همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین


همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین

نقش کانون‌های مساجد در جذابیت فعالیت‌های مسجدی، تشکیل اتاق فکر در کانون‌ها، مشارکت اعضای آنها در مناسبت‌هایی همچون پیاده‌روی اربعین و اجرای طرح‌های ملی همچون «هوای تازه» این کانون‌ها را به عامل مهم حضور جوانان در خانه‌های خدا تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در ترویج فرهنگ مطابق با آموزه های اسلامی_ ایرانی نقش قابل توجهی دارند. چنان که مقام معظم رهبری در نوزدهم مهرماه سال 1391 در سفر به استان خراسان شمالی و در دیدار با روحانیون درباره این کانون ها فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند ، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید،تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید . مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید . با سماحت و مدارا.»

لذا در آستانه سالگرد سخنان ولی امر مسلمین و به منظور بررسی نقش مهم کانون های فرهنگی هنری مساجد در مقابله با هجمه های دشمنان که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، به مرور دیدگاه ها و نظرات جمعی از کارشناسان و متولیان فرهنگی کشور در خصوص کانون های مساجد پرداخته ایم که در ادامه می آید:

دشمن شناسی و حفظ وحدت اولویت کاری کانون ها باشد

همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین

حجت‌الاسلام «سیدرضا اکرمی»،بر لزوم آگاه سازی مردم از طریق پایگاه مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه مسجد در شرع و سند چشم‌انداز کاملا مشخص بوده است. وقتی امام خمینی (ره) فرمودند که مساجد سنگر هستند می توان به جایگاه و معنای واقعی مسجد پی برد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: جنگ تحمیلی، تحریم و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن از مقاطعی است که کشور ما بعد از انقلاب اسلامی، آنها را پشت سر گذاشته و با آن روبرو است، مقام معظم رهبری نیز فرمودند: ما در حال حاضر در حال مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن هستیم. بنابراین باید در هر زمان و مکان آماده مقابله با دشمن باشیم و موضوع قانون، رفتار، گفتار و کردارهای مقام معظم رهبری باید معیار همگان در رفتار و عمل قرار گیرد.

حجت الاسلام اکرمی گفت: وقتی گفته می شود که مساجد سنگر هستند، منظور ظاهر و بنای مسجد نیست. بلکه شامل امام جماعت، کتابخانه و کانون‌های فرهنگی هنری هم می شود. آنچه که روشن است، این است که از همه این ارکان برای فعالیت های سیاسی، عبادی، فرهنگی، آموزشی و نیز پیشبرد اهداف مسجد بهره ببریم و با استفاده از همه این ابعاد به مردم خدمت رسانی و آنها را آگاه‌ کنیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امروز دشمن‌شناسی و شناساندن دشمن به مردم باید مورد توجه مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گیرد، تصریح کرد: از طرفی مسئولان و کارشناسان باید اهالی مسجد و ائمه جماعات را در جریان وضعیت کشور قرار دهند تا آنها مباحث مهم مطرح در کشور را برای مردم منتقل کنند.

همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعینتاثیرگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد در جاذبه مندی مسجد

همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین

بنابراین گزارش، آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری»، با اشاره به تاثیرگذاری کانون های مساجد در جاذبه مندی مسجد گفت: جذابیت، معماری و امام جماعت شاخص از ویژگی های مسجد طراز اسلامی است.

وی بیان کرد: برنامه ریزی های مساجد باید به گونه ای باشد که زمینه حضور هر چه بیشتر مردم فراهم شود. مسجد باید مکانی برای تبیین معارف دینی برای مردم باشد. آن موقع است که هیچ پایگاه دیگری نمی تواند با داشتن این ویژگی ها در بعد معنوی چنین جذابیتی داشته باشد و نقش مسجد را ایفا کند. از طرفی مردمی که در مسجد حضور می یابند باید رعایت حقوق، حرمت و جایگاه مسجد را داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: با برنامه ریزی بلند مدت می توانیم مساجدمان را به شاخصه مسجد طراز برسانیم اما این مهم نیازمند همکاری میان مردم با مسئولان مساجد است که به وضعیت موجود بسنده نکنند و مساجد را از روزمرگی خارج کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مساجد باید برای طول سال برنامه ریزی داشته باشند، تصریح کرد: امام جماعت باید برای وقت مردم ارزش قائل باشد تا مردم مسجد را خانه دوم خود بدانند و با دلگرمی در عرصه های عملی و معرفتی گام بردارند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد در جاذبه مندی مسجد اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش خاص خودشان را در این زمینه به خوبی ایفا کرده اند. تنوع فرهنگی در برنامه های کانون های فرهنگی هنری مسجد، می تواند کمک قابل توجهی به امامان جماعت و جاذبه مندی مسجدی داشته باشند زیرا جوان می تواند همه نیازهای روز خود را در مسجد ببیند.

تشکیل اتاق فکر در کانون های مساجد

همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین

حجت‌الاسلام «مرتضی ادیب یزدی» نیز با اشاره به اینکه باید افق‌های روشن و جدیدی از سوی صاحب نظران و فرهیختگان ترسیم شود تا جوان و نوجوان با میل و رغبت به سمت مسجد سوق یابد، بیان کرد: لازم است اتاق فکر در کانون های فرهنگی هنری مساجد به منظور جذب نیروهای جدید به مساجد در این شرایط حساس و ویژه فرهنگی تشکیل شود تا غیرت دینی و انگیزه‌های حماسی در جوانان برانگیخته و زمینه سوق جوانان و نوجوانان به مسجد شوند.

این کارشناس حوزه دین با اشاره به برنامه ریزی و تهاجم فرهنگی دشمن افزود: پایگاه های اثرگذار دینی همچون کانون های فرهنگی هنری مساجد با نظارت امام جماعت مسجد می تواند در این زمینه بسیار نقش آفرین عمل کنند.

وی نقش امام جماعت، مسئول کانون فرهنگی هنری و بسیج، خادم مسجد و هیئت امنا را در حضور مردم در مسجد تاثیرگذار دانست و ادامه داد: ارکان مسجد باید به رفتار و اعمال خود دقت بیشتری داشته باشند تا برنامه ریزی آنها در مسجد زمینه ساز حضور پر رنگ مردم بویژه جوانان به مساجد شود.

حجت الاسلام ادیب یزدی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از مساجد به معنای فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی، گفت: ایجاد فاصله میان خانواده‌ها و مساجد به معنای دور شدن آن‌ها از فرهنگ اسلامی و نزدیک شدن به فرهنگ غرب است بنابراین مساجد، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال در مسجد باید با انجام اقدامات و نوآوری‌های بدیع بر مسایلی که برای جوانان جاذبه داشته باشد، متمرکز شوند تا بتوانند زمینه‌ساز جذب جوانان به سنگر مساجد باشند.

همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه اربعین عملکرد سازنده‌ای دارند

همت کانون‌های فرهنگی هنری برای ارتقای جاذبه‌های مسجدی/ از تشکیل اتاق فکر تا میدان‌داری در اربعین

«سعید اوحدی» هم در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شکل گیری حماسه پیاده روی اربعین حسینی، معجزه الهی است و باید با تمام توان از این ظرفیت عظیم برای زمینه سازی ظهور و مقابله با استکبار جهانی استفاده کرد، اظهار کرد: دستگاه های عضو ستاد مرکزی اربعین و سایر دستگاه ها و نهادهای فعال در این حوزه همچون کانون های مساجد باید اهمیت جریان مقاومت و رشادت و ایثار رزمندگان اسلامی در مقابله با گروهک های تکفیری همچون داعش را در برنامه های فرهنگی خود برجسته کنند.

رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: شکل گیری حماسه اربعین حسینی کاملا مردمی است بنابر این، ستاد مرکزی اربعین نیز باید رویکرد مردمی آن را تقویت کند. رویدادی که تکیه بر مردم داشته باشد ماندگار است و هیچ دستی توان حذف آن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد کانون های مساجد در حوزه اربعین سازنده بوده است، اضافه کرد: حضور مستمر و سازنده نهادهای مردمی همچون مساجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج موجب تقویت نقش مردم و گروه های خودجوش فرهنگی در تداوم حرکت عظیم اربعین حسینی شده است

«مهدی ناظمی اردکانی»، دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به اینکه انقلاب ما انقلابی برخواسته از مساجد است و در 40 سال بعد از انقلاب به برکت این پایگاه مقاومت، مردم در برابر توطئه های دشمنان ایستادند و توطئه های دشمنان را خنثی کردند، گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد است که بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از فعالیت های فرهنگی هنری را در مساجد و توسط جوانان انجام می دهد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان