کوهسنگی مشهد بهشتی در میان کوه ها


مطلب کوهسنگی مشهد بهشتی در میان کوه ها برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ شهر مشهد به عنوان یک ابرشهر (دومین شهر بزرگ ایران) و شهری که سالانه بر طبق آمار نزدیک به سی میلیون نفر برای زیارت و سیاحت به این شهر می آیند، باید دارای تفریحگاه ها و پارک های زیادی...

شهر مشهد به عنوان یک ابرشهر (دومین شهر بزرگ ایران) و شهری که سالانه بر طبق آمار نزدیک به سی میلیون نفر برای زیارت و سیاحت به این شهر می آیند، باید دارای تفریحگاه ها و پارک های زیادی باشد. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

البته این منطقه و به خصوص این شهر از دیرباز و با توجه به داشتن تاریخی بسیار طولانی از تفریحگاه های قدیمی برخوردار است که در زمان حال و با کوشش مسئولین شهر این مکان ها تبدیل به احسن شده و به تفریحگاه هایی پیشرفته و با امکاناتی کافی برای مسافران و گردشگران و البته برای مردم خود شهر، شده‌اند. یکی از این مکان های قدیمی تفریحی کوهسنگی مشهد است.

درباره کوهسنگی

پارک کوهسنگی در تور مشهد دومین مجموعه تفریحی، علمی و پژوهشی در شهر مشهد پس از پارک جنگلی ملت مشهد است. کوهسنگی شامل دو قله از قله های رشته کوه بینالود است. این پارک که می‌توان آن را مجموعه‌ای از تلفیق آب، سنگ و سرسبزی و نور دانست، به دلیل زیبایی‌هایی که دارد و البته امکاناتی که برای گردشگران در نظر گرفته شده است مورد استقبال وسیع زائرین و گردشگران قرار دارد. پارک کهسنگی یکی از زیبا ترین پارک های ایران شناخته شده است. کوهسنگی به وسیله خیابانی بزرگ و پر درخت به نام خیابان کوهسنگی، به مرکز شهر وصل می‌گردد. این خیابان تا ایستگاه راه آهن مشهد ادامه دارد. این خیابان را از جمله یکی از بهترین خیابان های کل کشور می‌توان نام برد.

اتفاقات تاریخی در منطقه کوهسنگی

به گزارش سفر باتو، همان طور که گفته شد منطقه کوهسنگی از دیرباز جزو مناطق تفریحی این قسمت از خراسان بوده و اتفاقات تاریخی جالبی هم در این منطقه افتاده است. یکی از بزرگ ترین آن‌ها تاجگذاری شاه عباس بزرگ در منطقه کوهسنگی است که در سال نهصد نود و پنج قمری اتفاق افتاده است. در آن زمان تفریحگاه کوهسنگی در دامنه کوه قرار داشت و معروف به ایوان کوهسنگی بود. این مکان با ساختاری طبیعی به عنوان منطقه ای ییلاقی با جاذبه های طبیعی مورد استفاده مردم از پیر و جوان ، فقیر و ثروتمند قرار می گرفت.

جاذبه های طبیعی منطقه کوهسنگی مانند کوه های کم ارتفاع که بالا رفتن از آن ها خیلی هم سخت نبود و باغ های سرسبزی که در اطراف این مکان که دارای خاکی حاصلخیز است، وجود داشت و چشم انداز گیاهان خرم و سرسبز که از میان آن ها روخانه ای هم عبور می‌نمود و از همه مهم‌تر آب و هوایی که بسیار معتدل بود و هوایی بهشتی را به یاد بازدید کنندگان می‌آورد. منطقه کوهسنگی تفرجگاهی طبیعی تا اواخر دوره قاجار بود.

منطقه کوهسنگی در دوره پهلوی

در سال هزار و سیصد و ده و با ایجاد برخی از امکانات رفاهی و جاذبه های سیاحتی از جمله استخر و جاری شدن آب قنات مورد توجه بیشتری قرار گرفت و به وسعت آن نیز افزوده شد. در سال هزار و سیصد و هجده با ساخته شدن ساختمان دو طبقه که توسط مهندس های آلمانی بود و در واقع در زمان خودش یک رستوران شیک و درجه یک به شمار می رفت، جدول بندی خیابان های قدیمی، نرده کشی، گل کاری و کارهایی شبیه به این‌ها، این منطقه تبدیل به یک پارک واقعی شد که با همان زیبایی های طبیعی امکانات رفاهی زیادی را هم برای مردمی که به این پارک می آمدند داشت.

نکته جالب این که شهردار وقت شهر میلان ایتالیا، دو مجسمه از شیر سنگی زیبا که به دست هنرمندان ایتالیایی در شهر میلان ساخته شده بود را به شهرداری مشهد هدیه کرد که آن دو شیر بر در ورودی پارک کوهسنگی مشهد نصب شدند و به زیبایی آن افزودند. همچنین دو مجسمه از پیکره انسان در کنار استخر کوهسنگی گذاشته شد و شمایل تاج پادشاهی هم بر بالای کوهسنگی قرار داده شده بود که اینه مجسمه ها پس از انقلاب جزو صور قبیحه شناخته شد و از آن جا برچیده شده است.

در سال هزار و سیصد چهل خورشیدی خیابان کوهسنگی با آن مشخصاتی که پیشتر گفته شد پارک کوهسنگی را به شهر مشهد مربوط کرد. در زمان حکومت گذشته این مکان جایی برای خوشگذرانی و پذیرایی از افراد خارجی و ثروتمندان شده بود و هر کسی توانایی ورود به این پارک زیبا را نداشت. در این دوره امکانات بیشتری از جمله رستوران جدید و تالاری هم جهت برگزاری جشن های با شکوه ایجاد شده بود که افراد پولدار مراسم و میهمانی های خود را در این تالارها اجرا می کردند. اما این تالار و رستوران با شکوه پس از انقلاب مورد تخریب قرار گرفت و از بین رفت.

هم اکنون به جای ساختمان های قبلی یک برج بزرگ در حال ساخته شدن است. متاسفانه با ساخته شدن برج ها و ساختمان هایی که در سال های اخیر در کنار پارک کوهسنگی نمای طبیعی این منطقه در حال از بین رفتن است. امید است که با کوشش مسئولین دوباره این پارک همان تفریحگاه دوست داشتنی قدیمی شهر مشهد بشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق