وقتی رئیس سازمان سنجش اظهارات مسئولان ناجا را رد می‌کند/ پشت پرده باند فروش سوالات کنکور چه کسی است؟


وقتی رئیس سازمان سنجش اظهارات مسئولان ناجا را رد می‌کند/ پشت پرده باند فروش سوالات کنکور چه کسی است؟
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درحالی خبر از کشف باند فروش سوالات کنکور با حضور مسئولان داد که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش مدعی شده «به آن ترتیبی که گفته شده مسئولی در این زمینه دستگیر نشده است».

دیروز سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ که به مناسب هفته نیروی انتظامی به شورای شهر تهران رفته بود از انهدام باند بزرگ فروش سؤالات کنکور خبر داد. وی به اعلام این خبر تا این حد اکتفا نکرد و تأکید کرد که برخی از مسئولان و آقایان هم در این باند حضور داشتند.

این در حالی است که هر ساله در ایام برگزاری آزمون سراسری، سازمان سنجش آموزش کشور اطلاعیه‌ای صادر می‌کند که داوطلبان مراقب فریب سودجویان باشند. در اطلاعیه‌ها اعلام می‌شود که برخی از افراد و مؤسسات سودجو و کلاهبردار با انجام تبلیغات و ادعای واهی دسترسی به سؤالات آزمون سراسری اقدام به اخاذی و کلاهبرداری دارند. سازمان سنجش عاجزانه از خانواده‌ها و داوطلبان می‌خواهد که مراقب گرفتارشدن در دام این شیادان باشند.

چگونگی حفاظت از آزمون

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال گذشته با اشاره به امنیت آزمون سراسری گفت: «چاپ، بسته بندی و روند برگزاری کنکور با تکنولوژی‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد و دسته بندی سوالات تصادفی است بنابراین اشخاص دخالتی در این روند ندارند.»

پیش از این ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگویی در سال ۹۳ درباره حفاظت از آزمون سراسری گفته بود: «دستگاه‌های مختلفی برای امنیت آزمون سراسری با سازمان سنجش همکاری می‌کنند، قرنطیه کنکور توسط سه الی چهار حوزه حفاظتی کنترل می‌شود که یک لایه حفاظتی سازمان سنجش است و لایه‌های دیگر را دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و...تشکیل می‌دهند.»

وی اعلام کرده بود: «تمامی این تدابیر بر اساس تجربه و سابقه برگزاری آزمون سراسری به دست آمده است. ضمن آنکه هرساله سعی می‌شود مشکلات و نقاط ضعف احتمالی نیز شناسایی و برطرف شود.»

با وجود این تأکیدات متاسفانه همواره در اکثر سال‌ها در زمان برگزاری کنکوری خبر تأیید شده یا نشده درباره فروش سوالات به چشم می‌خورد. حال سؤال اصلی اینجاست که مسئولان سهیم در این فساد بزرگ از کجای حلقه حفاظتی آزمون سراسری هستند؟ چرا با وجودی که هر سال سعی می‌شود مشکلات و نواقص برداشته شود؛ این فساد همچنان ادامه دارد؟

باند پیشرفته تقلب کنکور

اما چند ماهی از این اخبار و فضای حفاظت از آزمون‌ها نگذشته بود که وزیر علوم پرده از باند پیشرفته تقلب در کنکور در سال جاری خبر داد و گفت: «متخلفان شبکه پیشرفته تقلب کنکور، داوطلب نبودند این اتفاق در محل خاصی در یکی از استان‌ها رخ داد و قبل از اینکه متخلفان بتوانند کاری انجام دهند، تشکیلات آنها کشف و با آنان برخورد شد.»

قبل از آن هم سرهنگ مصطفی نوروزی رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه آمار بازدید از سایت‌ها و صفحات مشاوره درسی، دانلود سؤالات کنکور، مشاوره روانشناسی و... در روزهای برگزاری کنکوری روندی رو به افزایش دارد، اظهار کرد: «در چنین شرایطی یکی از شگردهای افراد سودجو، طراحی صفحات و درگاه‌های بانکی جعلی به نام «فیشینگ» است که با ترفند فروش سؤالات امتحان نهایی و با در اختیار گرفتن اطلاعات بانکی دانش‌آموزان، اقدام به برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی قربانیان می‌کنند.»

وی از متلاشی شدن یک باند کلاهبرداری با عنوان فروش سؤالات امتحانی خبر داد و در تشریح جزئیات گفت: «با پایش‌های به عمل آمده در استان‌های شمال غربی کشور مشخص شد افرادی با راه اندازی کانال‌های تلگرامی در قالب فروش سؤالات کنکور و امتحانات نهایی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.»

رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا از دستگیری دو نفر خبر داد و گفت: «این افراد ۹۰۰ میلیون ریال از مشتریان خود کلاهبرداری کردند.»

تناقض در رفتار و گفتار سنجشی‌ها/ چرا مسئولان نمی‌خواهند خبر دستگیری باند خلافکار منتشر شود؟

تخلفات این چنین نشان از کلاهبرداری با توجه به عطش مردم در زمانی مشخص دارد اما وجود باند فروش سؤالات با همراهی مسئولان و برخی از آقایان جای بسی تعجب دارد. به نظر می‌رسد که مسئولان باید شفاف‌سازی کنند و به افکار عمومی در این زمینه پاسخ دهند که چرا چنین شده و چه کسانی در این باند حضور داشتند؟ با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار آنا با برخی از مسئولان حوزه آموزشی، هیچ یک در این زمینه پاسخگو نبودند.

پس از اظهارات چند روز پیش سردار رحیمی در رابطه با دستگیری باند فروش سؤالات کنکور، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به یکی از خبرگزاری‌های کشور در اظهاراتی عجیب موضوع فروش سوالات کنکور را مربوط به شهرستان روانسر استان کردستان دانست و گفت: با همکاری وزارت اطلاعات و رئیس اداره آموزش پرورش آن شهرستان، این باند قبل از هر گونه اقدامی شناسایی و توسط زحمتکشان پلیس امنیت دستگیر شد. پرونده قضایی این فرد در تهران تشکیل شده است که به نظر می‌رسد به همین دلیل اطلاع رسانی از سوی فرمانده انتظامی تهران صورت گرفته است.

خدایی تاکید کرد: اصولا تحت هیچ عنوانی نه سوالی لو رفته و نه فروش سوالی رخ داده و نه مسئول به آن ترتیبی که گفته شده است در این زمینه دستگیر شده است.

نکات جالبی را می‌توان از صحبت‌های این مسئول دریافت که در خور توجه است، این مقام مسئول در این پاسخ به شبهات موضوع را به شهر روانسر گره زد و اینکه رئیس اداره آموزش و پرورش این شهر دستگیر و به تهران آورده شد. حال سوال این است که شهرستان روانسر با ۵۰ هزار جمعیت چقدر کنکوری دارد که باند بزرگ فروش سوالات آنجا کشف شده باشد؟

مهم‌تر اینکه سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در اظهارنظری جدید و در توضیح بیشتر جزئیات کشف، سخنان خدایی را رد کرد و گفت: این باند در تهران و برخی از استانها و شهرستان‌ها بوده‌اند و از مسئولان نیز در بین آن‌ها بوده است. حال باید دید که پاسخ جدید مسئولان سازمان سنجش به این سخنان چه خواهد بود؟

تکمیلی:

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت:

- مسئولان دستگیر شده به اتهام فروش سوالات کنکور ۲ نفر از مدیران یک دستگاه بودند که با سازمان سنجش هیچ ارتباطی نداشتند/شبکه خبر

an​a.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند