بسته حمایتی مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان طراحی می‌شود


بسته حمایتی مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان طراحی می‌شود

اصفهان- ایرنا- شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مشکلات پیش‌روی خود را مسائل مالیاتی می‌دانند ولی مدیرکل امور مالیاتی اصفهان از طراحی بسته حمایتی برای این شرکت‌ها در استان خبر داد.

اصفهان تنها شهرک علمی و تحقیقاتی و حدود ۱۰ درصد از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور کشور را در خود دارد و در سال های گذشته جمعی از متولیان این بخش ها در استان ذکر کردند که با وجود قوانین و آیین نامه های حمایتی، این شرکت ها با برخی مشکلات و مسائل مواجه هستند که امور مالیاتی از جمله آنهاست.

به این ترتیب، مدیرکل امور مالیاتی اصفهان از طراحی بسته حمایتی ویژه شرکت های دانش بنیان در این استان با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبر داد و بر آموزش بیشتر این شرکت ها درباره مسائل مالیاتی تاکید کرد.

بهروز مهدلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این کار با هدف رونق تولید در سالی که به این عنوان نامگذاری شد و رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی، اردیبهشت امسال بسته حمایتی از واحدهای تولیدی و غیر تولیدی که کارکنان آن بیش از ۵۰ نفر باشند را در ۱۴ بند تهیه و پس از تصویب در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان اجرا کرد، افزود: به دنبال این حرکت، بسته حمایتی ویژه ای نیز برای شرکت های دانش بنیان با توجه به نوع و موضوع کار آنها طراحی خواهد شد.

مهدلو با بیان اینکه بسته حمایتی مالیاتی از واحدهای با کارکنان بیش از ۵۰ نفر در استان اصفهان با استقبال خوبی به ویژه در زمینه بخشودگی جرایم مواجه شد، خاطرنشان کرد: این بسته شامل مواردی از جمله تقسیط، آموزش و مالیات علی الراس بود و با اجرای آن میزان آموزش امور مالیاتی به واحدهای مختلف، ۷۴۰ درصد افزایش یافت.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به مذاکره هایی که با مسئولان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درباره این موضوع صورت گرفت، گفت: مقرر شد که تیمی مشترک از کارشناسان امور مالیاتی و این شهرک به بررسی و احصا مشکلات مالیاتی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور بپردازند و پس از جمع بندی آنها نسبت به تدوین و طراحی بسته حمایتی مالیاتی تا ۱۰ روز آینده اقدام شود.

مهدلو با بیان اینکه در جایی که قانون درباره مالیات صراحت دارد، مدیران، اختیاری برای تغییر یا اصلاح آن ندارند مگر آنکه در مجلس اصلاح شود، اضافه کرد: در غیر از این موارد، در اداره کل امور مالیاتی اصفهان تا جای ممکن از تفویض اختیارها برای حل مشکلات موجود استفاده می شود.

وی با اشاره به قوانین و معافیت های مالیاتی که برای شرکت های دانش بنیان مصوب شده است، تاکید کرد: اعمال این معافیت ها شروطی دارد از جمله ارائه اظهارنامه، اسناد و مدارک که اگر یکی از این موارد نباشد، معافیت مالیاتی از بین می رود.

به گفته وی، تعدادی از شرکت ها به اشتباه تصور می کنند که فقط به صرف اینکه دانش بنیان هستند، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیست و می توانند فعالیت خود را ادامه دهند درحالیکه رعایت شروط مذکور برای بهره مندی از معافیت های قانونی، ضروری است.

مهدلو اظهار داشت: به نظر می آید اصلی ترین مشکل شرکت های دانش بنیان در زمینه مالیات، مباحث آموزشی است به طوریکه با بررسی برخی از دوره های آموزشی ارائه شده به آنها متوجه شدیم که بیش از ۷۰ درصد آن، غیر حرفه ای بوده و توسط کارشناسان مورد نظر ما انجام نشده است.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان ادامه داد: به همین دلیل یکی از بندهای بسته حمایتی از شرکت های دانش بنیان، آموزش این واحدها توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی است.

مهدلو خاطرنشان کرد: از ابتدای خرداد تا کنون حدود ۲۹۰ پرونده در استان اصفهان تشکیل شد تا اگر احتمالا اشتباهی توسط کارشناسان مالیات صورت گرفته است، برطرف شود و پرونده ها به مراحل دیگر مانند دیوان عدالت اداری نرود.

شرکت دانش‌بنیان یا متمرکز بر دانش(Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی اساسی آنهاست و درواقع آنها یکی از محورهای اساسی در اقتصاد دانش بنیان و رشد و توسعه جوامع امروز بشمار می‌آیند.

براساس قانون حمایتی در نظر گرفته شده، درآمدهای مشمول مالیات شرکت ها و مؤسسه های دانش‌بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات های مستقیم معاف شدند.

در حال حاضر بیش از ۵۱۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در استان اصفهان فعال است.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی