درمان آفت دهان با طب سنتی


درمان آفت دهان با طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: آفت دهان در مخاط دهان و لثه ایجاد می‌شود و راهکارهای طب سنتی می‌تواند درد و سوزش ناشی از آن را تسکین دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مامک هاشمی متخصص طب سنتی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آفت دهان اظهار کرد: آفت دهان زخم‌هایی هستند که در مخاط دهان و لثه ایجاد می‌شوند. از نظر پزشکی علت قطعی برای این عارضه شناخته نشده است، بنابراین درمان‌های آفت دهان تنها جنبه تسکینی دارند.

او بیان کرد: کمبود برخی املاح و ویتامین‌ها، استرس، تغییرات هورمونی و ضربه‌ها و تروما‌هایی که به مخاط دهان و لثه وارد می‌شوند، در ایجاد آفت دهان موثر هستند. افرادی که به شکلی مکرر به آفت دهان دچار می‌شوند باید از نظر بیماری‌های خود ایمن بررسی شوند، زیرا در برخی موارد آفت دهان می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خود ایمن باشد.
هاشمی افزود: در طب سنتی علل مختلفی در ایجاد آفت دهان نقش دارد. انواع سوء مزاج‌های کلی بدن یا سوء مزاج‌های دستگاه گوارش و معده در بروز آفت دهان موثر هستند. اگر فردی به شکل مکرر و زیاد به آفت دهان دچار می‌شود باید به متخصص طب سنتی مراجعه کند.
درمان‌های تسکینی برای کاهش سوزش آفت دهان
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تاکید کرد: یک راه ساده برای تسکین درد و سوزش آفت دهان این است که یک قاشق را داخل فریزر بگذاریم تا به طور کامل سرد شود، سپس این قاشق یخ زده را روی محل آفت قرار دهیم. این روش به تسکین درد و سوزش آفت به ویژه در کودکان بسیار کمک می‌کند.
او تصریح کرد: ترکیبی از قره‌قروت و عسل هم در درمان آفت دهان موثر است، برای این منظور باید این ترکیب را به شکل خمیر در بیاوریم، سپس آن را روی محل آفت قرار دهیم. ماساژ محل آفت با رب انار یا مزه‌مزه کردن رب انار هم در بهبود آفت دهان موثر است.
هاشمی گفت: برای تسکین درد و سوزش آفت می‌توان دانه‌های سماق کوبیده نشده را در آب جوشاند و سپس این ترکیب را صاف کرده و محلول صاف شده را به صورت دهانشویه استفاده کرد. جوشانده برگ‌های مورد هم در بهبود آفت دهان موثر است. برای این منظور باید برگ‌های مورد را حدود پنج دقیقه در آب بجوشانیم و سپس مایع حاصل از صاف شدن برگ‌های مورد را غرغره کنیم.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: برای درمان آفت دهان می‌توان گل‌گاوزبان خشک شده را پودر کرد و این ترکیب پودر شده را روی موضع پاشید. برای درمان آفت دهان چندین فرآورده دارویی گیاهی به شکل قطره یا خمیر در داروخانه‌ها موجود هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟