یک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Grid


یک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Grid

سری بازی Grid شاید فقط ده سال عمر کرده باشد اما در همین مدت زمان نسبتا کوتاه نیز دچار تغییرات زیادی شده است. استودیو سازنده آن Codemasters تصمیم گرفت تا برای شماره چهارم آن فقط به نام Grid اعتنا کند و این بار دست به یک ریبوت کامل از این سری بزند. این نسخه جدید در واقع سعی دارد تا راه جد خود را که در سال 2008 منتشر شد ادامه بدهد، ترکیبی از ریسیک...

سری بازی Grid شاید فقط ده سال عمر کرده باشد اما در همین مدت زمان نسبتا کوتاه نیز دچار تغییرات زیادی شده است. استودیو سازنده آن Codemasters تصمیم گرفت تا برای شماره چهارم آن فقط به نام Grid اعتنا کند و این بار دست به یک ریبوت کامل از این سری بزند.

این نسخه جدید در واقع سعی دارد تا راه جد خود را که در سال 2008 منتشر شد ادامه بدهد، ترکیبی از ریسیک آرکید که سختی‌های عناوین شبیه‌ساز را نیز درون خود دارد؛ هماهنگی بین این دو عنصر متضاد همیشه به خوبی رعایت می‌شود و همین مسئله سبب به وجود آمدن مسابقاتی جذاب و زیبا شده است.

استودیو Codemasters در سال‌های اخیر به دلیل انتشار عناوین شبیه‌ساز قدرتمندی همچون دو سری معروف F1 و Dirt Rally توانسته تا جا پای خود را به خوبی در این صنعت محکم کند؛ اما باید بدانید که عنوان جدید این شرکت، بازی Grid بحث کاملا جدایی است. کافی است کمی با گزینه‌های حاضر در منوی بازی سروکله بزنید تا خیلی زود این عنوان نیز تبدیل به یک شبیه‌ساز سفت و سخت بشود که رانندگی در آن نهایت دقت را می‌طلبد. در حالت عادی خود اما بازی Grid یک ریسینگ خوب است که تقریبا به سمت عناوین آرکید متمایل است، البته مطمئن باشید که حتی بدون دستکاری کردن آپشن‌های بازی نیز هنوز رانندگی در آن جذاب باقی می‌ماند.

یک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Gridیک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Grid

تعداد ماشین‌های بازی به راحتی شما را راضی نگه خواهد داشت

لیست ماشین‌های بازی کسری‌های خودش را دارد اما به قدری است که بتواند طرفداران را راضی نگه دارد. در این لیست ماشین‌های کلاسیک بازی Grid تقریبا همان چیزی است که در نسخه Grid Autosport نیز مشاهده کرده بودیم و خیلی خوب می‌شد اگر شاهد اضافه شدن تعدادی خودرو جدید به این بخش بودیم. همچنین سه برند فراری، پورشه و هولدن نیز پس از یک غیبت طولانی دوباره به این مجموعه بازگشته‌اند. یکی از نکات جالب بازی هنگامی است که مسابقه شروع می‌شود و ماشین‌ها به نمایش درمی‌آیند، در این لحظه است که می‌توانید جای زخم‌هایی که وسیله شما در رقابت قبل دیده است را مشاهده کنید. این کار باعث می‌شود که حس کنید این ماشین‌ها واقعا در مسابقه بوده‌اند و از یک موزه وارد پیست نشده‌اند. صدای ماشین‌ها نیز مشکلی ندارد، خیلی کار خاصی انجام نشده است اما مشکلی هم دیده نمی‌شود.

بازی Grid دوازده پیست مختلف با تنظیمات مختص به خود را به شما ارائه می‌دهد که ترکیبی از مکان‌های واقعی و فانتزی هستند. تعدادی از این پیست‌ها مانند سان‌فرانسیسکو و اکوتاما در نسخه اورجینال نیز حضور داشتند و تعدادی نیز کاملا جدید هستند. از پیست‌های جدید نیز می‌توان به دو پیست خیابانی و زیبای هاوانا و شانگهای اشاره کرد، همچنین پیست تازه تاسیس ژیجانگ در کشور چین نیز در این بازی حضور دارد. همچنین پیست زیبا اما کمتر دیده شده Sydney Motorsport Park که در کشور استرالیا حضور دارد هم به خوبی در این بازی پیاده‌سازی شده است. مشکل اصلی اما این‌ است که تعداد این پیست‌ها نسبت به رقبیان و حتی در مقایسه با نسخه قبلی چنگی به دل نمی‌زند. آب و هوای متغیر و افکت‌های زیبای آن تا حدی جبران این کمبود را می‌کند اما با توجه به تنوع زیاد مسابقه‌های بازی بعد از مدتی این زمین‌ها تکراری می‌شوند. البته این استودیو قول داده است که پیست‌های جدیدی را در قالب بسته‌های الحاقی و به صورت رایگان عرضه خواهد کرد.

یک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Gridیک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Grid

طراحی پیست‌ها به خصوص آن‌هایی که در خیابان قرار دارند به زیبایی تمام صورت گرفته است

اما باید اعتراف کنم که طراحی این تعداد کم پیست به زیبایی انجام شده است. به خصوص هنگامی که در شب مسابقه می‌دهید و مراسم آتش‌بازی آسمان شب را روشن می‌کند، واقعا توصیف زیبایی این لحظه سخت است. خوشبختانه به مانند نسخه اصلی بازی Grid و دیگر عناوین ساخته شده توسط این شرکت شاهد پیست‌های مرده نیستیم. در این میان پیست‌های خیابانی واقعا زیبا طراحی شده‌اند و اتمسفر خاص خود را دارند؛ تماشاگران حرکات زنده‌ای دارند و به عنوان مثال هنگامی که باران می‌گیرد چتر خود را باز می‌کنند و یا در لحظاتی که ماشین شما بیش از حد به لاین آن‌ها نزدیک می‌شود از جای خود می‌پرند.

مسابقات بازی Grid به درسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام نیز ماشین‌هایی از کلاس‌های متفاوت را درون خود دارند. پول به حساب شما ریخته می‌شود، ماشین‌های مختلف را خریداری می‌کنید و در نهایت با پیروزی در هر مسابقه تجربه کسب کنید و به سطح جدیدی برسید؛ سیستمی ساده که تقریبا در اکثر عناوین ریسینگ دیده‌ایم. البته بخش جدی اسپانسر که در نسخه اصلی Grid موجود بود این بار حذف شده است، بخش انتخاب هم‌تیمی نیز محدود به به یک نفر شده است که با گذشت زمان لیست آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. در آخر اما فقط با افزایش سطح می‌توانید به همراهان و وسایل جدید برای خودروی خود دست پیدا کنید.

هوش‌مصنوعی بازی Grid نیز واقعا شایسته تحسین است، نه تنها رقیبان شما دست فرمان خوبی دارند و هیچ‌وقت در مسابقات احساس نخواهید کرد که می‌توانید آن‌ها را به راحتی شکست بدهید بلکه حریفان شما قادر هستند تا از شما انتقام هم بگیرند. این بار ما شاهد حضور سیستمی به نام Nemeses هستیم، اگر زیاد به رقیب خود ضربه وارد کنید و سعی کنید با کوبیدن ماشین‌ حریف خود به پیروزی برسید آن‌ها نیز بعد از مدتی با شدت به ماشین شما ضربه می‌زنند و هر کاری می‌کنند تا خودروی شما قادر به ادامه مسابقه نباشد و شما نیز خط پایان را نبینید.یک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Gridیک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Grid

در نهایت اما باید گفت که بازی Grid یک تجربه بسیار خوب برای طرفداران ریسینگ است. درست است که تعداد پیست‌ها زیاد نیست اما طراحی آن‌ها و اتمسفر خوبی که دارند به خوبی جبران این کمبود را می‌کند و از طرفی وعده اضافه شدن به این عدد نیز هست. تعداد ماشین‌ها نیز به اندازه‌ای است که شما را تا انتهای کار راضی نگه دارد و این مسئله تنوع مسابقات را نیز در بر می‌گیرد. همچنین نباید از هوش‌مصنوعی خوب و قوی حریفان نیز صرف‌نظر کرد که هر کاری می‌کنند تا شما را از دور رقابت خارج کنند.

نمره نهایی: 8

یک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Gridیک تجربه خوب؛ نقد و بررسی بازی Grid

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا