پیش بینی آب و هوای فضایی توسط ماهواره جدید ناسا


پیش بینی آب و هوای فضایی توسط ماهواره  جدید ناسا
سازمان ناسا ماهواره ای اختصاصی را برای بررسی آب و هوای فضایی و همچنین تشخیص مرز میان اتمسفر زمین و فضا به اسمان ارسال نموده است.

به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، سازمان ناسا ماهواره جدیدی به اسم ICON را به آسمان فرستاده تا مرز مملو از پرتو های فضایی بین اتمسفر زمین و فضا را معلوم کند.

این ماهواره همراه یک هواپیمای « L- ۱۰۱۱ نوتروپ گرومن استارگیزر» به ارتفاع ۳۹ هزار فوتی زمین رفت و بعد همراه یک موشک « پگاسوس XL» که دارای سیستم اتوماتیک است، به فضا ارسال شد.

در این عملیات از ترکیب هواپیما و موشک برای گذاشتن ICON در منطقه بالای اتمسفر زمین( به اسم یونوسفر) یعنی ارتفاع ۳۶۰ مایلی زمین استفاده شده است. این منطقه مرز داخلی مگنتوسفر است. در منطقه مگنتوسفر پرتو های زیادی وجود دارند که در واقع آب و هوای فضایی را ایجاد می کنند.

مطالعه این اشعه ها اهمیت زیادی دارد برای این که آن ها نه تنها روی ماشین آلات بلکه روی سلامت فضانوردان هم تاثیرگذار هستند.

تا قبل از این تحقیقات در یونوسفر کار مشکلی بوده است برای این که ارتفاع آن برای ارسال فضاپیما بسیار کم و برای مطالعه با بالن بسیار زیاد است. ماهواره ICON نیز طوری طراحی شده تا بتوان در آب و هوای دشوار مقاومت کند.

نیکولا فاکس مدیر بخش هلیوفیزیک در پایگاه سازمان ناسا واقع در واشنگتن میگوید :ICON وظیفه مهمی بر دوش دارد و به ما کمک می کند تا دینامیک محیط فضایی اطراف زمین را بشناسیم. ICON نخستین ماموریتی است که بطور هم زمان اتفاقاتی که در بخش بالایی اتمسفر و فضا می افتد را بررسی میکند تا معلوم شود این دو چطور با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و نوعی تغییر بوجود می آورند که سیستم های ارتباطی ما را مختل می کند.

درهمین راستا ICON مجهز به چهار ابزار گوناگون برای رصد دما در اتمسفر، رصد مدت سرعت حرکت ذرات باردار در اتمسفر، تصویر‌برداری از اکسیژن در اتمسفر و تصویر‌برداری از اتمسفر در طیف نور مافوق بنفش در اختیار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط