افزایش حملات ترکیه به حسکه و رقه؛ ساکنان شرق سوریه خواستار بازگشت ارتش سوریه هستند


افزایش حملات ترکیه به حسکه و رقه؛ ساکنان شرق سوریه خواستار بازگشت ارتش سوریه هستند

تجاوز نظامی ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه در حالی وارد ششمین روز متوالی خود شده است، که ساکنان استان‌های حسکه و دیرالزور اعلام کردند که باید ارتش سوریه به این منطقه بازگردد تا بتواند با حملات ترکیه...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای نظامی ترکیه و تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» سوریه از روز چهارشنبه 17 مهر ماه عملیات خود را در شمال و شمال شرق سوریه آغاز کردند و همچنان به تجاوز خود ادامه می‌دهند.

عملیات ترکیه به بهانه پاکسازی مناطق شمالی و شمال شرقی سوری از حضور شبه‌نظامیان کُردی است که آنان را تروریستی می‌نامد. این شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا قرار داشتند، ولی با آغاز این عملیات، واشنگتن پشت آنان را خالی کرد.

در پنجمین روز تجاوز ترکیه به شمال سوریه، کُردها از دستیابی به توافقی با دمشق برای استقرار نیروهای ارتش سوریه در مرز با ترکیه خبر دادند. بر اساس این توافق، ارتش سوریه کنترل تمام مناطق مرزی از جمله شهر عفرین را در دست خواهد گرفت و وارد شهرهای منبج،‌ عین‌العرب (کوبانی)، عین عیسی، طبقه و منصوره خواهد شد.

یک منبع میدانی حاضر در ریف شهر منبج اعلام کرد که «ارتش سوریه پس از محاصره منطقه "الساجور" و قطع مسیر بین شبه‌نظامیان کُرد و تروریست‌های وابسته به دولت ترکیه، وارد منبج شده است».

وی به روزنامه «الوطن» سوریه گرفت که «این ورود با هماهنگی بخشی از کُردهایی که در این شهر حضور داشتند، صورت گرفته است».

روز گذشته نیز یک منبع میدانی اعلام کرد که ارتش سوریه تجهیزات نظامی بسیاری به اطراف منبج ارسال کرده تا نیروهای ارتش بتوانند وارد آن شوند و کنترل آن را به دست گیرند.

کما اینکه گفته می‌شود قرار بود که ارتش سوریه با سلاح سنگین و نیمه‌سنگین خود در منبج مستقر شود و پرچم کشور سوریه نیز در ادارات دولتی برافراشته شود.

افزایش حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به حسکه و رقه

در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) درباره آخرین تحولات تجاوز ترکیه گزارش داد که نظامیان ترکیه‌ای شدت حملات هوایی و توپخانه‌ای را در روستاها و شهرک‌های استان‌های حسکه (شمال شرق) و رقه (شمال) افزایش داده است.

سانا گزارش داد که برخی خبرها از اشغال شهر تل ابیض و چند روستا در اطراف شهر رأس العین توسط نیروهای وابسته به ترکیه حکایت دارد.

به گزارش این خبرگزاری، نظامیان ترکیه و عناصر وابسته به این کشور، بخش‌هایی از تل ابیض و «سلوک» در ریف رقه و روستاهای «الدویره»، «حروبی» و «رجعان» را در شمال غرب حسکه اشغال کردند.

بنا بر این گزارش، نظامیان ترکیه برای اینکه وضعیت ساکنان این مناطق را وخیمتر کنند، این بار نیروگاه برق «مبروکه» در رأس العین را هدف حملات خود قرار دادند و آن را از کار انداختند. آنان همچنین شدت حملات هوایی خود به روستای «تل بیدر» در اطراف همین شهر را افزایش دادند.

سانا به اشاره به اینکه 280 نفر از گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» -که بیشتر عناصر آن کُرد هستند- جدا شدند، اعلام کرد که نظامیان ترکیه‌ای، از فرار این افراد از مواضعشان استفاده کرده و مناطق مذکور را به اشغال خود درآورد.

تظاهرات گسترده ساکنان حسکه و دیرالزور علیه تجاوز ترکیه

در اعتراض به این تجاوز ترکیه، بار دیگر، ساکنان استان‌های حسکه و «دیرالزور» (شرق سوریه) تجمع‌های اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.

افزایش حملات ترکیه به حسکه و رقه؛ ساکنان شرق سوریه خواستار بازگشت ارتش سوریه هستند

ساکنان شهرهای حسکه و «قامشلی» از شبه‌نظامیان کُرد نیروهای دموکراتیک و کسانی که بر حمایت آمریکا و کشورهای غربی حساب باز کرده‌اند، خواستند که از خیانت آمریکا به آنان درس بگیرند و به آغوش سوریه بازگردند.

افراد حاضر در این تجمع‌ها، همچنین از این افراد خواستند که از ارتش سوریه دنباله‌روی کرده و در بیرون راندن نیروهای اشغالگر ترکیه‌ای و آمریکا با ارتش مشارکت داشته باشند تا نقشه پیروزی در برابر تروریسم و حامیانش را تکمیل کنند.

افزایش حملات ترکیه به حسکه و رقه؛ ساکنان شرق سوریه خواستار بازگشت ارتش سوریه هستند

«حسناوی الجدوع» از افراد سرشناس عشیره «البوخطاب» به خبرنگار سانا گفت که تمامی ساکنان حسکه تأکید دارند که «حاکمیت سوریه و ارتش سوریه هیچ جایگزینی ندارد...[ارتشی که] نماینده تمامی ملت سوریه است و تنها گروهی است که می‌تواند تجاوز ترکیه و مزدورانش را دفع کند».

افزایش حملات ترکیه به حسکه و رقه؛ ساکنان شرق سوریه خواستار بازگشت ارتش سوریه هستند

درخواست ساکنان شرق سوریه برای استقرار مجدد ارتش سوریه

«فراس فرح» اسقف کلیساهای انجیلی در استان حسکه هم اعلام کرد که این تجمع‌ها، «برای اعلام انزجار از تجاوز ترکیه است که مردم بی‌دفع و غیر نظامی را تهدید می‌کند. همه ساکنان استان از ارتش سوریه می‌خواهند که بار دیگر در همه مناطق استان مستقر شود... ما از یک وجب از خاک خود نخواهیم گذشت. هر کس هم فریب خورده، باید به آغوش وطن بازگردد. کُردهای با شرافت نیز باید با سایر مردم سوریه پشت ارتش قرار گیرند و تمامی اشغالگران را بیرون برانند».

افزایش حملات ترکیه به حسکه و رقه؛ ساکنان شرق سوریه خواستار بازگشت ارتش سوریه هستند

ساکنان ریف غربی دیرالزور نیز اعلام کردند که دولت ترکیه «از آغاز جنگ تروریستی علیه سوریه حامی تروریسم تکفیری بوده است... تجاوز ترکیه به خاک سوریه، اشغالگری است و باید با آن مقابله کرد».

تجمع‌کنندگان در این نقطه از سوریه خواستار حمایت از ارتش سوریه شدند و عنوان کردند که ارتش، تنها ضامنی است که می‌تواند از ملت سوریه حمایت کند.

وزارت خارجه سوریه طی روزهای گذشته، عملیات ترکیه را حکوم و از آن تحت عنوان اشغالگری یاد کرده است. این نهاد سوری تأکید کرد که با این تجاوز مقابله خواهد کرد.

پیش از این، بارها مسئولان سوری به کُردهای وابسته به آمریکا گفتند که با دولت سوریه مذاکره کنند و وارد بازی نشوند که هیچ نتیجه‌ای جز شکست در انتظارشان نخواهد بود. این شبه‌نظامیان اما بر ادعاهای خود برای تشکیل خودمختاری تأکید داشتند و در برخی موارد، دمشق را به عملیات نظامی تهدید کردند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس