نوکران اجنبی به سرنوشت الکساندر برنز دچار شوند


به نظر من کسانیکه در خدمت اجنبی قرار دارند و سبب ادامه اشغال افغانستان قتل و کشتار مردم بیگناه و مظلوم افغانستان میگردند باید به سرنوشت الکساندر برنز دچار شوند! در سال ۱۸۳۱ طبق هدایت دولت انگلیس الکساندر برنز جاسوس و دیپلمات انگلیس...

به نظر من کسانیکه در خدمت اجنبی قرار دارند و سبب ادامه اشغال افغانستان قتل و کشتار مردم بیگناه و مظلوم افغانستان میگردند باید به سرنوشت الکساندر برنز دچار شوند!

در سال ۱۸۳۱ طبق هدایت دولت انگلیس الکساندر برنز جاسوس و دیپلمات انگلیس از طریق کابل به بخارا جهت بدست آوردن بعضی اطلاعاتی که دولت انگلیس به آن نیاز داشت سفر می نماید برنز بررسی خوبی از حالت کابل الی بخار در این سفر می نماید و اولین گزارش تفصیلی از سیاست افغانستان را تهیه و همچنان کتابی تحت عنوان سفر به بخارا را هم می نویسد . برنز بار دیگر در سال ۱۸۳۹ با شاه شجاع و اوردوی انگریز داخل افغانستان میشود.

موصوف که از گذشته با محیط کابل آشنا بود آرزو نداشت با دیگر نظامیان انگلیس و خانواده های آنها در پایگاه نظامی زندگی نماید به همین سبب در مرکز شهر کابل خانه کرایه میگیرد و در آنجا زندگی میکند .دو سال را این جاسوس انگریز که کابل و به خصوص استالف را به بهشت آسیای میانه تشبه مینماید با عیش و عشرت سپری میکند.

به تاریخ ۲ نوامبر سال ۱۸۴۱ گروه از آزادی خواهان افغان با براه انداختن قیام عمومی علیه انگلیس ابتداء بالای منزل "الکساندر برنز" حمله می نمایند که در نتیجه برادر و یک افسر انگلیس را که با برنز در خانه یکجا زندگی مینمود به قتل می رسانند .برنز که خشم و قهر و نفرت افغانها را خوب احساس میکند و میداند که هیچگونه چانسی برای زنده ماندن ندارد چشمانش را با دستمالی می بندد و نه میخواهد آن صحنه وحشتناک را ببیند و بدینوسیله توسط ازادیخواهان افغان به قتل میرسد و جسد او توسط مردم در کوچه ها و بازار ها شهر کابل کشانده توته و پارچه میشود.

درود بر روان پاک آزادیخواهان و نفرین به کسانیکه ذلت و اسارت را بر آزادی ترجیح میدهد.

حمیرا عمر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!