کانون های مساجد فرصتی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در دل مساجد هستند


کانون های مساجد فرصتی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در دل مساجد هستند

صالحی گفت: کانون های مساجد با بیش از 20 و چند هزار کانون و 2 میلیون 400 هزار نفر ثبت نام کننده، فرصتی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در دل مساجد به عنوان نهاد وسیع و گسترده دینی و مدنی جامعه را فراهم می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید عباس صالحی»، امشب (جمعه 19 مهر) با اشاره به اینکه در فضای دیدار سه روزه در استان فارس، علاوه به از تشرف به حرم مطهر و غبارروبی آرامگاه شهدای شیراز، برنامه های مختلفی اجرا شد، گفت: چند حوزه، حوزه اصلی کاری بود که بزرگداشت حافظ یکی از آن موارد است چرا که این مراسم یک مراسم فراملی و انسانی می دانم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تفاهمنامه ای با استاندار فارس امضا شد، پیش از این در 15 استان تفاهنامه امضا شده بود که ارزش 10 هزار میلیارد ریالی دارد و ارزش تفاهم نامه استان فارس 937 میلیارد ریال است، اضافه کرد: از میزان تفاهم نامه فارس، 691 میلیارد ریال مربوط به بخش توسعه زیرساخت هاست.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه برای تکمیل و تاسیس 17 کتابخانه، هشت مجتمع فرهنگی، 2 نگارخانه، یک سینما و غیره به امضا رسیده است، گفت: در حوزه فعالیت های دینی و مذهبی 34 هزار میلیارد ریال، در حوزه سینمایی 22 میلیارد ریال، حوزه فرهنگی 32 میلیارد ریال، در بخش هنری 45 میلیارد ریال، در حوزه تجهیز کتابخانه ها 97 میلیارد ریال و بخش مطبوعات بیش از 10 بیمه 21 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه در این سه روز دیدارهایی با مجموعه های مختلف اجرا شد، دیدار با امام جمعه، تولیت حرم مطهر، دیدار با هنرمندان شهرستان استادان فقیری، استاد تجویدی و دیدار با خانواده شهید خبرنگار مصیب درستکار در مرودشت شکل گرفت، افزود: در این سه روز گفتگوهای موثری را داشتیم که جلسه با اصحاب فرهنگ و هنر نمونه آن بود.

صالحی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی و نوع نگاه در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، اضافه کرد: بازدید از کارخانه زاگرس کاغذ فارس داشتیم به همت بخش خصوصی بخش زیادی از کارها پیش رفته 28 میلیون یورو اعتبار گذاشته شده است و می تواند 100 هزار تن در سال در حوزه کاغذ تحریر تولید داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت هایی که برای اقتصاد فرهنگ و هنر در استان مورد بحث قرار گرفت، اضافه کرد: استان فارس به اعتبار مزیتی که دارد می تواند اقتصاد فرهنگ و هنر به شکل های خوبی اتفاق بیفتد که ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، ایجاد بازارچه ها مختلف و استفاده از ظرفیت های گردشگری برای دیده شدن و خرید آثار فرهنگی و هنری از دیگر برنامه های در این راستا است و در این راستا گذر فرهنگ و هنر با 64 واحد بعد از محرم و صفر افتتاح می شود.

صالحی با اشاره به اینکه تالار مرکزی شیراز مسیر خودش را پیدا می کند که به زودی ساخت آن تسریع شود، اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری بالاست، از طریق تبصره 19 ورود پیدا شده و شهرداری شیراز هم برای این موضوع ابراز آمادگی کرده و در شورا هم مصوبه گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در پاسخ به سئوالی در خصوص تعطیلی کنسرت ها و برنامه های مجور دار، گفت: چند گانگی به طور حتم ایجاد مشکل را فراهم می کند و از این رو دستگاه ها هم باید به مجوزها احترام بگذارند.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با حوزه تسهیلات و کمک به اصحاب رسانه بوده در حوزه خدمات با توجه به منابع عمومی دچار مشکل در همه حوزه ها بودیم، افزود: باید شرایط کشور را درک کرد اما می دانم شرایط اصحاب رسانه شرایط سختی است و در سال 97 میزان 80 درصد افزایش بیمه شدگان نسبت به سال 95 را شاهد بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری کنسرت در تخت جمشید، اضافه کرد: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس آنچه که اگر برگزار کننده ای تقاضا داشته باشد، از لحاظ شعر، مختوا و اثر مجوز را مورد توجه قرار می دهد، اما موضوع مکانی به وزارت میراث فرهنگی بر می گردد، ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی و اجرا مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری یادروز کورش هم گفت: آیت الله دژکام یک نظریه ای مطرح کردند که در خیلی از اتفاقات کمک می کند این نظریه کمک می کند که چگونه نسبت به فضای ادیان قبل از اسلام نگاه کنیم این نظریه کمک می کند، تا مواضع مناسب را شکل بدهیم، این فرصت هایی را برای رابطه بهتر بین ایران قبل و بعد از اسلام، ایجاد می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچین در پاسخ خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص توجه به رسانه های دیچیتال و خبرگزاری ها، هم گفت: توجه ویژه ای به این رسانه ها دارم چرا که خودم هم جزیی از رسانه هستم و از این رو جلسه های مختلفی با رسانه های دیجیتال داشته ام.

صالحی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص کانون های مساجد هم گفت: مساجد یکی از نقاط های دینی و مدنی اجتماعی در طول 14 قرن محسوب می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کانون ها هم با این نگاه متولد شدند که قدرت مساجد را در فضاهای اجتماعی بالاتر ببرند چرا که مساجد اگر هرچه به اجتماع متصل شوند، قدرت تاثیرگذاری آن در اجتماع بیشتر می شود، اظهارداشت: کانون های مساجد با بیش از 20 و چند هزار کانون و 2 میلیون 400 هزار نفر ثبت نام کننده، فرصتی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در دل مساجد به عنوان نهاد وسیع و گسترده دینی و مدنی جامعه را فراهم می کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون های مساجد در حوزه تاثیر گذاری هنری، فرهنگی و اجتماعی نظیر سیل و یا فضای اربعین و رفع آسیب های اجتماعی تاثیر فراوان دارند، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در خراسان شمالی با همین نگاه جایگاه کانون فرهنگی و هنری را تبیین کردند و می توان نقش کانون های فرهنگی و هنری را بیش از گذشته موثر کرد.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان