نکات عجیب از رای دادگاه کاس ؛ چه شد که استقلال شکست خورد؟!


پس از کش و قوس های بسیار باشگاه استقلال رای 24 صفحه ای پرونده سوپرجام سال 1397 را منتشر کرد. نوشته نکات عجیب از رای دادگاه کاس ؛ چه شد که استقلال شکست خورد؟! اولین بار در پارس فوتبال | خبرگزاری فوتبال ایران | ParsFootball پدیدار شد.

نکات عجیب از رای دادگاه کاس ؛ چه شد که استقلال شکست خورد؟!

10 نکته جالب توجه از رای مفصل دادگاه کاس در پرونده سوپرجام
نویسنده : خبرگزاری پارس فوتبال.کام
تعداد نظرات کاربران : ۰ نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۷:۰۰
نکات عجیب از رای دادگاه کاس ؛ چه شد که استقلال شکست خورد؟!

پس از کش و قوس های بسیار باشگاه استقلال رای ۲۴ صفحه ای پرونده سوپرجام سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

رای سوپرجام حاوی ۱۲۲ بند دادرسی و ۶ بند حکم قاضی، حاوی نکات مهمی است که گزیده ای از مهمترین نکات این پرونده از نظرتان می گذرد:

۱- ایوایلو درمدیف، قاضی بلغارستانی این پرونده را قضاوت کرده است. جیمز کیچینگ وکیل استرالیایی باشگاه استقلال در این پرونده بوده است. اسماعیل حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی و امیر خسروی به عنوان مشاور حقوقی از جانب فدراسیون فوتبال در این پرونده حضور داشته اند و امیرحسین فتاحی(سعید فتاحی) از جانب سازمان لیگ. ایرج عرب، مدیر عامل وقت باشگاه پرسپولیس، مهدی ذاکر، مشاور حقوقی و امیرعلی حسینی، مدیر روابط بین الملل پرسپولیس از جانب پرسپولیس در دادگاه حاضر شده اند. از استقلال امیرحسین فتحی مدیرعامل، علی خطیر معاون وقت ورزشی باشگاه استقلال هم در جلسه حضور داشته اند و یک مترجم هم از طرف باشگاه حضور داشته است که تماس اسکایپی با ملکی، عضو وقت هیات مدیره باشگاه استقلال را برای قاضی و حاضران ترجمه می کرده است.

۲- پرسپولیس، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال خواستار برگزاری دادگاه با سه قاضی بوده اند در حالی که استقلال به دنبال دادرسی با یک قاضی بوده و در نهایت دادرسی با قاضی بلغارستانی پیگیری می شود. استقلال به جهت کاهش هزینه ها تقاضای یک قاضی کرده اما طرف مقابل یعنی فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس و سازمان لیگ می خواستند پرونده سه قاضی داشته باشد. ضمن اینکه استقلال به جهت کاهش هزینه ها خواهان این بوده که جلسه دادگاه در ابوظبی برگزار شود اما فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه پرسپولیس، لوزان سوییس را پیشنهاد داده اند که در نهایت جلسه در لوزان سوییس برگزار می شود.

۳- باشگاه استقلال اعلام کرده است که زمان کافی برای تنظیم دفاعیه در جلسه کمیته انضباطی در مورد رای سوپرجام ایران نداشته است. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در روز ۲۸ تیر نامه ای به باشگاه استقلال می فرستد و به این باشگاه ۴۸ ساعت زمان می دهد تا دفاعیه خود را در اختیار انها قرار بدهد. بررسی های قاضی دادگاه CAS نشان می دهند که نامه در روز ۳۰ تیر به دست باشگاه استقلال رسیده و با توجه به این که جلسه کمیته انضباطی در روز اول مرداد برگزار شده، زمان کافی برای تنظیم دفاعیه توسط این باشگاه وجود نداشته و از این حیث حق را به استقلال می دهد. اما قاضی دادگاه کاس با توجه به این که استقلال در جلسه کمیته استیناف زمان به اندازه کافی برای دفاع از خود داشته و در آن جا هم نتوانسته از خودش دفاع کند، مسئله مطرح شده توسط استقلال را فاقد نیاز به بررسی می داند چرا که استقلالی ها در جلسه دوم در دادگاه استیناف فدراسیون فوتبال به اندازه کافی برای دفاع از خودشان زمان داشته اند.

۴- استدلال اصلی سازمان لیگ و فدراسیون برای موافقت باشگاه استقلال در مورد لغو دربی سوپرجام، مربوط به جلسه شورای تامین در فاصله سه روز تا بازی بوده است. در این جلسه اکبر عباسی ملکی، عضو سابق هیئت مدیره استقلال حضور داشته است و با شهادت شفاهی ۳۳ نفر از حاضران در آن جلسه، خواستار تعویق زمان بازی شده است. باشگاه استقلال در دفاعیه خود به دادگاه کاس مدعی شده است که ملکی هیچ اجازه ای از جانب مدیریت باشگاه برای امضا دادن یا ابراز نظر در جلسه نداشته است. اما قاضی دادگاه کاس در جواب به این مسئله عنوان کرده است که نمی تواند بپذیرد که در جلسه مهم برگزاری بازی که در فاصله فقط سه روز تا زمان مسابقه برگزار شده، استقلال به عنوان یکی از طرف های بازی هیچ نماینده ای را نفرستاده باشد. ملکی در گفت و گوی زنده اسکایپی هرگونه امضا پای برگه صورت جلسه را رد می کند اما قاضی به دلیل اینکه سازمان لیگ یک صورتجلسه با امضای ۳۳ نفر را مبنی بر برگزاری دربی سوپرجام را ارائه کرده است، شهادت ۳۳ نفر از کسانی که در جلسه هماهنگی بازی حضور داشته اند را می پذیرد. ملکی همچنان اعلام می کند که هیچ صورتجلسه ای را امضا نکرده است. البته مشخص نیست که سازمان لیگ صورتجلسه را به دادگاه کاس داده یا بعدا از ۳۳ نفری که در جلسه هماهنگی حضور داشته اند امضا گرفته است. اما هر چه هست، حضور ملکی به عنوان نماینده باشگاه استقلال در جلسه و شهادت ۳۳ نفر پذیرفته می شود و همین عامل اصلی شکست استقلال در پرونده سوپرجام محسوب می شود.

۵- سازمان لیگ و فدراسیون در دفاعیه خود این نکات را عنوان کرده اند:۱- استقلال از اردیبهشت از برنامه فصل ۹۸-۱۳۹۷ خبر داشته، ۲- بازی سوپرجام مسابقه مهمی است که صدهزار نفر را به ورزشگاه آزادی می کشاند و دلیلی برای لغو آن وجود نداشته، ۳- اگر استقلال قصد تغییر زمان مسابقه را داشته باید در زمان اعلام برنامه اعلام می کرده، ۴- هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ده ها میلیون هوادار دارند که همه آنها منتظر تماشای بازی بوده اند و ۵- برای برگزاری دربی سوپرجام هماهنگی های لازم با اسپانسرها و رسانه ها هم صورت گرفته است. سازمان لیگ دلیل لغو زودهنگام زمان برگزاری بازی را کاهش ضررهای مالی و جلوگیری از هزینه های اضافه عنوان کرده است.

۶- سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در حین دادرسی، دادخواست متقابلی را به دادگاه ارائه می کنند که باشگاه استقلال باید ضررهای مربوط به عدم برگزاری را به آنها بپردازد اما قاضی دادگاه کاس در جواب به َآنها می گوید که حق ارائه چنین شکایتی را در حین دادرسی ندارند و بدین ترتیب دادخواست آنها رد می شود. این مبلغ جدا از ماجرای جریمه ۵۰ میلیون تومانی باشگاه استقلال بوده است که رد می شود.

۷- بر طبق قوانین فدراسیون فوتبال فقط در دو صورت امکان لغو یک بازی یا تکرار آن وجود دارد: یکی این که به علت شرایط اضطراری (فورس ماژور) امکان برگزاری مسابقه وجود نداشته باشد و دیگر این که هر دو طرف خواستار لغو بازی شده باشند که در این میان فقط باشگاه استقلال با برگزاری مسابقه مخالفت کرده و پرسپولیس مشکلی با حضور در دربی نداشته است. قاضی دادگاه کاس هم با بررسی بخشی از دفاعیه باشگاه استقلال در جلسه کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، دلیل عدم حضور استقلال در این مسابقه را فورس ماژور نمی داند. دلیل استقلال این بوده است:«لطفا دقت کنید که بر اساس شرایط حساس حاکم بر این مسابقه برای جامعه، به جای اعلام برنده و قهرمان بدون برگزاری بازی، انجام سوپرجام در زمان جدید و مشخص شدن برنده در جریان بازی، بهترین راه برای اعلام برنده این مسابقه است.» قاضی دادگاه کاس عنوان کرده است که دلایل استقلال برای عدم حضور در دربی سوپرجام را اضطراری (فورس ماژور) نمی داند.

۸- جریمه ۵۰ میلیونی در نظر گرفته شده توسط کمیته استیناف برای باشگاه استقلال رد شد چرا که این جریمه در حکم اولیه کمیته انضباطی وجود نداشت. بر اساس قوانین، کمیته استیناف نمی تواند حکمی را به رای قبلی کمیته انضباطی اضافه کند و بدین ترتیب استقلال از پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه عدم حضور در مسابقه، معاف شد.

۹- هزینه های دادگاه کاس باید ۸۰ درصد توسط باشگاه استقلال و ۲۰ درصد توسط فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران پرداخت می شد و پرسپولیس هیچ گونه پرداختی در هزینه های دادگاه نخواهد داشت. هزینه های دادگاه کاس شامل هزینه های دفتر باشگاه کاس، هزینه های دادرسی، دستمزد قاضی ها، هزینه های کارمندانی که در صورت لزوم به دادرسی کمک کردند و اعانه برای دادگاه کاس بخشی از این هزینه ها را شامل می شوند. همچنین هزینه های سفر نمایندگان باشگاه پرسپولیس به سوئیس و همچنین هزینه هایی که برای وکیل و سایر مسائل حقوقی داشته اند باید توسط خود باشگاه پرسپولیس پرداخت شود. این یعنی هزینه سفر و اقامت و وکیل و بلیت رفت و برگشت به سوئیس بر عهده باشگاه پرسپولیس است.

۱۰-سفر نمایندگان پرسپولیس و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به سوییس حدود ۴ تا ۵ روز طول می کشد اما نمایندگان باشگاه استقلال، تنها یک شب در سوییس اقامت می کنند. معاون وقت باشگاه استقلال به دلیل اقامت خانواده اش در سوییس، همان یک شب هم در هتل اقامت نمی کند و امیرحسین فتحی تنها یک شب به همراه وکیل و مترجم در هتل اقامت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !