انتشار خبر نیمه درست یا غلط جامعه را به انفعال می کشاند


انتشار خبر نیمه درست یا غلط جامعه را به انفعال می کشاند

تهران- ایرنا- معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم پیشگیری از فساد و مقابله با آن، گفت: نباید قوانین را نادیده بگیریم و شیرازه جامعه را از هم بپاشیم زیرا انتشار خبر نیمه درست یا غلط جامعه را ملتهب می کند و به انفعال می کشاند.

لعیا جنیدی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات افزود: در یک دهه اخیر با انفجار اطلاعات صحیح و ناصحیح مواجه شده ایم اما نباید فراموش شود که هدف اداره جامعه بهتر نه ایجاد جامعه ملتهب و منفعل است.
جنیدی تصریح کرد: اگر نتیجه اطلاع‌رسانی یاس و انفعال باشد، به هدف مطلوب نرسیده ایم. همانطور که در تهیه متن قانون تلاش شده است، در اجرای قوانین نیز باید نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کمک کنند تا واکنش جامعه، واکنشی بالغانه باشد.
وی با تاکید به برنامه ریزی برای اجرای صحیح قوانین، اظهار داشت: در اجرای قانون، باید تلاش کنیم تا جامعه را دچار التهاب با انفعال نکنیم بلکه جامعه ای فعال و امیدوار داشته باشیم.

کلید پاسخگویی، شفافیت است
معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: شفافیت، پاسخگویی، جامعه و حکومت باز مطالبه عمومی است و کلید پاسخگویی هم شفافیت است.
وی ادامه داد: اکنون راجع به انسان آگاه صحبت می شود و آگاهی فرع بر دسترسی به اطلاعات است و شفافیت هم حاصل امکان دسترسی است و همه اینها مبنای حکومت قانون است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به تلاش های دولت برای تحقق حکومت قانون افزود: از سال ٩٠ تاکنون تلاش هایی برای تصویب قوانین برای دسترسی به اطلاعات، شفافیت و پاسخگویی از سوی دولت تدبیر و امید انجام گرفته است.
جنیدی اضافه کرد: قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ٨٨ تصویب شده بود اما در دوران دولت یازدهم و دوازدهم آیین نامه های اجرایی و شیوه نامه های این قانون تدوین شد.
وی با اشاره به دو لایحه در دست اقدام که مراحل تصویب را می گذراند، گفت: لایحه جامع شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی رفته است و اکنون کارگروه تخصصی مرکب از چند کمیسیون مجلس به بررسی این لایحه مشغول هستند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: لایحه تعارض منافع در خدمات عمومی نیز در اواخر سال ٩۶ از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به کمیسیون های دولت ارسال شد و در دستور کار قرار دارد.
جنیدی اضافه کرد: لایحه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تنوع و شمول بسیار دارد اما بخشی از آن به شفافیت مرتبط است.
وی تصریح کرد: این قوانین و لوایح از برخورد و رویکردهای سنگین کیفری امتناع و سعی بر مدیریت و انتظام بخشی اطلاعات و اطلاع رسانی دارد و در واقع نگاه پیشگیرانه بر آنها حاکم است.
جنیدی اظهار داشت: شفافیت لایحه نسبتا جامعی است که دامنه بسیار گسترده دارد و دولت سعی کرده زیرساخت های حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای این مقصود درست کند.
وی ادامه داد: ذیل شفافیت اجرایی، شفافیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی گنجانده شده است.
جنیدی گفت: در زمینه ضمانت های اجرایی پیش بینی شده در لایحه شفافیت، نگاه ایجاد زیرساخت‌ها است و ممکن است گاهی به اقدامات اداری و انتظامی منجر شود اما رویکرد کلی پرهیز از نگاه غالب کیفری است هرچند اگر در جایی عناوین مجرمانه وجود داشته باشد، برخوردها قاطع است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره لایحه تعارض منافع در خدمات عمومی گفت: در قوانین مختلف این موضوع به صورت پراکنده وجود دارد و در این لایحه سعی شده‌ است تعادل مصلحت مهم شفافیت با مصلحت مهم حفظ حریم خصوصی و امنیت رعایت شود.
همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات با حضور لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری، استان ستوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران، حجت الله ایوبی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از استادان، صاحب نظران و اندیشمندان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج