جدی شدن جدال میان شفافیت و تقلب!


پیدا است که جدال میان تقلب و شفافیت جدی‌تر شده است. تیم ثبات و همگرایی از وارد کردن ریزالت‌شیت‌های کاغذی در سرور مرکزی، بوی تقلب سیستماتیک را شنیده است. درحالیکه اگر معیار تنها آرای بایومتریک شده است، دیگر چه نیازی به وارد کردن...

پیدا است که جدال میان تقلب و شفافیت جدی‌تر شده است. تیم ثبات و همگرایی از وارد کردن ریزالت‌شیت‌های کاغذی در سرور مرکزی، بوی تقلب سیستماتیک را شنیده است. درحالیکه اگر معیار تنها آرای بایومتریک شده است، دیگر چه نیازی به وارد کردن ریزالت‌شیت‌های کاغذی حاوی صدها هزار رای تقلبی در سرور مرکزی است. کندی کار انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به سرور مرکزی از یکسو و تمرکز بر ثبت ریزالت‌شیت‌های کاغذی در آن توسط دارالانشای کمیسیون انتخابات از سوی دیگر، نگرانی از نوعی تبانی میان دارالانشای کمیسیون انتخابات با ارگ را دامن زده است.

دیروز تیم ثبات و همگرایی با اظهار نگرانی از شیوه کار دارالانشای کمیسیون انتخابات و عدم پایبندی آن به اصول و توافقنامه‌های موجود که تنها آرای بایومتریک شده را معتبر می‌شمارد؛ خواستار توقف این رویه شد. اما به نظر می‌رسد که در مقابل، تیم دولت‌ساز از این رویه پشتیبانی کرده و خواهان اعتباردهی به آرای بایومتریک نشده، می‌باشد. این تیم، استدلال می‌کند که در روز انتخابات در بسیاری از موارد، افرادی که نام شان در فهرست رای‌دهندگان بوده اما به دلیل خرابی دستگاه‌های بایومتریک، بدون ثبت بایومتریک رای داده‌اند. جالب اما این است که این مشکل در تمام مراکز رای‌دهی ولایات جنوب و شرق، بویژه ولسوالی‌های ناامن وجود داشته است!

با این حال به نظر می‌رسد که جدال میان تقلب و شفافیت نسبت به هر زمان دیگر جدی‌تر شده است. قاعده بازی در انتخابات ریاست جمهوری بر اعتبار تنها آرای بایومتریک شده، بنا شده بود اما اکنون به نظر می‌رسد که تیم دولت‌ساز و دارالانشای کمیسیون انتخابات در حال عدول از این قاعده بازی هستند. اگر اعتبار آرای بایومتریک شده، شکسته شود، آنگاه دروازه هرگونه جعل و تقلب گشوده خواهد شد و صدها هزار رای جعلی اعتبار خواهد یافت.

مسوولیت خطیر تیم‌های انتخاباتی بویژه تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی که بیشترین آرای شفاف را بدست آورده است، حساس نگهداشتن افکار عمومی در برابر تقلب از یکسو و همراه‌سازی جامعه مدنی و جامعه جهانی با خود در کارزار مبارزه با تقلب از سوی دیگر است.

محمد امین جوادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان