2 متخلف شکار در منطقه حفاظت شده حله بوشهر دستگیر شدند


2 متخلف شکار در منطقه حفاظت شده حله بوشهر دستگیر شدند

بوشهر-ایرنا- رئیس منطقه حفاظت شده حله شهرستان بوشهر گفت: با تلاش محیط‌بانان این منطقه 2 متخلف کوخه‌نشینی و شکار دستگیر شدند.

کامبیز عبدالهی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در ۱۰ روز گذشته با تلاش‌های بی‌وقفه محیط‌بانان تالاب حله ۹ کوخه شناسایی و تخریب و ۱۲ رشته تور و طناب زنده‌گیری پرندگان جمع‌آوری شده است.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت سه بهله دلیجه، پنج قطعه قمری، یک قطعه بلبل و هشت قطعه گنجشک نیز از کوخه‌نشینان کشف شد.

عبدالهی ادامه داد: در این ارتباط از دوستداران محیط زیست و جوامع محلی انتظار می‌رود برای حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی با محیط‌بانان همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب حله بنا بر اظهارات اهالی ساکن در روستاهای مجاور منطقه، از سال ۱۳۴۲ به علت انحراف رودخانه حله و ۲شاخه شدن آن در شرق روستای کُرِه بند، تشکیل شده است.

این تالاب بخشی از منطقه حفاظت شده حله است.

منطقه حله به وسعت ۴۴ هزار و ۷۸۳ هکتار در سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.

سطح زیستگاهی تالاب حله نسبت به میزان آب ورودی در سالیان مختلف، متفاوت بوده و در سال های پر باران به ۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

جانورانی مانند شغال، روباه معمولی، گرگ و پرندگانی مانند دراج، شاهین، عقاب، سارگپه، کرکس و اردک‌ها و گیاهانی مانند نخل مرداب، بوریا، چمن شور ساحلی، کنار و گلرنگ وحشی در تالاب حله زندگی می‌کنند.

کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است که همرمان با فصل مهاجرت ، سودجویان دست به کار شده و برای زنده‌گیری و فروش آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس کوخه می‌نشینند و دام پهن می‌کنند.

کوخه که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به آن ˈکوختˈ گفته می شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.

در جلوی کوخه سه رشته تورپهن می شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن دراین گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.

۷۲۱۲/۶۰۴۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس