حالت تهوع برخی سنندجی‌ها از بو و طعم بد آب


حالت تهوع برخی سنندجی‌ها از بو و طعم بد آب

تغییر کیفیت آب آشامیدنی در سنندج، سبب گلایه شهروندان شده و نگرانی مردم برخی مناطق این شهر را در پی‌ داشته و این در حالی است که مسوولان متولی می‌گویند مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

شهروندان سنندج می‌گویند که تغییر مزه و بوی آب، آنان را عاصی کرده است و در این مدت مجبور به خرید آب معدنی و یا استفاده از آب چشمه های اطراف شهر شده‌اند.

ساکنان برخی مناطق سنندج معتقدند که مدتی آب شرب مزه "خاک" پیدا کرده و قابل مصرف نیست و آنها را دچار حالت تهوع کرده است.

"گشین" شهروند سنندجی ساکن در یکی از شهرک های سنندج کیفیت پایین آب را غیرقابل تحمل عنوان کرد و گفت: مزه و بوی آب تغییر پیدا کرده و ما را مجبور به استفاده از آب چشمه های اطراف سنندج کرده است، وی می گوید، بوی خاک حتی با جوشاندن آب هم برطرف نشده است.

"کامران" شهروند منطقه بهاران سنندج نیز طی پیامی به ایسنا از پایین آمدن کیفیت آب انتقاد کرده و گفته از سه هفته گذشته، آب شهر بی کیفیت شده است و نمی توان برای آشامیدن و یا پخت و پز از آن استفاده کرد و آب آشامیدنی را از چشمه های کوه آبیدر تامین می کنم اما این اقدام برای ما هر روز میسر نیست، تا کی مردم سنندج باید متحمل این وضعیت باشند.

یک شهروند دیگر نیز در این باره گفت: آب شیر را که باز می کنی، بو و طعم خاک می دهد و بی کیفت است، به هیچ عنوان قابل آشامیدن نیست و نمی توان حتی جرعه ای از آن را استفاده کرد.
تغییر دمای هوا عامل اصلی پایین آمدن کیفیت آب سنندج است

محمد حسین محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان، در این زمینه با بیان اینکه علت اصلی تغییر کیفیت آب شهر سنندج، تغییر دما است، گفت: هرساله و با فرا رسیدن فصل پاییز و تغییر دما، لایه‌های آب موجود در سدها دچار جابه‌جایی می‌شوند که سد قشلاق (وحدت) سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: این قضیه هر سال و در پایان تابستان و اوایل پاییز به وقوع می‌پیوندد که موجب تغییراتی در طعم و بوی آب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان عنوان کرد: البته آب سد پس از انتقال به تصفیه خانه آب شهر سنندج که جزو بهترین تصفیه خانه های سطح کشور است، طی فرآیندهای کامل و جامع مراحل تصفیه را گذرانده و سپس وارد شبکه توزیع آب شرب شهری می‌شود.

وی ادامه داد: کیفیت آب شرب تصفیه شده نیز به طور مداوم و پیوسته هم توسط آزمایشگاه مرکزی شرکت آبفا ( آب و فاضلاب استان ) که جزو آزمایشگاه های شاخص ایران است و هم توسط دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز بهداشت، نظارت و جهت انطباق با استانداردهای مربوطه پایش می‌شود.

شهروندان با خاطری آسوده آب را مصرف کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان بیان کرد: آبی که در شهر سنندج وارد شبکه توزیع می شود دارای کیفیت و سلامت بالا و مطابق با استانداردهای تعریف شده در کشور است و برای کاستن از طعم و بوی موجود از روش های ازن زنی و تماس با کربن فعال نیز استفاده می شود و لذا شهروندان می توانند این آب را با خاطری آسوده مصرف کنند.

وی یادآور شد: در خصوص طعم و بوی موجود در آب که در برخی مناطق شهر سنندج حس می شود نیز، با تثبیت شرایط دمایی و به تدریج طی روزهای آینده این طعم و بو نیز برطرف خواهد شد.

کیفیت آب سنندج پایین است

فرزام بیدارپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پشکی استان کردستان گفت: روزانه از آب شرب سنندج نمونه میکروبی و شیمیایی گرفته می شود و بر همین اساس به لحاظ میکروبی و شیمیایی سالم است اما به لحاظ کیفیت پایین آمده است.

وی افزود: در حال حاضر محدوده و رنج سنجش کیفیت آب سنندج در حد نرمال بوده و می توان گفت که به لحاظ کیفیت نمره قابل قبولی نمی گیرد و این مربوط به مناطقی از سنندج است که آب آنها از تصفیه خانه شماره یک تامین می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: مناطق تحت پوشش تصفیه خانه شماره دو سنندج به واسطه بهره مندی از تکنولوژی بالاتر و همچنین مناطق قدیمی شهر درگیر این مشکل نیستند.

وی با اعلام اینکه تاکنون موردی در رابطه با وضعیت آب سنندج به بیمارستان مراجعه نکرده است، تاکید کرد: آب شرب سنندج عاری از هرگونه میکروب و مواد شیمیایی است و مصرف آن برای شهروندان مانعی ندارد.

بیدارپور با اشاره به اینکه آب سنندج از سد وحدت تامین می شود ادامه داد: هر سدی عمری دارد و برای به روز شدن نیازمند تکنولوژی پیشرفته تری برای تصفیه است، در حال حاضر شرکت آبفا برای اینکه آب شرب را به حد استاندارد برساند از موادی همچون آهن، کلر و مواد منعقد کننده استفاده می کند که موجب ایجاد بو و طعم خاصی در آب شده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با دانشکده بهداشت و شرکت آبفا، جلسات متعددی برای بهره مندی و استفاده از روش های دیگری که این طعم و بو را به حداقل برساند برگزار کرده است.

استفاده از آب چشمه توصیه نمی شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از آب چشمه های اطراف سنندج توصیه می شود گفت: آب چشمه هر منطقه ای را نباید استفاده کرد، دانشگاه علوم پزشکی آب چشمه های کوه آبیدر را مورد آزمایش و بررسی قرار داده است و خوشبختانه سالم هستند و مصرف آن ایرادی ندارد، اما با این وجو مصرف آن توصیه نمی شود و حتما باید به صورت جوشیده شده مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و شروع بارش های پاییزی، احتمال گل آلود شدن آب چشمه ها وجود دارد و این جای نگرانی است، بر همین اساس استفاده از آب چشمه توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند