مسئله سوریه با نظامی گری حل نمی‌شود


مسئله سوریه با نظامی گری حل نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس: قبل از آغاز جنگ در سوریه و یمن پیشنهاد گفتگوی سیاسی دادیم، اما برخی از کشور‌ها بر جنگ اصرار داشتند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز برای حضور در صد و چهل و یکمین اجلاس بین‌ المجالس جهانی (IPU) وارد فرودگاه بلگراد پایتخت کشور صربستان شد.
گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما درباره سفر آقای لاریجانی
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی، شهرام کوسه غراوی نماینده مردم مینودشت، محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و جلیل مختار نماینده مردم آبادان رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند.
علی لاریجانی در اجلاسیه Ipu علاوه بر سخنرانی در مجمع این اجلاس با روسای پارلمانی کشور‌های مختلف دیدار و گفتگو خواهد کرد.
صد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس (IPU) از امروز در بلگراد با حضور نمایندگان ۱۴۰ کشور آغاز شد. در این دوره بیش از ۱۷۰۰ نفر اعم از نمایندگان مجالس کشورها، نمایندگان سازمان ملل و جوامع مدنی از سراسر جهان، بیش از ۷۰ رئیس پارلمان و ۷۰۰ نماینده مجلس حضور خواهند داشت.
دیدار روسای مجلس ایران و الجزایر
علی لاریجانی در حاشیه صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) در شهر بلگراد با سلیمن شینین رئیس پارلمان کشور الجزایر دیدار و گفت وگو کرد.
رئیس مجلس در این دیدار با بیان اینکه قرابت میان ایران و الجزایر بسیار است، گفت: ملت الجزایر ملت رشیدی است به همین دلیل، مسائل داخلی شان به زودی حل خواهد شد.
آقای لاریجانی افزود: مواضع الجزایر نسبت به مسئله فلسطین ارزشمند است و در سایر مسائل ایجاد شده طی سال‌های اخیر، تاثیرگذار بوده است.
رئیس مجلس با اعتقاد به اینکه موضع الجزایر درخصوص سوریه و عراق، خوب بوده است، تصریح کرد: قبل از آغاز جنگ در سوریه و یمن، پیشنهاد گفتگوی سیاسی دادیم، اما برخی از کشور‌ها اصرار بر جنگ داشته و گزینه نظامی گری را مطرح کردند، اما مسئله سوریه از طریق نظامی گری حل نخواهد شد.
آقای لاریجانی اشاره‌ای نیز به تفاهمنامه‌های آمریکا برای مذاکره با ایران کرد و، گفت: اوباما تقاضای مذاکره با هدف حل مشکلات را داشت و بر دو موضوع غنی سازی هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌ها در این مذاکرات تاکید شد، اما ترامپ آمد و زیر میز زد.
وی تاکید کرد: اتفاق خطرناکی است که آمریکا هر وقت دلش بخواهد هرکاری می‌کند و کشور‌های دیگر یا تماشا می‌کنند یا با حرف زدن حمایت سیاسی دارند مانند اروپایی‌ها که فقط حرف می‌زنند، اما به حرف‌های خود عمل نمی‌کنند.
همچنین در ادامه این دیدار رئیس پارلمان الجزایر با بیان اینکه الجزایر یک دهم جمعیت خود را در راه آزادی تقدیم کرده است، گفت: در سایه وجود این بخش، بحث آینده الجزایر پایدار و روشن است.
وی بیان کرد: لازم است قدردان تمام افرادی باشیم که در مسیر عدالت و سیاست آزادی خواهانه، الجزایر را همراهی کردند.
رئیس پارلمان الجزایر عدم پذیرش دخالت نظامی در کشور‌ها را به عنوان سیاست خارجی الجزایر مطرح کرد و افزود: سیاست خارجی الجزایر مبنی بر گفت وگو و برقراری ثبات در منطقه است به همین دلیل از حاکمیت و استقلال کشور‌های یمن و سوریه دفاع کرده و حامی حفظ تمامیت ارضی آن‌ها است.
وی ادامه داد: تحریم‌های بانکی ایران می‌تواند مانعی بر سر این همکاری‌ها باشد لذا پیشنهاد می‌کنم برای رفع این موانع فکری کنیم.
رئیس مجلس الجزایر، کشورش را حامی قضیه فلسطین عنوان کرد و افزود: مخالف سیاست‌های آمریکا در فلسطین بوده و همه در کنار مردم خواهیم ماند.
وی ادامه داد: وضعیت کشور‌های پیرامون ملتهب است به همین دلیل، تلاش‌هایی برای ثبات در منطقه داشته و در مسئله لیبی تلاش می‌کنیم راه حل داخلی مبنی بر گفت: وگو بین طرفین را در پیش بگیریم تا لیبی بتواند دوباره دولت خود را ایجاد کند.
دیدار و گفتگوی روسای مجالس ایران و قزاقستان

آقای لاریجانی در حاشیه صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با نورلان پنگماتولین رئیس پارلمان کشور قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد. آقای لاریجانی در ابتدای این نشست برگزاری اجلاس بین المجالس آسیایی در قزاقستان را موفقیت آمیز توصیف کرد و افزود: خوشبختانه روابط بین ایران و قزاقستان همیشه مثبت بوده است. رئیس مجلس در ادامه در خصوص توافق رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: دولت ایران لایحه ای به مجلس ارائه کرده است که در حال بررسی است.
وی بر ضرورت گسترش روابط تجاری میان ایران و قزاقستان تاکید و افزود: تسهیل روادید برای توسعه گردشگری و تجار ایران و قزاقستان مسئله حائز اهمیتی است.
در ادامه، رئیس مجلس قزاقستان با تشکر از آقای لاریجانی برای فرستادن نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به اجلاس بین المجالس آسیایی در قزاقستان، گفت: امسال ایران چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفت، لذا این مهم را به مردم ایران تبریک می گویم.
وی، ایران را یکی از کشورهای دوست قزاقستان خواند و افزود: روابط میان مجالس ایران و قزاقستان برای ما بسیار مهم بوده و طبیعی است خواهان همکاری نهادهای قضایی، سیاسی و اقتصادی دو کشور هستیم.
نورلان پنگماتولین تصریح کرد: تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر وضعیت مناسبی را برای آن ایجاد خواهد کرد، لذا در جهت تصویب این کنوانسیون روی ایران حساب می کنیم.
رئیس مجلس قزاقستان همچنین بر ضرورت روابط تجاری میان قزاقستان و ایران تاکید کرد و گفت: باید زیرساخت های لازم برای رفع مشکلات بانکی ایجاد و رؤسای بانک های مرکزی دو کشور با هم تعامل کنند.
تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر گسترش همکاری های ایران و قطر
علی لاریجانی عصر امروز در حاشیه صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU)‌ در صربستان با احمد آل محمود رئیس پارلمان کشور قطر دیدار و گفت وگو کرد.
رئیس مجلس در ابتدای این دیدار با بیان اینکه شرایط منطقه پر تحرک است، اظهار داشت: اگرچه شرایط منطقه پرتحرک است اما کشورهای دیگری در منطقه دخالت می کنند و برخی از کشورها نیز در منطقه مشکل آفرین هستند و انرژی کشورهای اسلامی را از بین می برند. وی افزود: هنوز بحران در منطقه وجود دارد و در برخی زمینه ها گسترش پیدا کرده است لذا باید برای حل آن تلاش بسیاری کرد.
آقای لاریجانی با تاکید بر اینکه مبنای حل مسائل منطقه را، گفت وگوی سیاسی می داند نه رفتارهای نظامی، تصریح کرد: همان طور که رفتارهای نظامی در سوریه پاسخ نداد در جاهای دیگر نیز پاسخ نمی دهد و فقط به مردم سوریه خسارت وارد کرد و البته در یمن نیز اینگونه بود. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور قدم های خوبی برداشته شده است .
همچنین رئیس پارلمان قطر در این دیدار با بیان اینکه سیاست های قطر همواره بر گفت وگو استوار است، گفت: محاصره قطر اتفاق ناعادلانه ای بود که نباید رخ می داد همچنین ما در مقابل نسل های آینده- اینکه در صلح باشند یا جنگ- مسئولیم. وی با اشاره به میانجیگری قطر در مسئله یمن، گفت: امروز مردم مظلوم و مسکین یمن قربانی شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!