تحلیل اسپوتنیک از اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان و تأثیر آن بر معادلات منطقه


تحلیل اسپوتنیک از اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان و تأثیر آن بر معادلات منطقه

فارس نوشت: وبگاه خبری اسپوتنیک نوشت اعزام چندصد نیروی نظامی آمریکایی به عربستان سعودی نمی‌تواند معادلات منطقه را تغییر دهد و واشنگتن هم با این اقدام صرفا به دنبال کسب منافع مالی است.

وبگاه خبری اسپوتنیک در گزارشی آورده است: تصمیم آمریکا برای ارسال نیرو و تجهیزات نظامی دفاعی به عربستان به درخواست ریاض سوال‌های بسیاری درمورد وظایف این نیروها، زمان اعزام آنها و پیام‌هایی که این اتفاق به ایران و حوثی‌ها می‌دهد مطرح می‌کند و اینکه آیا این نیروها در فشار به تهران و صنعا برای پذیرش مذاکرات و پایان جنگ و بازگشت ثبات موثر خواهند بود یا باعث افزایش سرعت درگیری در منطقه خواهند بود.

اسپوتنیک در این خصوص با «حکم امهز» کارشناس امور غرب آسیا گفت‌وگویی انجام داده است. وی معتقد است نیرو و تجهیزات نظامی آمریکایی هیچ چیزی از معادلات موجود در منطقه را عوض نخواهد کرد.

امهز یکی از مهم‌ترین دلایل در اثبات عقیده خود را این بیان کرد که سه هزار نیرویی که آمریکا به عربستان می‌فرستد در برابر ابعاد عظیم جبهه مقاومت چیزی به حساب نمی‌آید. یعنی به سادگی می توان گفت این تعداد سرباز آمریکایی برای حفاظت از رژیم بحرین هم کفایت نمی‌کند.

این کارشناس ادامه داد: «درباره تجهیزات دفاعی که همراه نظامیان آمریکایی به منطقه ارسال می‌شود هم باید گفت این‌ها در برابر ادوات رزمی یمنی‌ها از موشک‌های بالستیک تا هواپیماهای شناسایی چیزی نیست و تصمیم نظامی آمریکا بیشتر یک پیام روانی از سوی متحدان آمریکا در منطقه و در رأس آن عربستان است.»

امهز به نقل از منابع آمریکایی تصریح کرد: «دستمزد هر سرباز آمریکایی که عازم عربستان می‌شود از 25 هزار دلار در ماه شروع می‌شود و دستمزد برخی از افسران آنها از یکصد هزار دلار هم فراتر می‌رود. بنابراین آمریکا به دنبال حفاظت از کسی نیست بلکه فقط می‌خواهد معامله کرده و به نفع خود رفتار کند.»

تحلیل اسپوتنیک از اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان و تأثیر آن بر معادلات منطقه

این کارشناس درباره طرح «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: «آمریکا و اسرائیل ثبات در منطقه را به نفع خود نمی‌بینند. کما اینکه طرح راه افتادن جنگ هم به نفع آنها نیست، زیرا نتایج جنگ قابل پیش بینی نشد و در سال‌های گذشته در ائتلاف‌هایشان و بخصوص با روسیه ناکام بوده‌اند و طرح آمریکا هم در منطقه شکست خورده است. بنابراین تنها سناریوی باقیمانده برای آمریکا و اسرائیل این است که در منطقه ثبات نباشد.»

سرتیپ «عزیز راشد» کارشناس نظامی یمن هم در گفت‌وگو با وبگاه خبری اسپوتنیک اعزام نظامیان آمریکایی را صرفا در راستای اطمینان بخشی آمریکا به عربستان در برابر ارتش یمن پس از عملیات آرامکو و «نصر من الله» خواند و گفت: راهبرد آمریکا از سال ۲۰۰۱ در منطقه ایجاد پایگاه‌های نظامی به بهانه مبارزه با تروریسم و تسلط بر منابع نفت و گاز و همچنین توسعه قدرت نظامی خود برای مقابله با خطرها و اقدام به حملات پیشدستانه علیه مخالفان راهبردشان است.

راشد هدف آمریکا در منطقه را ممانعت از نزدیکی کشورهای عربی به یکدیگر به منظور قوی ماندن اسرائیل و تسلط خود بر منابع انرژی جهان عرب خواند و افزود: «آمریکا همچنین می خواهد بر تنگه ها و آبراهه های بین المللی مهم در منطقه مسلط باشد.»

کارشناس یمنی با تاکید بر اینکه حضور نظامیان آمریکایی هرگز باعث نگرانی برای یمنی‌ها نخواهد شد، گفت: «هواپیماهای شناسایی و موشک‌های بالستیک یمنی‌ها همچنان قادر به فرار از سیستم‌های رادار عربستان هستند. آمریکا هم ناتوانی خود را در رویارویی تنهایی ثابت کرده است پس از اینکه در عراق، افغانستان شکست خورد و از شمال سوریه هم گریخت.»

از سوی دیگر «شامی الظاهری» کارشناس نظامی و ر راهبردی عربستان در گفت‌وگو با وبگاه خبری اسپوتنیک درخواست ریاض برای استقرار نظامیان آمریکایی در خاک کشورش را در راستای دفاع از امنیت و ثبات خود خواند و گفت: «مساحت عربستان بسیار بزرگ است و تقریباً به اندازه یک قاره است و با مساحت اروپای شرقی برابری می‌کند و از همه طرف در معرض خطر قرار گرفته است و همین امر تشخیص موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین دشمن، بخصوص در اندازه کوچک را دشوار می‌کند.»

الظاهری استفاده از نیروهای آمریکایی را به منظور رفع شکاف دفاعی عربستان خواند که موشک‌ها و هواپیماهای کوچک می‌توانند از آن عبور کنند و همکاری نظامی آمریکا با عربستان را در راستای مشارکت تاریخی و راهبردی مبتنی بر اهداف راهبردی مشترک خواند که امنیت و ثبات و صلح بین المللی را تضمین می‌کند.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد، این کشور به درخواست «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی چند صد نیروی دیگر به عربستان اعزام می‌کند.

310311

کد خبر 1310354

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟