سفیر ترکیه در فرانسه: همه چیز این عملیات محاسبه شده بود


سفیر ترکیه در فرانسه: همه چیز این عملیات محاسبه شده بود

تهران - ایرنا - سفیر ترکیه در پاریس گفت: هدف این کشور در مساله سوریه تقویت نقاط همگرایی و اولویت این کشور تامین امنیت مرزهایش با سوریه است.

«اسماعیل حقی موسی» روز دوشنبه در گفت و گو با بخش صبحگاه شبکه خبر (LCI) فرانسه اظهار داشت: نقاط واگرایی وجود دارد، نقاط همگرایی هم وجود دارد. اما هدف ما افزایش نقاط همگرایی است.

او همچنین افزود: ممکن است رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، این روزها در حال تبادل نظر باشد.
حقی موسی افزود: از آنجایی که این عملیات در پی یک تصمیم شبانه صورت نگرفته است و همه چیز از جمله این نسخه محاسبه شده بود، این مساله ما را نگران نمی کند.


او ادامه داد: "اولویت ما تامین امنیت مرزهای ترکیه با سوریه است که مورد تهدید قرار گرفته اند. هدف دوم این عملیات تشویق به بازگشت مهاجران سوری به کشورشان است.

حقی موسی تصریح کرد:‌ هدف ایجاد منطقه ۳۰/ ۳۵ کیلومتری امن در مرز و تشویق برای خروج سوری ها است: در آنجا ، وضعیت می تواند تثبیت شود.

ما امیدواریم این دوستی باشد که امشب برنده می شود. اگر زیاده روی هایی از این منش وجود داشته باشد ما آن را محکوم خواهیم کرد. از یک طرف مانند طرف دیگر. چرا؟ آتش زدن سرود ملی یک کشور چیزی است که همه ما به شدت آن را محکوم می کنیم.

ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد و حدود شش ساعت پس از آن نیروهای زمینی ارتش این کشور نیز وارد خاک سوریه شدند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح"، توقف عملیات علیه گروه‌های کرد که آنها را تروریست می‌خواند، رد کرد.

سوریه با محکوم کردن حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال کشورش اعلام کرده است که ارتش این کشور برای مقابله با هرگونه چالشی آماده است.

ارتش سوریه در تلاش برای استقرار در مرزهای شمالی این کشور با ترکیه، ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه وارد شهر «الطبقه» و اطراف فرودگاه نظامی آن در استان الرقه در شمال این کشور شد که واحدهایی از نیروهای کُرد در آن مستقر می‌باشند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرنگار خود در الرقه گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه اکنون استقرار در حومه فرودگاه را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌به احتمال زیاد ارتش سوریه در چارچوب توافق انجام شده تحت نظارت روسیه میان دولت سوریه و گروه مسلح موسوم به نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد) ورود به این فرودگاه را آغاز کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس