سهمیه‌های تعیین شده در کنکور با فضای رقابت علمی مغایرت دارد


سهمیه‌های تعیین شده در کنکور با فضای رقابت علمی مغایرت دارد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در فرایند انتخاب رشته دانش آموزان، سهمیه‌های تعیین شده با فضای رقابت علمی مغایرت ایجاد می کند، بیان کرد: عدالت آموزشی یک موضوع مهم در فرآیند اموزش است که متاسفانه با اعمال سهمیه ها این موضوع تحت پوشش قرار می‌گیرد .

به گزارش ایسنا، دکتر اعتضاد رضوی در نشست خبری با اشاره به اینکه دانشجو فرایند آموزشی را می تواند ارتقاء دهد و از بین دانشجویان نیز اساتید اینده تربیت می شوند ، خاطر نشان کرد: در بسیاری از نقاط دنیا دانشگاه ها به صورت مستقل فعالیت می کنند و اعضای هیات علمی را پذیرش و انتخاب می کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار جمع کثیری از داوطلبان سهمیه آزاد از رسیدن به مقاطع علمی که برای آنها تلاش کردند باز می مانند اما افرادی با رتبه های بسیار بالاتر با سهمیه، کرسی ها را دریافت می کنند که در اکثر اوقات توانایی علمی آن را ندارند، گفت: ۶۰ درصد سهمیه پزشکی متعلق به افراد دارای سهمیه است و این موضوع امید به تحصیل و ارتقا را در بین جوانان از بین می برد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۳۰ درصد سهیه بومی و۳۰ درصد نیز مربوط به خانواده شاهد وایثارگر است و تنها ۴۰ درصد برای افراد دارای سهیمه ازاد باقی می ماند، بیان کرد: در برخی از سهمیه رتبه بالای ۵ هزار و برخی ۱۰۰ هزار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش شدند که این افرد در واقع به دلیل عدم توانایی در درک مسائل کلاس ، سطح کلاس را پایین می آورند و باعث می شوند صندلی دانشگاه برای افراد واجد شرایط باقی نماند.

وی با اشاره به اینکه ۵ درصد همسران جانبازان و ایثارگران و شهدا و ۲۵ درصد نیز مربوط به فرزندان این عزیزان است، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد بسیار کمی فرزند شاهد و ایثارگر و جانباز در آزمون سراسری شرکت می کنند اما متاسفانه مابقی سهمیه به عموم داوطلبین تعلق نمی گیرد بلکه از ۵ درصد همسران تا سقف تکمیل ۲۵ درصد سهمیه فرزندان جذب می شوند.

دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه حداقل نمره برای جذب در یک رشته، ۷۰ درصد آخرین نفر در هر رشته مقطع باید کسب کرده باشد، بیان کرد: این شرایط به گونه ای است که برای اعضای هیات علمی سهمیه ای در نظر گرفته نشده است و فقط اعضای هیات علمی برای فرزندانشان آن هم با شرایط خاص می تواند تسهیلاتی برای جابجایی داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هر چه دامنه قبولی در یک رشته تحصیلی بیشتر باشد یعنی عدم همگونی بین سطح علمی افراد حاضر در آن رشته بیشتر است، اظهارکرد: برای رشته پزشکی رتبه ۲ منطقه آزاد با رتبه ۸۷ هزار و ۹۴۸ سهیمه آزادگان در یک کلاس تحت آموزش قرار می گیرند که این فاصله علمی بین دو دانشجو نامعقول به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه در رشته دارو سازی نیز رتبه ۴۸۸ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنار رتبه ۱۰۰ هزار ایثار گر شهریه پرداز در کنار یکدیگر تحت تعلیم قرار می گیرند، بیان کرد: در نهایت نیز ایثارگر شهریه پرداز بنا به بعضی مفاد قانونی شهریه پرداخت نمی کند و عملا هزینه تحصیل یک فرد عادی در این رشته بر عهده دانشگاه قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه فاصله رتبه اول و رتبه آخر در رشته های مختلف برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بین ۱۹ برابر، ۲۰ برابر و ۲۱ برابر است، گفت: سهمیه بندی های کنکور سراسری نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد و و ما امیدواریم اگر سهمیه ها حذف نمی شود حداقل فاصله کف و سقف رتبه قبولی کمتر شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی