مشارکت مردم نشان از اثر بخشی طرح‌های منابع طبیعی است


مشارکت مردم نشان از اثر بخشی طرح‌های منابع طبیعی است

سنندج - ایرنا - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تاکید بر تسریع در روند اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیمه تمام اظهار داشت: هزینه بدون اثربخشی فایده ندارد و اجرای پروژه‌ها را باید مردم لمس کنند و به نقطه امیدبخشی برای زندگی برسند.

خلیل آقایی عصر یکشنبه در بازدید از طرح های آبخیز داری قروه با اشاره به اجرای مثبت پروژه‌های آبخیزداری در کردستان اظهار داشت: در این زمینه این استان خوب پیش رفته و از متوسط کشوری پیشرفت بالاتری دارد.

وی بر اجرای با کیفیت پروژه‌ها و استفاده از کمک‌های محلی و مرکزی در کنار سرعت بخشیدن به کار و توجه به تاثیر بر روی زندگی مردم تاکید کرد.

شهرستان قروه با اقلیم و توده هوایی سرد و نیمه خشک از نظر تقسیمات حوضه‌های آبخیز جزء سرشاخه‌های حوضه آبخیز سد سفید رود است که به دو زیر حوضه اصلی شور و تلوار تقسیم می‌شود.

با توجه به اینکه قروه در شرق استان بوده و از نظر منابع آبی در معرض تهدید جدی قرار دارد اجرای یکسری برنامه ها برای بهبود وضعیت منابع طبیعی و حفاظت از منابع آبی ضروری است.

یکی از همین برنامه ها که در دستور کار قرار گرفته مربوط به عملیات آبخیزداری و بیولوژیکی منابع طبیعی است که از ابتدای فصل پاییز سال گذشته در سطح استان کردستان آغاز شده و در این میان در شهرستان قروه هم این مهم در زیر حوضه‌های آبخیز چمقلو و میهم در دست اجرا قرار دارد.

این دو پروژه در کنار سایت تولید بذر جو و گیاهان مرتعی از جمله پروژه‌هایی بودند که عصر یکشنبه توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مورد بازدید قرار گرفتند.

پروژه آبخیزداری و آبخوانداری چمقلو

مشارکت مردم نشان از اثر بخشی طرح‌های منابع طبیعی است

در جریان این بازدید ابتدا پروژه آبخیزداری و آبخوانداری حوضه آبخیز چمقلو واقع در روستای پیرباباعلی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس منابع طبیعی شهرستان قروه به هدف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدر رفت جریان‌های سطحی، افزایش زمان تمرکز حوضه و تخلیه تدریجی سیل به منظور سازگاری با سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی دشت دهگلان به میزان هشت میلیون مترمکعب از جمله اهداف این طرح هستند.

بهزاد شریفی پور همچنین به کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست، ایجاد فرصتی در طبیعت به منظور اسقرار پوشش گیاهی، گسترش چشم اندازهای طبیعی و گردشگری در حوضه به عنوان دیگر اهداف اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: حوضه آبخیز چمقلو با مساحت ۷۳ کیلومتر مربع شامل هشت زیر حوضه با پنج روستا از جمله قلعه لان، پیرباباعلی، جامه شوران، چمقلو، تازه آباد خلیل و تازه‌آباد جامه شوران با جمعیت ۲ هزار و ۶۶ نفر و تراکم جمعیتی ۲۹ نفر در کیلومتر مربع است.

وی گفت: از کل مساحت حوضه ۶۹ درصد اراضی ملی و مراتع و ۳۱ درصد مستثنیات و مستحدثات بوده و رودخانه اصلی این حوضه با نام چمقلو به طول ۲۴ کیلومتر و فرسایش ۴ تن بر هکتار در سال است.

شریفی پور با بیان اینکه برداشت از سطح آب‌های زیرزمینی از طریق ۴۲ حلقه چاه و ۱۳ چشمه و ۶ رشته قنات صورت می پذیرد، یادآور شد: با توسعه کشاورزی افت سطح اب‌های زیرزمینی به مقدار ۳۶ متر نسبت به سال مبنای اندازه گیری تاکنون در حوضه ایجاد شده و بر این اساس اهمیت کشاورزی به عنوان یک اصل در توسعه پایدار کشور و همچنین سیر قهقرای سطح ایستایی منطقه و هدر رفت خاک، الزامات بکارگیری اقدامات آبخیزداری و ابخوانداری را در حوضه بیش از پیش نمایان ساخت.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در سال ۹۸ پروژه احداث ۷ مورد بند حاکی از محل صندوق توسعه ملی با اعتبار مصوب شده ۴۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال و تخصیص یافته ۳۳ میلیارد ریال در شهرستان قروه اجرا شد که از قابلیت های ارزشمند این پروژه می توان به نفوذ سالانه هشت میلیون مترمکعب رواناب به آبخوان دشت دهگلان اشاره کرد.

پروژه کنترل پخش سیلاب میهم

مشارکت مردم نشان از اثر بخشی طرح‌های منابع طبیعی است

دومین پروژه که مورد بازدید قرار گرفت مربوط به کنترل پخش سیلاب میهم بود و رئیس منابع طبیعی شهرستان قروه در خصوص این طرح هم گفت: این پروژه در حوضه آبخیز میهم با مساحتی برابر ۶ هزار و ۴۹۷ هکتار در جنوب شرقی شهرستان قروه و در حوضه آبخیز رودخانه شور که یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه تلوار به شمار می رود، واقع شده است.

شریفی پور با بیان اینکه این پروژه با مساحت ۷۰ هکتار از سال ۷۶ آغاز شده است، افزود: هدف از اجرای این پروژه تداوم موجودیت منابع آبی، ایجاد زمینه های توسعه پایدار با هدف کاهش مهاجرت جوامع محلی، سازگاری با سیلاب و افزایش تاب آوری منطقه در مواجهه با جریان های سهمگین است.

وی گفت: نتیجه بررسی های انجام شده براساس تحقیقات میدانی مؤید تغذیه سفره آب زیرزمینی دشت چهاردولی به میزان ۱۴.۸ میلیون مترمکعب در سال است.

شریفی پور هدف از اجرای پروژه پخش سیلاب را افزایش ظرفیت آبگیری و نفوذ دانست و یادآور شد: این پروژه در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی با اعتبار هشت میلیارد و ۴۳۸ میلیون ریال در سطح ۲۳ حوضچه با مساحت مفید ۴۲۴ هزار و ۴۵۲ مترمربع و حجم خاکبرداری ۲۰۹ هزار و ۲۹۱ مترمکعب انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه محاسبات حجم آبگیری نشان دهنده افزایش ۱۴۴ درصدی از مقدار ۱۴۴ هزار و ۹۹۷ مترمکعب به ۳۵۴ هزار و ۲۸۹ مترمکعب است، اضافه کرد: پروژه های مکمل و تلفیقی ساخت دو بند خاکی شامل بند خاکی شماره یک با اعتبار ۸۲۵ میلیون ریال و بند خاکی شماره دو در سال ۹۸ با اعتبار ده میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و در قالب قرارداد مرمت پخش سیلاب توسط مجموعه آبخیزداری کردستان پس از انجام مطالعات در مرحله اجرا قرار گرفت.

ایستگاه تولید بذر گیاهان مرتعی

بازدید سوم در ایستگاه تولید بذر گیاهان مرتعی واقع در روستای دوسر انجام شد و رئیس منابع طبیعی قروه در خصوص این پروژه گفت: سایت فرآوری و تولید بذر گیاهان مرتعی کردستان در شهرستان قروه با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال با سطح زیر کشت یک هزار تنی در هفته دولت سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

شریفی پور با اشاره به سطح زیر کشت هزار تن در این سایت، افزود: این سطح زیر کشت شامل ۵۵۴ هکتار دیم و ۲۰۰ هکتار آبی بوده و این پروژه در حال حاضر با دریافت مجوز از مرکز تحقیقات بذر و نهال کشور فعالیت رسمی دارد.

وی یادآور شد: هم اکنون کشت گیاهان مرتعی در سطح زیر کشت ۲۴ هکتار از اراضی این سایت آغاز شده است.

۷۳۴۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...