سازمان استاندارد در شرایط تحریم کماکان از حریم ایمنی و سلامت جامعه دفاع می‌کند


سازمان استاندارد در شرایط تحریم کماکان از حریم ایمنی و سلامت جامعه  دفاع می‌کند

اصفهان - ایرنا - معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: امروز کار تولید در کشورمان بسیار مشکل شده و تحریم‌ها تامین‌کنندگان مواد اولیه و واسطه را تحت تاثیر داده است اما کماکان با اعمال مقررات فنی و استاندارد از حریم ایمنی و سلامت جامعه دفاع می‌کنیم .

مسلم بیات روز دوشنبه در آیین تجلیل از منتخبان استاندارد استان اصفهان در سالن همایش‌های سیتی‌سنتر اصفهان افزود: با توجه به اینکه در شرایط تحریم بسیاری از تولیدکنندگان شناخته شده دنیا مواد اولیه و واسط خود را به کشورمان نمی‌دهند، کار ما در ارزیابی و انطباق کالاها با استاندارد دشوار شده است.

وی با تاکید بر اینکه کار تولیدکنندگان نیز در تولید کالا و خدمات استاندارد دشوار شده است، اظهار داشت: به همین دلیل تسهیلاتی را در صادرات برای واحدهای برتر و دارنده پروانه استاندارد و در واردات برای واحدهایی که مواد اولیه را از منشاء اصلی خود وارد می‌کنند در نظر گرفتیم.

بیات اضافه کرد: اما در برابر کالاهایی که هویت اصلی آن مشخص نیست سعی کردیم با اعمال استانداردهای ملی از حریم ایمنی و سلامت جامعه دفاع کنیم.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه ایران رتبه ۲۱ بین المللی را در زمینه استاندارد و رتبه چهاردهم را در تولید دانش دارد، تصریح کرد: ما هنوز از بسیاری از استانداردها متناسب با رتبه بین المللی و جایگاه تولید دانش خود در دنیا بهره نگرفتیم که لازمه آن جاری شدن استاندارد در پیکره اجتماع و بستر صنعت و ارائه خدمات و کالاهاست.

بیات با بیان اینکه به‌کارگیری استاندارد در همه واحدها از جمله صنایع کوچک و متوسط منجر به شگفتی‌های بسیاری می‌شود، افزود: از جمله آن کاهش هزینه ها و ضایعات، ارتقای بهره وری و کیفیت و افزایش امکان رقابت است.

به گفته وی در ۶ ماه نخست سال از حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات کشورمان، حدود ۲۰ میلیارد دلار غیر نفتی بود و نشان دهنده اهمیت استاندارد در تولید کالا و خدمات است.

بیات از جمله منفعت های استاندارد را کمک به قانونگذار و توسعه پایدار، ایفا کردن نقش ابزار راهبردی، ایجاد اعتماد و اطمینان بین مصرف کنندگان، ایجاد ارزش افزوده و منافع اقتصادی عنوان و تاکید کرد: استاندارد، زبان فنی مبادله کالا و تجارت است و هیچ کشوری بدون آن قادر به تجارت نیست.

وی با بیان اینکه سهم استاندارد در تولید، خدمات و روش‌ها باید به طور جد پیگیری شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از اتفاق‌های ناگوار در کشورمان به دلیل رعایت نشدن مسائل استاندارد و شیوه درست رخ می‌دهد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه ۴۵ هزار متخصص در ۱۶۲ کشور استانداردنویسی می کنند، گفت: سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۷ برنامه را برای توسعه در نظر گرفته است که ۲۲ هزار و ۸۰۰ استاندارد بین المللی در زمینه‌های مختلف مانند محیط زیست، بهداشت و انرژی‌های نو، آن را پشتیبانی می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت اخلاق در استاندارد، اضافه کرد: سازمان بین المللی استاندارد پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال بر گفته پیشینیان ایران یعنی " پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک" مهر تایید زدند و ائمه اطهار نیز علاوه بر سفارش و تاکید بر پندار نیک برای آن ثواب در نظر گرفتند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان نیز در این آیین با بیان اینکه ۸۰۰ کارشناس در کشور در حوزه استاندارد فعال هستند، گفت: تا کنون یکصد استاندارد بین المللی در کشورمان نوشته شد و دارای حدود ۳۳ هزار استاندارد ملی هستیم.

غلامحسین شفیعی با اشاره به جایگاه اصفهان در زمینه استاندارد، افزود: از بین ۱۸ واحد نمونه استاندارد کشوری، سه واحد از این استان است که با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی های موجود باید افزایش یابد.

وی همچنین سازمان ملی استاندارد را تنها مرجع اصلی و قانونی برای ارائه مجوز حلال در کشور خواند و اظهار داشت: اداره کل استاندارد اصفهان نیز کار بررسی استاندارد و حجم و وزن محصولات در بسته بندی ها را آغاز کرده است تا مردم متضرر نشوند.

شفیعی همچنین گفت: عده ای تصور می‌کنند که در شرایط تحریم‌ها، استاندارد باید کنار گذاشته شود اما این تفکر اشتباه و ظلم به مردم است زیرا حق آنها از بین می رود.

در این آیین از تولیدکنندگان و واحدهای نمونه در زمینه استاندارد، اخذ نخستین مجوزهای استاندارد، استمرار کیفیت، مدیران برتر کنترل کیفیت، کارکنان و واحدهای آموزشی و آزمایشگاه های نمونه تجلیل شد.

۱۶ تا ۲۲ مهر هفته استاندارد و ۲۲ مهر ( ۱۴ اکتبر) روز جهانی استاندارد نامگذاری شد.

/ ۶۰۲۲ / ۳۰۱۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند