تغییر ذائقه زمان‌بر اما شدنی است/ نمک عامل اصلی پرفشاری خون


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: تغییر ذائقه زمان‌بر اما شدنی است و از سنین نوزادی و کودکی ذائقه بچه نباید به محصولات شیرین عادت کند تا در زمان بزرگسالی به افزایش وزن و چاقی گرفتار شود.

آفتاب‌‌نیوز :

محمد امیرپور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته غذا و دارو با اشاره به شعار ملی اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت با محوریت هفت اصل اظهار داشت: کاهش قند، نمک و چربی محصولات غذای، نشانگر رنگی تغذیه‌ای در راستای دانش مصرف کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا این اصول هستند.

وی با اشاره به لزوم کاهش قند، نمک و چربی در محصولات غذایی افزود: قند به عنوان یک ترکیب که در همه مواد غذایی یافت می‌شود و افزایش آن با افزایش کالری همراه است، مضرات آن مانند افزایش وزن برای مصرف کننده مشهود است.

امیرپور تصریح کرد: چربی به ویژه چربی ترانس یکی از ترکیبات شناخته شده در مواد غذایی است که در روغن جامد و نیمه جامد باید حداکثر دو درصد باشد اگر حرارت موجود در غذا به بیش از 180 درجه برسد موجب تولید روغن چرب ترانس می‌شود اگر زیاد باشد باعث دیابت و ابتلا به سرطان می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: سیاست‌های وزارت بهداشت در این راستا این است که سه ماده ذکر شده را در محصولات غذایی به حداقل برساند تا ایمنی و سلامت مواد غذایی را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه همه محصولات غذایی باید یک نشانگر رنگی تغذیه‌ای داشته باشند که مصرف کننده از وضعیت قند، چربی و کالری محصول مطلع باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همه محصولات ملزم به الصاق این برچسب‌ها هستند تا با کمترین زمان اطلاعات مفید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

امیرپور با بیان اینکه از این باور اشتباه که از روغن سرخ کردنی، دوبار می‌توان استفاده کرد باید اجتناب کرد، عنوان داشت: عمده‌ترین پیشنهاد به منظور کاهش قند و کالری در شیوه زندگی مردم حذف قند و شکر در کنار چای و استفاده از خرما و توت خشک است.

وی با بیان اینکه تغییر ذائقه زمان‌بر اما شدنی است و از سنین نوزادی و کودکی ذائقه بچه نباید به محصولات شیرین عادت کند تا در زمان بزرگسالی به افزایش وزن و چاقی گرفتار شود، اظهار داشت: عادت بد دیگر، آوردن نمک سر سفره غذا است، عموما باید از طریق رژیم غذایی نرمال نمک را دریافت کنیم و از آوردن نمک سر سفره خودداری کنیم، عامل اصلی پرفشاری خون نمک است و اگر کسی به فشار خون یا بیماری کلیوی دچار شود باید مادام‌العمر دارو مصرف کند.

امیرپور با اشاره به مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا به عنوان یکی از محورهای هفته غذا و دارو در سال جاری افزود: اگر مواد غذایی به صورت قاچاق وارد کشور شود هیچ اطلاعی از نحوه تولید و توزیع آن در دسترس نیست پس محصول کاملا شک برانگیز است و سلامت آن رد می‌شود.

وی تصریح کرد: سامانه تشخیص کالای اصلی از قاچاق به آدرس اینترنتی TTAC.IR تیتک و شماره پیامک 20008822 و شماره تماس 0216185 است، که از این طریق افراد می‌توانند اصالت مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی خود را ببینند و استعلام بگیرند تا با اطمینان محصول را استفاده کنند.

امیرپور با اشاره به بازدید از اصناف و سوپرمارکت‌ها در شهرستان‌های جنوب کرمان افزود: پخش پوسترهایی که حاوی اطلاعات مفیدی بودند در بین عامه مردم به مناسبت اصلاح الگوی مصرف، دیوارنویسی و چاپ در اماکن عمومی، برگزاری نشست خبری و کارگاه آموزشی مربیان بهداشت کارخانه‌های مواد غذایی از جمله اقدامات آموزشی در حفظ سلامت است که در منطقه انجام شده است.

وی با بیان اینکه افراد می‌توانند جهت گزارش تخلف دارویی با شماره 43213568 تماس بگیرند، خاطرنشان کرد: در سال جاری 24 قلم جنس قاچاق و تاریخ گذشته در حوزه دارویی و یک‌هزار و 739 قلم جنس قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی کشف و ضبط در شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 217 بازرسی از صنوف آرایشی و بهداشت در سطح عرضه در جنوب کرمان صورت گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت