایی با موضوع منشور حقوق کودک، پخش فیلم و شعرخوانی برای دانش آموزان بازدید کنند از مرکز و هم‌چنین بازدید دانش‌آموزان مدارس دین‌ودانش، صلواتی زاده، دانش‌پژوه، عرشیا، باغ رضوان، اندیشه مهر،گل‌های بهشت، آفتاب زرین و امیر از سایر برنامه‌ها بود.

- مرکز یک کانون پارس‌آباد

به مناسبت هفته کودک، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک پارس‌آباد با برنامه‌های متنوع این هفته را گرامی داشتند.

در این برنامه‌ها علی برادران مربی مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارس‌آباد ضمن تبریک و تهنیت این ایام به کودکان گفت: آینده از آن کودکان هست و شما کودکان با تلاش و پشتکار آینده را خواهید ساخت. وی با تأکید بر شعار «آینده را باید ساخت» افزود: هر کودک تشکیل‌دهنده بخشی از آینده هست پس چه خوب است که هر کودکی در نقش خود برای ساخت آینده‌ای موفق خوب عمل کند.

در ادامه، مربیان به معرفی کانون و فعالیت‌های آن پرداختند. معرفی کتاب فیلم آهوی گردن دراز و روخوانی این کتاب توسط اعضا بخشی از این برنامه‌ها بود. همچنین مربی مسئول مرکز به همراه مربی کتابخانه سیار روستایی در مدارس روستایی حضور یافت و به همراه او به اجرای برنامه برای کودکان روستایی پرداختند. دعوت از صداوسیمای استانی و ضبط موفقیت‌های اعضای مراکز و انعکاس آن در برنامه تلویزیونی تزه‌گون، قصه‌گویی، اجرای مسابقه و اهدای جوایز به برگزیدگان از دیگر بخش‌های برنامه‌های اجراشده در هفته ملی کودک بود.

- مرکز دو کانون پارس‌آباد

هم‌زمان با روز جهانی کودک با حضور اعضای موفق و برتر مرکز ۲ کانون پارس‌آباد ویژه‌برنامه آینده را باید ساخت برگزار شد. در حین اجرای کار با گواش و آبرنگ که موضوع کودکان با نیازهای ویژه و فرصت‌های برابر بود، نمایندگان صداوسیمای شهرستانی نیز به مصاحبه‌ای جداگانه با اعضا پرداخته و سال‌های حضورشان، رتبه‌های برتر آنان به همراه مربیان کانون به گفتگو پرداخت. در این برنامه که بیش از ده نفر از اعضای دختر کودک و نوجوان طی سال جاری به موفقیت‌های فرهنگی هنری ادبی دست‌یافته بودند با مشارکت آثارشان در فراخوان‌های بنسکا، نوازاگورا، مونتانا بلغارستان، کاناگاوا ژاپن، لیدیسه چک، بلاروس، باربارا پیچینگ، مهرواره منطقه مغان، طنز سیب و قصه‌گویی به رتبه‌های موفق و چشمگیر در عرصه‌های بین‌المللی، کشوری، منطقه‌ای و استانی رسیدند و این برنامه در برنامه صبحگاهی «تزه‌گون» صداوسیمای مرکز اردبیل به حضور مخاطبان کودک و نوجوان پخش شد.

همچنین به مناسبت روز جهانی کودک با حضور اعضای فعال و موفق طرح کانون مدرسه با محوریت «آینده را باید ساخت» برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد. منیژه اسوار مربی مسئول مرکز در خصوص نام‌گذاری هفته کودک و محتوای پیمان‌نامه حقوق کودک که دربردارنده‌ی چهار اصول «آزادی ابراز عقاید و نظرات، تبعیض نگذاشتن، حق حیات و رشد، منافع عالی کودک» است، سخن گفت. وی کودکان را به عنوان برکت زندگی و سرمایه‌های آینده جامعه معرفی کرد و با معرفی فعالیت‌های چشمگیر کانون، به معرفی چند عضو موفق و فعال پرداخت. سپس با معرفی محمدمهدی آرویش عضو پژوهشگر از او خواست تا برای اعضای حاضر در خصوص چگونگی ساخت طرح جدیدش «میکروتوپ» و از پشتکارش در نحوه دگرگونی‌های کارش مطالبی را برای همسالان خود گزارشی ارائه دهد و تک‌تک اعضا را از نزدیک با نحوه کار میکروتوپ آشنا کند.

در ادامه شهلا شمس مربی ادبی مرکز ضمن ارائه‌ی مطالب در خصوص ویژه‌برنامه ادبی«بادبادک آرزوی من» به بیان ریشه‌های بادبادک سازی پرداخت و گفت: بادبادک سازی هم ورزش است و هم نشاط. قطعاً خیلی بهتر از بازی کردن کودکان پای دستگاه و نرم‌افزارهایی است که در حال حاضر آن را می‌بینیم. همچنین اعضا با راهنمایی‌های او بادبادک‌هایی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف با استفاده از مقوا و کاغذهای رنگی ساختند و با نوشتن آرزوهای کودکانه خود بر روی آن‌ها، طی مسابقه‌ای بادبادک‌هایشان را به هوا فرستادند. هدف از این برنامه تشویق اعضا به فعالیت‌های گروهی، هم‌فکری و هم‌اندیشی با همدیگر، میل به نوشتن، ایجاد شورونشاط و هیجان بود. بخش پایانی ویژه‌برنامه «کودک، صلح، بازی و نشاط» نیز اجرای بازی بولینگ با انتخاب چند نفر از اعضا و ایجاد شورونشاط و معرفی بازی‌های دست‌ساز اعضا توسط یوسف روزگاری مربی امور فرهنگی مرکز بود. سومین ویژه‌برنامه گرامیداشت هفته کودک را ناهیده جدی مربی هنری مرکز با معرفی قسمت‌هایی از زندگی و آداب رسوم بومی و محلی، به تشریح سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخت و از اعضا خواست با موضوع خانواده، زندگی عشایر منطقه را در قاب بوم نقاشی کنند.

- مراکز کانون کوثر

مراکز فرهنگی هنری ۱ و ۲ کانون پرورش فکری کوثر در هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» برنامه‌های شاد و متنوعی برگزار کردند. اعضا و مربیان با فضا آرایی مرکز به استقبال این ایام رفتند.

در اولین روز از هفته ملی کودک بیش از۴۰ نفر از بچه‌های پیش‌دبستانی الهام در مرکز حضور یافتند، این ویژه‌برنامه با همکاری اداره بهزیستی و مراکز ۱ و ۲ کوثر با شعار «کودک، صلح، بازی و نشاط» آغاز شد و برنامه‌هایی چون سرود من کودکم، پخش پویانمایی «سلطان، پنیر و موش»، بازی و مسابقه دو به دو فوت کردن توپ و بازی پرتاب توپ ازجمله فعالیت‌های این روز بود که در پایان برنامه به عنوان یادبود از طرف اداره بهزیستی جوایزی اهدا شد.

برگزاری ویژه‌برنامه «آشنای دیرین» با حضور۴ نفر از اعضای موفق دهه‌های گذشته و۸۰ عضو کودک و نوجوان در مرکز یک کوثر برگزار شد. پخش کلیپی از فعالیت‌های دهه ۸۰ اعضای میهمان و یادآوری خاطرات پرشور و نشاط کودکی در کانون که بسیار برای اعضا جالب و پرهیجان بود. نرگس معین فر عضو پیشکسوت و دبیر ادبیات عرب در آموزش و پرورش از خاطراتش در کانون برای اعضا تعریف کرد. او گفت به علت علاقه شدید به کانون تاکنون همکاری من با کانون قطع نشده و به عنوان مربی تابستانه ادبی سه سال است که همکاری دارم. فاطمه هلالی، عضو دهه ۸۰ نیز خود را همچنان یک کانونی معرفی کرد و افزود: لیسانس گرافیک هستم و از اینکه ۵ سال است به عنوان مربی تابستانه هنری در کانون خدمت می‌کنم به خود می‌بالم. زهرا عظیمی نیز ضمن معرفی خود به اعضا در مورد رشته تحصیلی خود با عنوان پرستاری برای اعضا سخن گفت و آخرین عضو پیشکسوت سارا مداحی که به تازگی مادر شده بود از لحظه‌های شیرین فعالیت‌های کانون و برگزیده شدن در مسابقات برای اعضا صحبت کرد.

ویژه‌برنامه«کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» که با محوریت توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در بین بچه‌ها با همکاری اداره آموزش و پرورش و کتابخانه عمومی و مرکز ۱ و ۲ کوثر طراحی‌شده بود، با حضور بیش از۴۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه شهید محسنی برگزار شد و۴ عنوان کتاب که از قبل از هر کدام ۵ جلد به دانش‌آموزان جهت خلاصه‌نویسی و نقد به امانت‌داده شد بود تا در این روز بچه‌ها در کنار سایر برنامه‌ها به معرفی کتاب‌های خوانده‌شده بپردازند.

در آغاز برنامه زهرا نوروزی مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد و تبریک هفته ملی کودک در مورد حقوق کودک صحبت کرد و سپس پویانمایی ربات و کشاورز پخش شد. در ادامه برنامه ۵ نفر از دانش آموزان گروه اول که کتاب سکه طلا را مطالعه کرده و مطالبی را آماده کرده بودند برای حاضران در سالن خواندند و سپس هر کدام برای تکمیل توضیحات دوستش مطالب بیشتری ارائه کردند و همچنین نقدهایی که نوشته بودند را با یکدیگر به بحث و گفتگو گذاشتند. بدین صورت ۳ عنوان کتاب دیگر با نام‌های هدیه فرمانروا، مردی که زیاد نمی‌دانست، و پرواز کن، پرواز ازجمله کتاب‌هایی بودند که به صورت گروهی، خلاصه‌ها و نقدهایشان را خواندند. در پایان دو داور از بین دانش آموزان و جهاندیده معلم کلاس ششم و همچنین رئیس کتابخانه که به عنوان داور این برنامه بودند، خلاصه و نقد اعضای گروه‌ها را داوری کرده و از هر گروه یک نفر را برای خلاصه‌نویسی و یک نفر را برای نقد بهتر انتخاب کردند و از طرف اداره کتابخانه عمومی شهرستان جوایزی به آن‌ها اهدا شد.

لطفاً گزارش تصویری را اینجا مشاهده نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟