رویکرد جدید همراه اول در عرصه تبلیغات و روابط عمومی


رویکرد جدید همراه اول در عرصه تبلیغات و روابط عمومی

مجله آنلاین موبنا؛ محمدرضا جلیلی – اغلب شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فارغ از اینکه در چه سطحی فعال هستند، علاقه چندانی به فعالیت‌های غیرتجاری و عام‌المنفعه ندارند. کسب‌و‌کارهای ایرانی چه آن‌هایی که از نوع استارت‌آپ هستند و راه‌ صدساله را یک شبه پیموده‌اند و چه کمپانی‌های بزرگ و قدرتمند، بیشترِ تمرکز و توجه‌شان، روی بازار هدف برای کسب سود بیشتر...

مجله آنلاین موبنا؛ محمدرضا جلیلی – اغلب شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فارغ از اینکه در چه سطحی فعال هستند، علاقه چندانی به فعالیت‌های غیرتجاری و عام‌المنفعه ندارند. کسب‌و‌کارهای ایرانی چه آن‌هایی که از نوع استارت‌آپ هستند و راه‌ صدساله را یک شبه پیموده‌اند و چه کمپانی‌های بزرگ و قدرتمند، بیشترِ تمرکز و توجه‌شان، روی بازار هدف برای کسب سود بیشتر است. اما چرا شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعال در ایران درک درستی از اهمیت مسئولیت اجتماعی ندارند؟

*******

یک مثال ساده برای بی‌توجهی شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی، فضای بیلبوردهای شهری و تبلیغات دیجیتال است. کافی است به تبلیغات برندهای مختلف توجه کنید. هر کدام تلاش می‌کنند صرفاً محصولشان را با استفاده از بسترهای متنوع تبلیغات به مخاطبان عرضه کنند. یکی تبلیغ خودرو می‌کند و دیگری رب گوجه‌فرنگی می‌فروشد! حتی آن‌هایی که محصولات فرهنگی عرضه می‌کنند نیز صرفاً به فروش بیشتر فکر می‌کنند. البته بعضی‌ شرکت‌ها که تعدادشان به انگشتان دست هم نمی‌رسد، اخیراً فعالیت‌های درخور ‌توجهی انجام داده‌اند.

همراه اول که در سال‌های اخیر چندین بار در عرصه روابط‌عمومی هم عنوان برترین را از آن خود کرده، یکی از معدود برندهای موفق در عرصه مسئولیت اجتماعی است. این شرکت‌ در چند سال اخیر با ساخت مدرسه در مناطق کم‌برخوردار و زلزله‌زده، توجه تعداد قابل‌توجهی از شهروندان را کسب کرده است. هشتگ‌های اختصاصی این اپراتور در دو سه سال اخیر باعث شده تا ده‌ها هزار نفر بتوانند در ساخت مناطق سیل‌زده یا زلزله‌زده به هموطنانشان کمک کنند.

همین رویکرد همراه اول اخیراً باعث شده تا فضای تبلیغات دیجیتال نیز دچار تحولات گسترده‌ای شود. تبلیغات شرکت‌هایی که تا دیروز صرفاً به معرفی محصولات و خدمات اختصاص داشت، امروز به مفاهیم اجتماعی و جمعی گرایش یافته است.

امروز خیلی از برندهای ایرانی توجه‌شان به مفهوم «مسئولیت اجتماعی» جلب شده است. بیلبوردهایی که با مضامین اجتماعی در کنار لوگو یک شرکت در سطح شهر مشاهده می‌کنید، ناشی از همین تغییرات هستند. امروز شاهد این موضوع هستیم که برخی فروشگاه‌های بزرگ آنلاین کشورمان تلاش می‌کنند به موضوع مسئولیت اجتماعی با دید جدی‌تر نگاه کنند و بیلبوردهای سطح شهر و تبلیغات دیجیتال را با همین رویکرد اکران می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر برندهای پیشرو اقدامی در جهت مسئولیت اجتماعی انجام دهند، خیلی زود می‌توان منتظر تکرار آن در سایر کسب‌و‌کارها باشیم. البته درک افکار عمومی از مسئولیت‌اجتماعی نیز در سال‌های اخیر تغییر کرده است. مردم به شرکتی که در بحران‌ها به کمک شهروندان و جامعه می‌آید، یا به‌طور خودجوش تلاش می‌کند، شرایط بهتری برای مشتریانش فراهم کند، با اقبال قطعی افکارعمومی نیز روبرو خواهد شد.

البته همین جا لازم است تأکید کنیم منظور از «مسئولیت‌ اجتماعی»، ابداً یک «شو تبلیغاتی و ظاهری» نیست، بلکه نشات گرفته از بلوغ فکری و اهمیت دادن به جامعه‌ای است که همه در آن زندگی می‌کنیم.

دکتر سیدحسن موسوی چلک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه معتقد است که موضوع مسئولیت اجتماعی تعهدی است که شرکت‌ها و بنگاه‌ها در کنار درآمد و سودشان در عرصه‌هایی نظیر محیط زیست، آموزش و مسائل اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند. در دنیا موضوع مسئولیت اجتماعی یک موضوع کاملاً شناخته شده است و بدون التزام‌ منشور دارد. به عنوان مثال آموزشکده‌هایی که در قبال پول آموزش می‌دهند؛ همین‌ها برای مناطق آسیب دیده یا دانش‌آموزان کم بضاعت، به رایگان محصول خودشان را (کتب درسی یا آموزشی) عرضه می‌کنند یا کلاً بچه‌های کم بضاعت درسخوان و باهوش را بورسیه آموزشی می‌کنند یا مراکز توانبخشی یا سالمندی تأسیس می‌کنند.

حتی در بحران‌های مختلف نیز مسئولیت‌اجتماعی می‌تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند به کمک اعضای یک جامعه بیاید. در حادثه تلخ زلزله کرمانشاه براساس اعتمادی که مردم به برندی نظیر همراه اول داشتند، کارهای بزرگی انجام شد، هزاران نفر در کمک به هموطنانشان سهیم شدند. گاهی مواقع ما مستقیم کاری را انجام می‌دهیم گاهی با واسطه یا خود واسطه می‌شویم که خدمت یا مسئولیتی را به دیگران که مرتبط هستند، منتقل کنیم. مهم این است که این دغدغه مشترک را داشته باشیم. در بحث مسئولیت اجتماعی نباید فراموش کنیم همه زندگی ما پول نیست. دیگران را هم باید ببینیم و اگر لازم باشد دیگران هم ما را ببینند.

این دغدغه مشترک می‌تواند در بحران‌ها یا شرایط غیربحرانی نیز کارکردهای فوق‌العاده‌ای داشته باشد. مثلاً در شرایط غیربحرانی همراه اول می‌آید و محتواهای جالبی برای قشر ناشنوای کشور تولید و منتشر می‌کند. این محتواها از آنجایی که جنبه عمومی و غیرتجاری دارند با استقبال مخاطبان نیز روبرو می‌شود. فصل مشترک محتوای مذکور و نمونه‌های مشابه توجه به موضوع مسئولیت‌اجتماعی است. وقتی مخاطبان می‌بینند که یک بنگاه اقتصادی صرفاً به کسب درآمد و پول فکر نمی‌کند، اعتماد بیشتری به آن خواهند داشت. به‌ویژه در شرایط فعلی که مردم هر روز شاهد دعوای یک اپراتور با رگولاتوری یا زد و بند فلان مدیرعامل برای کسب کرسی قدرت هستند،‌ تولید محتواهایی از این جنس تأثیرگذاری بسیار بالایی دارد. می‌توان گفت در چنین شرایطی شرکت‌هایی که بتوانند خودشان را از آشفتگی و حواشی دور نگاه دارند و به مسایلی که مردم اهمیت می‌دهند، بیشتر توجه کنند، قطعاً جایگاه بهتری نزد افکار عمومی خواهند داشت.

همراه اول بزرگترین اپراتور در ایران و خاورمیانه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان