ضربان قلب چه تاثیری در بروز تصادف دارد؟


ضربان قلب چه تاثیری در بروز تصادف دارد؟
محققان انگلیسی در بررسی تازه خود متوجه شدند که ضربان قلب راننده میتواند در بروز تصادف مؤثر باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیوساینتیست، پژوهش تازه محققان انگلیسی نشان میدهد درصورتی که هم زمان با ضربان قلب، جسمی در راه ظاهر شود، امکان تصادف رانندگان بیش تر می شود.

محققان"دانشگاه ساسکس" (University of Sussex) انگلستان برای بررسی تأثیر ضربان قلب بر واکنش راننده، یک بازی واقعیت مجازی در زمینه رانندگی طراحی نموده اند. زمانی که کابران در این بازی رانندگی میکنند ، اشیایی در مسیر ظاهر می شوند. ظاهر شدن اجسام امکان دارد هم زمان با ضربان قلب و یا میان ضربان ها باشد.

درصورتی که ظاهر شدن اجسام با ضربان قلب بطور هم زمان صورت بگیرد، واکنش راننده آهسته تر خواهد بود و امکان تصادف بیش تر می شود. محققان دانشگاه" ساسکس" به سرپرستی"سارا گارفینکل" (Sarah Garfinkel)، محقق این دانشگاه، اثر احتمالی فرآیند"سیستول" (Systole) را بر رانندگی مورد بررسی قرار دادند. سیستول، به فرآیند انقباض قلب گفته می شود.

گارفینکل خاطرنشان کرد:درصورتی که فردی موقع رانندگی در وضعیت برانگیختگی باشد و قلب وی تند و با قدرت بتپد، سیستول قلبی بیشتری خواهد داشت. این مسئله میتواند واکنش راننده و توانایی وی را در دور شدن از مانع ها، مختل کند.

قبلاً هم پژوهش هایی انجام شده اند که نشان می‌دهند سیستول ها میتوانند توانایی مغز را برای پردازش محرک، تحت‌تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال ، درصورتی که محرک دردناک هم زمان با ضربان قلب ظاهر شود، درد کمتری بهمراه خواهد داشت.

گارفینکل قبل از این هم به تأثیر ضربان قلب بر حافظه پی برده بود. او در پژوهش های خود دریافت که درصورتی که هم زمان با ضربان قلب یا بین ضربان ها به شرکت کنندگان، واژه هایی نشان داده شوند، بیش تر امکان فراموش شدن آنها وجود دارد.

محققان عقیده دارند که میتوان اثر ضربان قلب را با کمک"بارورسپتور" (Baroreceptor) تعدیل کرد. بارورسپتورها، نورون های خاصی هستند که در رگ های اصلی قرار دارند و تغییرات فشار خون را به مغز انتقال می دهند. این نورون ها به تنظیم فشار خون کمک میکنند و اثر مهارکننده ای بر عملکردهای شناختی خاص دارند.

"کریستوفر رینگ" (Christopher Ring)، محقق"دانشگاه بیرمنگام" (University of Birmingham) انگلستان خاطرنشان کرد: طبق این فرض، انسان میتواند بارورسپتورها را فعال کند و فعالیت مغز خویش را با مدد گردش قلبی تحت کنترل درآورد.

بعضی از مطالعات طبق چرخه قلبی، نوساناتی را در فعالیت الکتریکی مغز شناسایی نموده اند. امکان دارد ضربان قلب، بعضی از فعالیت های نورونی را تقویت کند. گارفینکل در این بررسی دریافت که درصورتی که محرک ترس هم زمان با ضربان قلب دریافت شود، وحشتناک تر خواهد بود.

"مایکل گابلر" (Michael Gaebler)، محقق" مؤسسه ماکس پلانک" (Max Planck Institute) آلمان خاطرنشان کرد: بنظر میرسد وضعیت های چرخه قلبی در این فرآیند میتوانند بهتر یا بدتر باشند. در هر حال، هنوز شکاف یا عامل به خصوصی شناسایی نشده است. احتمالا وجود صدا در مغز، مانعی برای پردازش محرک باشد و یا احتمالا مغز از نوسانات در فعالیت های قلب استفاده کند تا پردازش حسی را التیام ببخشد.

گابلر ادامه داد: پردازش حسی، تنها گامی در پیچیده‌گی هایی است که هنگام رانندگی رخ می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!