اشکنه گوجه سبز


اشکنه گوجه سبز یک نوع اشکنه خوشمزه و پرخاصیت است. اِشْکِنه یکی از خوراک‌های ایرانی است که به صورت معمول با نان میل می‌شود. این خوراک تاریخچه‌ای طولانی دارد و ابتدا در نواحی خراسان پُخت شده‌است. هم‌اکنون نیز در میان مردم مشهد و دیگر شهرهای خراسان طرفدار زیادی دارد. اشکنه سوپ یا روغن‌آبی است از […] نوشته اشکنه گوجه سبز اولین بار در جامع ترین پایگاه...

اشکنه گوجه سبز یک نوع اشکنه خوشمزه و پرخاصیت است. اِشْکِنه یکی از خوراک‌های ایرانی است که به صورت معمول با نان میل می‌شود. این خوراک تاریخچه‌ای طولانی دارد و ابتدا در نواحی خراسان پُخت شده‌است. هم‌اکنون نیز در میان مردم مشهد و دیگر شهرهای خراسان طرفدار زیادی دارد. اشکنه سوپ یا روغن‌آبی است از آرد، سبزی و پیازداغ.یکی از بهترین تعریفات بر جامانده از زمان گذشته از کتاب نادر میرزا دربارهٔ اشکنه نقل شده است: ”اشکنه خورش‌های نان است و بس با مزه و آسان زود پزند. باشد که در خانه خورشی آماده نباشد یا به بیابان و روستا گوشت و دیگر چیز به دست نیاید، اشکنه سازند. نخست بدان که اشکنه زبان پهلوی است که به تازی ثَرید نامند.

آبگوشت را نیز نام پارسی اشکنه است. اکنون اشکنه دیگر است و آبگوشت دیگر، و همه خورش نان است که پَرکن پَرکن در آن افکنند تا نرم و آغشته گردد و خورند.” این خوراک دارای گونه‌های مختلف است و در میان افراد گوناگون به روش‌های مختلف پخته می‌شده‌است.
ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوجه سبز:
کربوهیدرات ۸.۵۱ گرم، چربی ۲.۸۴ گرم، پروتئین ۱.۶ گرم، فیبر خام ۰.۵ درصد.
با مصرف ۱۰۰گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین آ، ۲.۱ درصد ویتامین ب ۱ (تیامین)، ۱.۹ درصد ویتامین ب ۲(ریبوفلاوین)، ۲.۸ درصد نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین ث، ۵.۱‌ درصد کلسیم، ۲.۲ درصدفسفر، ۵ درصدآهن و ۳.۶ درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.
برخی گیاه شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز برای بهبود طعم دهان مفید است. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که بخوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشارخون ‌و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده‌ای – روده‌ای است.
گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل‌توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول وسرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.
همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی این میوه هستند. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به‌دلیل وجود اسید اسکوربیک (ویتامین ث‌)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

اشکنه گوجه سبز

مواد لازم :
گوجه سبز ۵۰۰ گرم
شکر ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۳ عدد
روغن ۱۵۰ گرم
شنبلیله ۱ قاشق سوپخوری
تخم مرغ ۴ عدد
آرد سفید ۲ قاشق سوپخوری
زردچوبه ۱ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل به میزان کافی
طرز تهیه :
پیاز را خرد کرده با روغن در حرارت ملایم سرخ می کنیم تا طلایی شود .آرد و شنبلیله را در پیاز سرخ کرده کمی سرخ و زرد چوبه آن را اضافه می کنیم.
سپس ۳ تا ۴ لیوان آب داخل آن می ریزیم و می گذاریم مایه چند جوش بزند و به اندازه کافی به آن نمک و فلفل اضافه می کنیم .
مرحله بعد تخم مرغها را در ظرفی می شکنیم و با کمی نمک مخلوط می کنیم و کم کم در مایه اشکنه می ریزیم ، مرتب به هم می زنیم تا تخم مرغها یکجا بسته نشود . پس از ۲ تا ۳ جوش اشکنه را در ظرف می ریزیم .
گوجه سبزها را پس از گرفتن هسته آنها داخل اشکنه می ریزیم بعد از پختن ۳ قاشق شکر به آن اضافه می کنیم . بطور کلی در تمام اشکنه ها بعد از ریختن تخم مرغ و پختن آن ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ .را درسته در آن میشکنیم و بدون به هم زدن بگذاریم تخم مرغها بسته و پخته شود .
منبع : ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت