آش عدس و انار شهرکرد


آش عدس و انار آش محلی شهرکردی هاست. بهترین آش برای شب های سرد زمستان ترکیبی از سبزیجات، حبوبات و چاشنی ترش است. درست مثل همین آش مردم شهرکرد. آش خوشمزه و خوش طعم که می‌تواند یک شب خوب زمستانی را برای شما رقم بزند.به گفته کارشناسان تغذیه، عدس یکی از بهترین راه های تامین […] نوشته آش عدس و انار شهرکرد اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی...

آش عدس و انار آش محلی شهرکردی هاست. بهترین آش برای شب های سرد زمستان ترکیبی از سبزیجات، حبوبات و چاشنی ترش است. درست مثل همین آش مردم شهرکرد. آش خوشمزه و خوش طعم که می‌تواند یک شب خوب زمستانی را برای شما رقم بزند.به گفته کارشناسان تغذیه، عدس یکی از بهترین راه های تامین پروتئین کم چربی برای بدن ماست که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان و فیبر است و خوردن روزانه آن می تواند به تقویت و بهبود قوای جسمانی ما منجر شود. عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول‌اند که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کنند بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند.

عدس یکی از حبوباتی است که طبیعت آن معتدل ولی خشک است و پوست آن گرم و مغزش سرد می باشد. عدس دارای مواد مغذی، الیاف گیاهی، کربوهیدرات پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین سرشار از مواد غذایی مفید به ویژه پروتئین و اسیدآمینه های مختلف و غنی می باشد. کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد و در کنار این موارد لازم است متذکر شویم که عدس بسیار ارزان است (البته در مقایسه با مواد مغذی دیگر).
انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل می باشد. آب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می بخشد و حتی می تواند توان جنسی را تقویت کند. متخصصان تغذیه تاکید کرده اند که آب انار همچنین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.
این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می کنند، کاهش می یابد. کسانی که آب انار می نوشند، فشار خونشان پایین می آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. پزشکان معتقدند که آب انار می تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب را کاهش دهد. آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می شود.

آش عدس و انار شهرکرد

مواد لازم برای آش عدس و انار برای ۴ نفر :
سبزی آش ۵۰۰ گرم
عدس ۱ پیمانه
برنج ۲ پیمانه
انار خشک ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سیر ۴ حبه
نمک، فلفل، زردچوبه، نعناداغ وروغن به میزان لازم
طرز تهیه آش عدس و انار :
پیاز و سیر را نگینی خرد کنید و آنها را در یک تابه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید.
حالا عدس را همراه با ۱ لیتر آب به آن اضافه کنید و صبر کنید تا عدس بپزد.
در این زمان برنج خیس شده را اضافه کنید.
حالا سبزی خرد شده را به بقیه موادتان اضافه کنید و بگذارید خوب بپزد.
وقتی سبزی پخت، انار خشک را هم اضافه کنید. بگذارید آش روی حرارت کم خوب جا بیفتد. نمک، فلفل و نعنا داغ را در آخرین مرحله به آش اضافه کنید.
نکته :
این آش به دلیل داشتن انار به چاشنی دیگری مثل ماست و کشک نیاز ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان