تشکیل شرکت تعاونی عمران و توسعه راهگشای مشکلات سمیرم


تشکیل شرکت تعاونی عمران و توسعه راهگشای مشکلات سمیرم

اصفهان- ایرنا- معاون امور عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سمیرم تاکید کرد: تشکیل شرکت تعاونی عمران و توسعه این شهرستان راهگشای بسیاری از مشکلات منطقه‌ای بویژه در بخش کشاورزی است.

سیدمهدی قائم مقامی روز دوشنبه در جلسه کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال سمیرم در فرمانداری اظهارداشت: حدود ۲ دهه از مطرح شدن تشکیل چنین تشکل مردمی در قالب تعاونی می‌گذرد اما اقدام خاصی در این رابطه انجام نشده است.

به گفته وی در همین فصل که زمان برداشت و فروش تک محصول عمده سمیرم یعنی سیب درختی است، شاهد تعیین و فروش به نرخ‌هایی هستیم که حتی هزینه‌های جاری و زحمت باغدار را هم تامین نمی‌کند.

معاون فرماندار سمیرم به این موضوع که بارها جلسه هایی گرفته شده اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشد اشاره کرد و گفت: در همین زمان که سیب‌ها برداشت می‌شوند حتی بسیاری از باغداران بدون دریافت پیش پرداخت، تنها خواستار برداشت محصولشان قبل از بارندگی و سرمای بیشتر هوا هستند.

قائم مقامی ادامه داد: نگرفتن پیش پرداخت یا نرخ های پایین مشخص شده از سوی واسطه ها مشکلات و مسایل دیگری به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: کاربردی ترین راهکار پیشنهادی تشکیل شرکت تعاونی مردمی با حضور خود کشاورزان و باغداران است که نمونه های مشابه آن در برخی شهرستان ها در بخش سنگ یا فرش به خوبی جواب داده و موثر بوده است.

معاون امور عمرانی فرمانداری سمیرم تاکید کرد: کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال با محوریت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری و هم افزایی با شوراها، دهیاران، بخشداران و شهرداری ها برای تشکیل این تعاونی فراگیر اقدام کنند.

قائم مقامی با بیان اینکه شرکت تعاونی دهیاری های سمیرم یک نمونه موفق از عملکرد استانی تعاونی ها است، گفت: ۲۰ تا ۲۵ نفر از افراد با تجربه، کاردان و معتمد در مرحله اول باید مشخص شوند و این اقدام بر زمین مانده و ضروری را به سرانجام برسانند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمیرم در همین پیوند با ارائه آخرین آمار سامانه رصد اشتغال، بیان کرد: ۴۲۰ نفر در این سامانه در مدت هفت ماهه گذشته ثبت نام کرده اند.

عبدالحسین صابری افزود: مدیریت جهاد کشاورزی با ۱۱۰ نفر،کمیته امداد امام خمینی(ره) ۱۳۸ نفر، اداره های بهزیستی و مرکز آموزش فنی و حرفه ای هر کدام با ۴۷ و ۳۹ نفر بیشترین تعداد ثبت نامی های ثبت شده در سامانه رصد اشتغال را داشته اند.

وی تعداد تسهیلات اشتغال عشایری و روستایی ثبت شده را هم ۴۵۹ طرح برشمرد و افزود: از ابتدای سال جاری تا به امروز تسهیلات ۳۹۴ طرح به مبلغ ۲۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گفته رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمیرم، بانک های کشاورز ی، توسعه تعاون و پست بانک به ترتیب با ۱۱۳ نفر متقاضی به مبلغ ۸ میلیارد و ۴۵۱ میلیون تومان، ۱۰۵ پرونده با اعتبار ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و در نهایت ۱۱۹ نفر به مبلغ ۵ میلیارد و ۸۹۳ میلیون ریال بیشترین سهم و همکاری در این رابطه را داشته اند.

صابری بیان داشت: شهرستان سمیرم بهترین عملکرد در ثبت سامانه رصد و پرداخت تسهیلات اشتغال بعد از شهرستان اصفهان را داشته و در سال های ۹۶ و ۹۷ بالای ۷۶ درصد این بخش را محقق کرده است.

کارورزی و بکارگیری تحصیل کردگان سمیرم در این طرح ارائه شده از سوی دولت موضوع دیگر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری بود که رییس اداره کار این شهرستان آن را ناموفق دانست.

به گفته وی، دلیل اصلی ناکام ماندن اجرای این طرح، نبود مشوق های بیمه ای است چرا که هر کارگاه و موسسه ای باید ۲ یا ۳ نفر و بیشتر را بکارگیری و بیمه کند اما این ظرفیت در سمیرم و بخش های ۴ گانه آن فراهم نیست.

دعوت از مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان برای حضور در کارگروه اشتغال سمیرم، پیگیری ساماندهی و ثبت نام کارگران بویژه کارگران فصلی و موقت و نظارت در دستمزد و حق الزحمه کارگران سیب چین از دیگر مصوبات عنوان شده در این نشست بود.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی و باغداری دارای چهار بخش، شش شهر و ۱۵۰ روستا و آبادی است و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول