یکصدو چهل و یکمین اتحادبه بین المجالس در بلگراد افتتاح شد


یکصدو چهل و یکمین اتحادبه بین المجالس در بلگراد افتتاح شد

یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس در بلگراد شامگاه یکشنبه با سخنان آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان افتتاح شد.

یکصدو چهل و یکمین اتحادبه بین المجالس در بلگراد افتتاح شد
ووچیچ طی سخنانی ضمن خوش آمد به حاضران در این اجلاس گفت: این گردهمایی یکی از مهمترین رویداد‌های کشور ما است که در آن بیش از ۲ هزار عضو از مجالس جهان حضور دارند.

وی خطاب به تمامی حاضران در اجلاس گفت که صربستان کشوری آزاد، مستقل و دارای حاکمیت است و هیچ مانعی برای شما که از نقاط مختلف؛ از آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، استرالیا، آفریقا و آسیا آمده اید وجود ندارد.

ووچیچ این اجلاس را یکی از مهمترین رویداد‌های بین المللی در تاریخ مدرن دانست که در آن بیش از ۲ هزار نفر از نقاط مختلف حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بالکان بخاطر نبودن گفتگو و سوء تفاهم خون‌های زیادی ریخته شده، گفت که به این خاطر برگزاری مجمع اتحادیه بین المجالس در بلگراد اهمیت ویژه‌ای دارد.

ووچیچ تاکید کرد: ما در حال رویای صلح سعادت و توسعه هستیم.

"گابریلا کوئواس بارون" رئیس اتحادیه بین المجالس نیز در مراسم افتتاحیه این اجلاسدر بلگراد ضمن قدردانی و تشکر از میزبانی صربستان و پارلمان این کشور در سازماندهی، گفت: این دومین بار است که بلگراد میزبان اتحادیه بین المجالس است، اولین بار در سال ۱۹۶۳ در بلگراد بر پا شد.

وی گفت که ماموریت اصلی اتحادیه بین المجالس ترویج دموکراسی است، این به معنای حضور بسیار بیشتر زنان و جوانان در بحث‌های پارلمانی است.

کونواس بارون افزود: این مجمع وظیفه دارد که برای شهروندان مفید باشد و این بدان معنی است که پس از این نشست با راه حل‌های مشخص و مفید برای شهروندان خود به کشورمان باز گردیم.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به ضرورت گفتگو درباره امنیت رویداد‌های مالی و اقتصادی و همچنین اهمیت یافتن بهترین راه حل برای مشکلات و مسائل در این اجلاس تاکید کرد.

مایا گویکوویچ رئیس پارلمان صربستان در همایش خبری برای خبرنگاران به مناسبت یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس که در مجمع مرکز ساوا در بلگراد برگزار شد، گفت که سازمان‌های بین المللی به طور عینی و مستقل وضعیت کشور‌ها را تحت نظر دارند.

گویکوویچ افزود: تمامی جامعه بین المللی و سایر سازمان‌های پارلمانی معتقدند که مجلس تنها مکان مناسب برای حل اختلافات است و تنها از طریق گفتگو می‌توان به راه حل مناسب دست یافت.

رئیس پارلمان صربستان همچنین در روز اول اجلاس با برخی از روسای پارلمانی کشور‌های شرکت کننده درباره گسترش روابط به ویژه روابط پارلمانی گفتگو کرد.

گویکوویچ رئیس همچنین در برنامه تلویزیونی سراسری این کشور در بلگراد، گفت: این اجلاس نه تنها در سطح سیاسی و دیپلماتیک قابل توجه خواهد بود، بلکه نشان دهنده امکانات گردشگری و اقتصادی نیز هست.

به گفته وی، این نشست در بلگراد به لحاظ تاریخی بسیار مهم است، زیرا که یکصد و سی سال از تاسیس قدیمی‌ترین و بزرگترین اتحادیه بین المللی پارلمانی می‌گذرد که امروز ۱۷۹ عضو کامل دارد.

گویکوویچ همچنین اشاره کرد که بلگراد این هفته میزبان ۸۰ رئیس مجلس و ۶۰ معاون رئیس پارلمان که در صدر هیات‌های همراه هستند، است.

رئیس پارلمان صربستان تاکید کرد: صربستان موضوعی را در رابطه با نقش حقوق بین الملل و احترام به حقوق بین الملل و چه اقدامی را پارلمان‌های ملی می‌توانند انجام بدهند تا اینکه حقوق بین المللی امروز بیشتر احترام گذاشته شود، پیشنهاد کردیم، البته با تاکید بر تحولات منطقه‌ای و اینکه تا چه اندازه گفت و گوی بین المللی می‌تواند ابزاری اجتناب ناپذیر برای حل مشکلات و مسائل باشد.

رئیس مجلس صربستان همچنین تاکید کرد که در پایان این اجلاس اعلامیه بلگراد تصویب خواهد شد.

بلگراد تا ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) میزبان نمایندگان حدود ۱۴۰ کشور و بیش از ۷۰ رئیس پارلمان و بیش از ۷۰۰ نماینده پارلمان است. ۳۰ درصد شرکت کنندگان در این اجلاس زن و ۱۷ درصد نمایندگان زیر ۴۵ سال هستند.

موضوع اصلی نشست اتحادیه بین المجالس عمدتا نقش و اهرم‌های پارلمانی در تقویت حقوق بین المللی و مثمر ثمر بودن در همکاری‌های منطقه‌ای است. همچنین نمایندگان در باره برابری، توانمند سازی جوانان، دفاع از حقوق بشر اعضا و پیگیری حمایت از سلامت جهانی بحث و گفتگو می‌کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه برای شرکت در یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس (IPU) روز (یکشنبه) وارد بلگراد پایتخت صربستان شدند.

لاریجانی در روز اول اقامت خود در صربستان با روسای پارلمانی کشور‌های الجزایر، کویت، قزاقستان و قطر دیدار و گفتگو کرد.

وی همچنین روز دوشنبه با حضور در مجمع اتحادیه بین المجالس از جمله به مسائل منطقه‌ای و بین الملل می‌پردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با مقامات صربستان در باره گسترش روابط دو کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر