افزایش چند برابری پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی غیر کارشناسی و برخلاف منافع ملی است


افزایش چند برابری پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی غیر کارشناسی و برخلاف منافع ملی است

مشهد- ایرنا- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح افزایش چند برابری پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی، غیر کارشناسی، خام و برخلاف منافع ملی است.

دکتر محمد اعتضاد رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تورم غیر کارشناسی دانش آموخته ها در رشته های علوم پزشکی به نابودی اقتصاد سلامت و اخلاق جامعه پزشکی منجر می شود لذا تربیت نیرو در این زمینه باید متناسب با نیازهای تعیین شده و بر اساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

وی اظهار داشت: امروز برخی با اهداف گروهی، حزبی و شخصی و با هدف برنده شدن در انتخابات، طرح چند برابر کردن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح می کنند بدون آنکه اطلاعی از شاخص های کلی ظرفیت، امکانات و نیاز جامعه به نیروهای بخش سلامت داشته باشند.

وی گفت: این افراد می خواهند تایید نظر مردم ولو برای دوره کوتاه و پیروز شدن در انتخابات را داشته باشند در حالی که مستندات طرح این موضوع را یا نمی دانند یا نمی خواهند عرضه کنند، در اینگونه طرحها باید منافع درازمدت ملی در نظر گرفته شود در حالی که برخی دنبال نقد غیر مستند و غیر منصفانه جامعه پزشکی هستند.

اعتضاد رضوی افزود: از حدود ۸۵۰ هزار شرکت کننده در کنکور دانشگاهها حدود ۶۵۰ هزار نفر در رشته تجربی هستند در حالی که موضوع سلامت مساله حاکمیتی است و نباید با هر کیفیتی نیرو تربیت کنیم و سلامت مردم را دست آنها بدهیم.

وی اظهار داشت: کسانی که طرح ۲ برابر شدن پذیرش دانشجو در این رشته ها را به دلایل شخصی، جناحی یا فشارهای اجتماعی پیشنهاد می کنند یا این اطلاعات را نمی دانند یا برایشان اعتباری ندارد در حالی که طبق اسناد آمایش علمی نه تنها نباید به این ظرفیت افزوده شود بلکه باید ۳۰ درصد از ظرفیت موجود نیز کاهش یابد در غیر این صورت در بخش سلامت بحران ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در تمام رشته های تخصصی نیروی مازاد داریم و از سویی گسترش دانشگاه های پولی که در این حوزه نیرو تربیت می کنند نیز نگران کننده است زیرا کسی که با پول و سرمایه وارد حرفه پزشکی می شود دیدگاه های اخلاقی و انسانی جامعه پزشکی برایش معنی ندارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم بدون توجه به اهداف آمایش های شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیاز سنجی صرفا با هدف کسب درآمد به صورت بی حد و حساب دانشجو می پذیرد. تقاضای افزایش ظرفیت در شرایط موجود خیانت به منافع درازمدت کشور در حوزه سلامت است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار هم اکنون در استان خراسان رضوی حدود هشت هزار پزشک عمومی داریم که فقط ۴۲۰۰ نفر آنها مشغول طبابت هستند و بقیه به رغم دانش آموختگی به شغل های دیگر مشغولند.

وی ادامه داد: حتی اگر نیاز داشته باشیم باید ابتدا زیرساخت های آموزشی را مهیا کنیم و بعد پزشک تربیت نماییم در غیراین صورت پزشکان کم سواد و کم انگیزه به جامعه تحویل خواهیم داد.

اعتضاد رضوی گفت: بر اساس آمار بانک جهانی به طور میانگین به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱،۵ پزشک وجود دارد و طبق این آمار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از کشورهای دنیا کمتر از یک پزشک به ازای هر هزار نفر دارند. این سازمان تعداد پزشکان ایران را در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۱۶ هزار و ۵۳۶ نفر اعلام کرد که با توجه به جمعیت ۷۷ میلیونی نسبت پزشک به جمعیت در سال ۹۳ در ایران ۱،۵ پزشک به ازای هر هزار نفر است که بر اساس این آمار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی در کشور حدود ۵۵ هزار نفر هستند که با فارغ التحصیلی آنها سرانه پزشک در کشور به حدود ۲،۲ پزشک به ازای هر هزار نفر می رسد که هم سطح برخی کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: افزایش تعداد دانشجو به تفکیک رشته از سال ۸۸ تا ۹۶ در منطقه ۹ آموزش عالی در رشته پزشکی ۱۰۱ درصد، دندانپزشکی ۱۱۲ درصد، داروسازی ۱۰۵ درصد، پرستاری ۸۲ درصد و مامایی ۱۶ درصد بوده است در حالی که در افزایش امکانات آموزشی تغییرات چندانی بوجود نیامده و این افزایش نیز بدون نیاز سنجی واقعی صورت گرفته است.

وی در مورد سهیمه های موجود در کنکور نیز اظهار داشت: هر سال جمع کثیری از داوطلبان سهمیه آزاد کنکور به رغم برخورداری از توانایی علمی از رسیدن به رشته مطلوب خود باز می مانند که علت این امر هم سهمیه هایی است که در پذیرش دانشجویان در نظر گرفته شده است، وجود اینگونه سهمیه ها موجب نارضایتی اجتماعی بویژه جوانان گشته و می تواند امید به تحصیل و آینده بهتر را از آنان سلب کند و بیم آن می رود که کیفیت سطح علمی کلان جامعه در آینده به مخاطره بیفتد.

اعتضاد رضوی ادامه داد: ۶۰ درصد داوطلبان ورود به رشته های پزشکی بر اساس سهیمه وارد دانشگاه می شوند و در برخی رشته ها بیش از ۹۰ درصد وردی ها رتبه بالای ۵۰۰۰ و در برخی موارد رتبه بالای ۱۰۰ هزار دارند و به علت توان اندک علمی با ارفاق های قانونی و فراقانونی تحصیلاتشان به درازا می کشد.

وی گفت: کشور به افزایش ظرفیت در حوزه علوم پزشکی نیازی ندارد و از سویی دانشگاههای موجود امکان این افزایش ظرفیت را نیز ندارند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار پزشک عمومی و متخصص فعال و حدود ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم که تا چند سال آینده بیش از ۲۰۰ هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور خواهیم داشت که تا سال ۱۴۰۴ ایران را به استاندارد های جهانی در سرانه تعداد پزشک بدون هیچ افزایش ظرفیت می رساند.

۶۰۷۰/۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403