بهبود روابط اسلام و مسیحیت با میانجی‌گری «مسجدالاقصی»


 بهبود روابط اسلام و مسیحیت با میانجی‌گری «مسجدالاقصی»

به نظر می‌رسد کاتولیک‌ها و مسلمانان فصل جدیدی از حیات ارتباط و تعامل با یکدیگر را تجربه می‌کنند؛ شاهد آنکه نمایندگان سطح بالای واتیکان اخیراً از مسجدالاقصی واقع در بیت‌ المقدس بازدید کردند.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از « al-monitor»، 800 سال پس از آنکه سنت «فرانسیس عسیسی» از بیت المقدس بازدید کرد، کاردینال «لئوناردو ساندری»، رئیس هیئت کلیساهای شرقی در روز سوم اکتبر از مسجد الاقصی بازدید و با اعضای شورای وقف اسلامی دیدار کرد.

هر دو طرف بیانیه هفت بندی را در مورد سرپرستی خانواده سلطنتی اردن بر اماکن مقدس در بیت المقدس، اهمیت حفظ وضع موجود و حمایت از راه حل تشکیل دو کشور در سرزمین های اشغالی صادر کردند.

«رفعت بدر»، کشیش اردنی و رئیس مرکز مطالعات و رسانه های کاتولیک در امان ، به المانیتور گفت که روابط بین کاتولیک ها و مسلمانان به دنبال تشکیل شورای دوم واتیکان (1965-1965) و تصمیمات مهم اتخاذ شده در مورد روابط کاتولیک ها با دیگران ادیان به ویژه اسلام و یهودیت ،بهبود پیدا کرد.

وی افزود: پیش از این ، هیچ پیگیری نهادی از گفتگوی میان ادیان وجود نداشت اما پس از این ماجرا همه پاپ ها از گفتگوی میان مذهبی بین واتیکان و اسلام راپشتیبانی کردند.

به گفته بدر، اردن پیشگام میزبان گفتگوهای میان ادیانی در دهه 1980 بود و شاهزاده «حسن بن طلال» جلساتی را که میان اردن و واتیکان برگزار می شد،هدایت می کرد.

«مهدی عبدالهادی» ،مورخ و یکی از اعضای شورای وقف اسلامی در بیت المقدس به المانیتور گفت: بیت المقدس برای 1400 سال الگوی همزیستی مسالمت آمیز مسیحیان و مسلمانان بوده و شاهد این مدعی،حمایت اردن از بازسازی کلیسای Holy Sepulchre در بیت المقدس و کلیسای « Nativity» در بیت اللحم است.

به این ترتیب به نظر می رسد که روابط اسلام و مسیحیت در مسیر درست در حال حرکت است.

در حالی که چنین بازدیدهایی به ایجاد فضای مثبت تری کمک می کند ، اما هنوز موقعیت های شجاعانه تری برای دستیابی به موفقیت های بزرگ در روابط میان مسیحیان و مسلمانان مورد نیاز است.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس