قاسم محمدی:هنر عکاسی پس از انقلاب زنده شد


قاسم محمدی:هنر عکاسی پس از انقلاب زنده شد

عکاس با سابقه کشورمان معتقد است که هنر عکاسی در دوران پس از انقلاب اسلامی رشد و نمو پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، «قاسم محمدی» عکاس پیشکسوت کشور با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس‌های ساسان مؤیدی، وی را یکی از عکاسان خوب و با دانش نسل پس از انقلاب اسلامی دانست که با تکنیک‌ها و فنون عکاسی آشنایی کامل دارد. وی گفت: آثار ساسان مؤیدی بیشتر در دوران دفاع مقدس نمود پیدا کرد و من سبک عکاسی او را می‌پسندم؛ عکس‌هایش گویا و زنده است ؛ به اعتقاد من کارهای ساسان، حس شور، شوق و اراده‌ای که مردم ما درطول سال‌های دفاع مقدس از خود نشان دادند را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

"سوژه‌های این عکاس اعم از مردم عادی و رزمندگان، حسی امیدوار و نویدبخش دارند و تلألو صلابت و پیروزی در چشمانشان مشهود است."

قاسم محمدی:هنر عکاسی پس از انقلاب زنده شد

وی با بیان مطلب فوق، افزود: نمایش عکس‌های مربوط به سال‌های دفاع مقدس برای نسل‌ جوان ما که فضای جنگ را درک نکرده‌اند، ضرورتی مهم و قابل توجه است و به اعتقاد من تاثیر مثبت نمایش این عکس‌ها بر عقاید و باورهای نسل جوان بسیار زیاد است. خوشبختانه ما عکاسان توانمندی داشتیم که توانستند عکس‌های زیبا و تاثیرگذاری را از سال‌های دفاع مقدس به ثبت برسانند؛ ساسان مؤیدی یکی از همین عکاسان است.

"در سال‌های پس از انقلاب، هنر عکاسی نیز در کنار سایر هنرها قوام پیدا کرد و زنده و پویا شد؛ من عکاس قبل از انقلابم و آن دوره را درک کرده‌ام؛ در عین‌حال، عکاسی در دوران پس از انقلاب اسلامی را هم دیده‌ام؛ پیش از انقلاب افراد زیادی بودند که استعداد خوبی در عکاسی داشتند اما زمینه لازم برای بروز استعدادهایشان وجود نداشت؛‌ این زمینه مساعد پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد."

محمدی با بیان مطلب فوق، گفت: وضعیت عکاسی امروز ما از حیث کیفیت، محتوا و واقعیت عکاسی، نسبت به سال‌های پیش از انقلاب بسیار رضایت‌بخش است؛ با توجه به گسترش راه‌اندازی مراکزآموزش عکاسی در کشور،‌ اکنون بخش قابل توجهی از جوانان علاقه‌مند به عکاسی در معرض آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند. به شخصه به عنوان یک عکاس قدیمی از تماشای کار عکاسان جوان لذت می‌برم؛ اکنون سطح هنر و استعداد بسیاری از عکاسان ما با استعداد و توانمندی عکاسان برجسته دنیا برابری می‌کند؛ این را بدون غلو می‌گویم؛ البته ممکن است عکاسان ما از حیث برخورداری از امکانات نسبت به عکاسان خارجی قدری ضعیف باشند که این امری طبیعی است.

قاسم محمدی:هنر عکاسی پس از انقلاب زنده شد

"توصیه‌ام به عکاسان جوان این است که به رسالت عکاسیشان متعهد باشند؛ هنر در درجه اول عبارت از عشق و علاقه هنرمند به رشته هنری‌اش است."

این عکاس پیشکسوت همچنین گفت: در حال حاضر نمی‌توان به عکاسی به عنوان شغل نگاه کرد؛ اکنون تعداد عکاسان جوان بسیار زیاد اما منابع مالی لازم برای تأمین آنها اندک است؛‌ به همین دلیل، پیشنهاد من این است جوانانی که جذب هنر عکاسی می‌شوند، روی این رشته هنری به عنوان شغلی که می‌توانند از آن امرار معاش کنند، حساب باز نکنند؛‌ بلکه به عنوان شغل دوم به آن نگاه کنند. البته من به شخصه به دلیل عشق و علاقه‌ای که به عکاسی داشتم، این کار را نکردم و آن را به عنوان شغل اول انتخاب کردم.

"توصیه دیگرم به عکاسان جوان این است که ارزش دوربینی که در دست دارند را بدانند؛ مسئولیت‌ کاری که بر عهده می‌گیرند را بپذیرند و به اصول اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های جامعه پایبند باشند؛‌ در غیراینصورت عکاسی فایده‌ و ارزشی ندارد."

قاسم محمدی:هنر عکاسی پس از انقلاب زنده شد

محمدی با بیان مطلب فوق، خاطرنشان کرد: عکاس خبری نباید خود را کارمند فرض کند. تعهد و مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین اصل در کار عکاسان خبری است؛ بی‌تردید اگر کسی این ویژگی‌ها را در کنار عشق به حرفه عکاسی در وجود خود داشته باشد، می‌تواند به موفقیت در این رشته هنری امیدوار باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور