کمیاب شدن بنزین سوپر در جایگاه‌ ها


کمیاب شدن بنزین سوپر در جایگاه‌ ها

صالحی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی، عامل اصلی کاهش این نوع بنزین است، ادامه می‌دهد: «میزان زیادی از بنزین سوپر تولید شده در پالایشگاه این روزها به عراق صادر می‌شود.»

خبرهای ضدو‌نقیض درباره کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌ها به گوش می‌رسد، خبرهایی که راویانش مردمی هستند که تنها با مشاهدات عینی خود توانسته‌اند، تاییدیه‌ای برای این خبر بگیرند. از طرف دیگر بسیاری این کمبود را دلیلی برای افزایش قیمت این کالا در آینده نزدیک می‌دانند.

اما این سوال مطرح می‌شود آیا واقعا بنزین‌سوپر، این فرآورده نفتی گران در بازار کمیاب شده است و تا چه زمانی ادامه دارد؟ در گزارش زیر سعی داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

نوسان صادرات و توزیع بنزین

همایون صالحی، دبیر انجمن جایگاه‌داران، در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با تایید کاهش بنزین‌سوپر در بازار می‌گوید: «در سطح استان تهران در بسیاری از جایگاه‌ها، یا بنزین سوپر وجود ندارد، یا توزیع آن کافی نیست.»

وی ادامه می‌دهد: « درباره سایر استان‌های کشور هم می‌توانم با قاطعیت بگویم آنچنان که باید بنزین سوپر توزیع نمی‌شود.»

صالحی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی، عامل اصلی کاهش این نوع بنزین است، ادامه می‌دهد: «میزان زیادی از بنزین سوپر تولید‌شده در پالایشگاه این روزها به عراق صادر می‌شود.»

یک سال است که با کمبود مواجهیم

دبیر انجمن جایگاه‌داران بنزین درپاسخ به این پرسش که دقیقا از چه زمانی با کمبود بنزین روبه‌رو هستیم، می‌گوید: «از حدود یک‌سال پیش فرآیند توزیع بنزین‌سوپر با مشکل مواجه بود اما از حدود دو‌ماه پیش تاکنون، دیگر نظم و ترتیب سابق در توزیع این فرآورده نفتی دیده نمی‌شود و بسیاری از استان‌های کشور هم اصلا توقع توزیع بنزین سوپر را ندارند.»

باید قیمت بنزین سوپر افزایش پیدا کند

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت بنزین سوپر در آینده بیش‌از آنچه دولت تعیین کرده است، وجود دارد، می‌گوید: «هیچکس نمی‌تواند درباره فرآیند قیمت گذاری فرآورده نفتی به تنهایی سخن بگوید، این مساله بیش از آنکه مربوط به یک وزارتخانه باشد، یک مساله ملی است، اما چیزی که من در جریان آن هستم، این است که مسئولان در وزارت نفت بر این مساله واقف هستند که قیمت فرآورده‌های نفتی مانند بنزین سوپر اکنون بسیار پایین است و باید افزایش یابد.»

واکنش‌ ها

دبیر انجمن جایگاه‌داران ادامه می‌دهد: «در این مدت، هم برخی مسئولان جایگاه‌ها و هم برخی افراد به کمبود بنزین‌سوپر واکنش نشان دادند.»

وی تاکید می‌کند: «بسیاری از خودروها تنها باید از بنزین‌سوپر استفاده کنند. ما برای حل این شکل مکمل‌هایی با اکتان بالا را وارد پمپ‌بنزین‌ها کردیم. این مکمل‌ها هم میزان احتراق و هم میزان اکتان بنزین‌ را به آنچه در بنزین‌سوپر استفاده می‌شود، نزدیک می‌کنند.»

البته درباره اینکه چه‌زمانی بنزین‌سوپر به میزان قبلی در جایگاه‌ها توزیع خواهد شد، نمی‌توان به قطعیت سخن گفت و شاید هیچ مقام مسئولی باتوجه به شرایط فعلی نتواند درباره آن نظر دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول