مقایسهٔ مک‌لارن P1 و سنا، برادران کهکشانی


مقایسهٔ مک‌لارن P1 و سنا، برادران کهکشانی

پس از F1 افسانه‌ای، P1 اولین هایپرکار در دوران جدید مک‌لارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابرماشین‌ها وارد نمود. P1 همچنین اولین محصول هیبریدی مک‌لارن هم محسوب می‌شد که آن‌را مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه 918 قرار می‌داد. این هایپرکار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک... The post مقایسهٔ مک‌لارن P1 و سنا،...

پس از F1 افسانه‌ای، P1 اولین هایپرکار در دوران جدید مک‌لارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابرماشین‌ها وارد نمود. P1 همچنین اولین محصول هیبریدی مک‌لارن هم محسوب می‌شد که آن‌را مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه 918 قرار می‌داد. این هایپرکار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن کمتر از یک سال بعد در نمایشگاه ژنو 2013 معرفی شد. چند سال بعد اما مک‌لارن هایپرکار جدیدی بنام سنا را به‌صورت آنلاین در دسامبر سال 2017 معرفی کرد و در نمایشگاه ژنو 2018 آن‌را برای اولین بار به نمایش عمومی درآورد یعنی دقیقاً پنج سال بعد از معرفی نسخهٔ تولیدی P1. سنا اما برخلاف P1 یک هایپرکار هیبریدی نیست و بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد.

مقایسهٔ مک‌لارن P1 و سنا، برادران کهکشانی

حال در این مطلب قصد داریم این دو هایپرکار مک‌لارن را باهم مقایسه کنیم. البته شاید این مقایسه درست نباشد زیرا تولید یکی از آن‌ها به پایان رسیده درحالی‌که دیگری همچنان تولید می‌شود؛ اما حتی پیش از رونمایی سنا، تمامی 500 دستگاهی که از آن تولید می‌شود همگی به فروش رفته‌اند و بنابراین حتی اگر این خودرو هنوز هم روی خط تولید باشد اما تقریباً به‌اندازهٔ P1 غیرقابل‌دسترس است. پس بدون توجه به این موارد کم‌اهمیت، در اینجا می‌خواهیم این دو هایپرکار کاملاً متفاوت مک‌لارن را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید سنا در برابر P1 چگونه عمل می‌کند به ادامهٔ این مطلب توجه کنید.

رویارویی خانوادگی

هنگامی‌که P1 معرفی شد، مثل این بود که یک تصویرگر کتاب‌های کامیک، یک سوپرکار طراحی کرده باشد. این ماشین با بال عقب گود و دماغهٔ کوچک، کاریکاتوری از دیگر هایپرکارهای با چهرهٔ آشناتر مثل فراری لافراری و پورشه 918 بود که در همان زمان معرفی شده بودند و یک مثلث میلیون دلاری از هایپرکارهای فوق‌سریع و تکنولوژی بالا را تشکیل دادند؛ اما سنا با همهٔ آن خودروهای قدیمی کاملاً متفاوت است. این متمرکزترین خودروی جاده‌ای تاریخ مک‌لارن بر پیست است تا جایی که سازندهٔ بریتانیایی آن‌را وحشیانه توصیف می‌کند. بال عظیم سنا آن‌را به سطح جاده می‌چسباند و بیشتر احساس پایداری خودروهای مسابقه‌ای را ایجاد می‌کند تا نمونه‌های جاده‌ای. همچنین در این خودرو خبری از تکنولوژی‌های هیبریدی نیست درحالی‌که برخورداری از این ویژگی به P1 شخصیتی آینده‌نگر بخشیده بود.

کدام‌یک برنده است؟

اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس عملکرد در خط مستقیم بدهیم باید P1 را انتخاب کنیم زیرا هرچند سنا تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت پابه‌پای P1 پیش می‌رود اما هایپرکار هیبریدی دقیقاً یک ثانیه زودتر به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما در پیست کدام‌یک از این هایپرکارها می‌تواند سریع‌تر باشد؟ حتی اگر هردو خودرو از لاستیک‌های پیرلی P-Zero تروفئو استفاده کنند، سنا تقریباً در هر پیستی P1 را مغلوب می‌کند که یکی از دلایل این موضوع داون‌فورس بیشتر آن است. این داون‌فورس بیشتر موجب شده سنا در پیچ ابی در پیست سیلورستون 14 کیلومتر بر ساعت، در پیچ فارم 14 کیلومتر بر ساعت و در پیست استو 4.8 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از P1 باشد.

درمجموع شواهد تجربی نشان می‌دهند که سنا تقریباً در هر پیچی سریع‌تر از P1 است و ما پیچ‌ها را به خط مستقیم ترجیح می‌دهیم؛ بنابراین در این مقایسه سنا را انتخاب می‌کنیم اما اگر شما معتقدید این انتخاب اشتباه هست می‌توانید دلایل خود را در بخش نظرات اعلام فرمایید.

مشخصات فنی

مک‌لارن P1 مک‌لارن سنا
قیمت 1.35 میلیون دلار 959 هزار دلار
پیشرانه 3.8 لیتری V8 توئین توربو+الکتریکی 4.0 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 916 اسب بخار 800 اسب بخار
گشتاور 900 نیوتن متر 800 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا صد 2.8 ثانیه 2.8 ثانیه
شتاب صفر تا دویست 6.8 ثانیه 6.8 ثانیه
شتاب صفر تا سیصد 16.5 ثانیه 17.5 ثانیه
مسافت 400 متر 9.8 ثانیه 9.9 ثانیه
ترمز از 200 تا صفر 116 متر 100 متر
حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت 340 کیلومتر بر ساعت
حداکثر داون‌فورس 600 کیلوگرم 800 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2 نفر 2 نفر
طول 4,588 میلی‌متر 4,744 میلی‌متر
عرض 2,144 میلی‌متر 2,153 میلی‌متر
ارتفاع 1,188 میلی‌متر 1,229 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,670 میلی‌متر 2,670 میلی‌متر
وزن 1395 کیلوگرم 1198 کیلوگرم
منبع: Motor1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی