افزایش بروز سرطان سینه در جهان/ آشنایی با فاکتورهای خطر این سرطان


افزایش بروز سرطان سینه در جهان/ آشنایی با فاکتورهای خطر این سرطان
رییس دهمین کنگره سرطان سینه، از افزایش بروز سرطان سینه در جهان و ایران خبرداد و خاطرنشان کرد: نرخ بروز این نوع سرطان در دهه آینده دو برابر خواهد شد.

به گزارش مهر، کیوان مجیدزاده، روز یک شنبه در جلسه خبری دهمین کنگره سرطان سینه، سومین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان و سومین سمینار ملی سارکوم، که در سالن کنفرانس پژوهشکده سرطان معتمد برگزار گردید، ادامه داد: سرطان سینه، رایج ترین نوع سرطان در زنان است که اما در جوامع غربی، شایع تر است.

او، میزان بروز سرطان سینه در ایران را بین ۳۲ تا ۳۴ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت زنان اعلام کرد و خاطرنشان کرد:نرخ بروز این نوع سرطان در کشور رو به افزایش است به طوری در دهه آینده میزان مبتلا به سرطان سینه، دو برابر خواهد شد.

مجیدزاده، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در ایران و کشورهای بلوک شرق را بیش از کشورهای غربی دانست و ادامه داد:آنچه مسلم است، توجه به مقوله پیش‌گیری، اهمیت بالایی در کنترل سرطان سینه دارد.

او با عنوان این مطلب که ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیش‌گیری هستند، افزود: فاکتورهایی که مردم میتوانند با رعایت آن ها، سرطان ها را کنترل کنند، حاوی عدم استفاده دخانیات، جلوگیری از چاقی، تحرک بدنی و فعالیت فیزیکی و تغذیه سلامت است. درصورتی که ورزش بعنوان یک برنامه دائمی در زندگی مردم گنجانده شود، میتواند خیلی تاثیرگذار باشد.

مجیدزاده به رابطه سن باروری زنان و سرطان سینه اشاره نمود و خاطرنشان کرد:حاملگی در سن بالای ۳۵ سالگی، ریسک ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد. در واقع ، سن بالای بارداری، فاکتور خطر جدّی در ابتلا به سرطان سینه محسوب می شود. حتی برای زنانی که تا این سن تا به حال حامله نشده اند.

او ادامه داد: یک ساعت پیاده روی روزانه که منجر به عرق بدن شود، برای زنان کافی است.

مجیدزاده همچنین به روند تشخیص سرطان سینه در کشور اشاره نمود و خاطرنشان کرد: روند تشخیص به نحو چشمگیری ارتقاء یافته و اغلب بیماران در مراحل نخست بیماری تشخیص داده می شوند.

رییس دهمین کنگره سرطان سینه به جنبه های توارثیدر مبتلا به سرطان سینه اشاره نمود و ادامه داد:درصورتی که در خانواده ای مواردی از سرطان وجود داشت، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند. تعداد قابل توجه ابتلا به سرطان در خانواده، ابتلای جنس مخالف به سرطان و این که یک نفر در خانواده بیش از یک مدل سرطان داشته باشد، نکات دیگری هستند که می بایست مورد توجه زنان قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی