کاخ دلمه باغچه کجاست؟


کاخ دلمه باغچه محل زندگی سلاطین عثمانی در طول تاریخ بوده. از طرفی در دهه سی میلادی این کاخ میزبان آتاتورک، معمار ترکیه جدید و گذر به دوران مدرن، بود. بخشی از دوران زندگی آتاتورک در کاخ دلمه باغچه اتفاق افتاد و البته مرگ ایشان در یکی از اتاق های همین کاخ در شهر استانبول بود. کاخ دلما باغچه سرسراها و فضاهای بسیار زیبایی دارد که هر گردشگری را به خود...

کاخ دلمه باغچه محل زندگی سلاطین عثمانی در طول تاریخ بوده. از طرفی در دهه سی میلادی این کاخ میزبان آتاتورک، معمار ترکیه جدید و گذر به دوران مدرن، بود. بخشی از دوران زندگی آتاتورک در کاخ دلمه باغچه اتفاق افتاد و البته مرگ ایشان در یکی از اتاق‌های همین کاخ در شهر استانبول بود. کاخ دلما باغچه سرسراها و فضاهای بسیار زیبایی دارد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. هدایای سلاطین دیگر از سراسر دنیا در این کاخ به چشم می‌خورد که یکی از جذاب‌ترین‌هایشان هدیه ملکه ویکتوریاس. در کاخ دلما باغچه هدیه این ملکه بسیار چشم نواز است.

تاریخچه کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه یا دلما باغچه در اواسط قرن نوزدهم میلادی به دستور سلطان عبدالمجید یکم، سی و یکمین پادشاه عثمانی با مساحت حدود 45 هزار مترمربع و در منطقه‌ای با مساحت 110 هزار مترمربع ساخته شد.

در تاریخ هست که کاخ سلطنتی حکومت عثمانی بعد از ساخته شدن کاخ دلمه باغچه از کاخ معروف توپقاپی به این مکان منتقل شده است تا پادشاهان عثمانی در فضای بزرگتر و جدیدتری زندگی کنند.

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

این کاخ دارای 285 اتاق، 43سرسرا و 6 حمام ترکی است. کاخ دلمه باغچه بعد از پادشاهان عثمانی، خانه سران ترکیه هم بوده است و کمال آتاتورک در همین خانه از دنیا رفته است.

برای کسانی که علاقمند به اشیای تزئینی هستند باید بگوییم که بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در ترکیه با 750 حباب و وزنی معادل چهار و نیم تن در این قصر قرار دارد که از طرف ملکه ویکتوریای اول به سلطان عبدالمجید هدیه داده شده است. کاخ دلما باغچه دارای سه بخش اصلی مستخدمین، کارمندان و منشی‌ها و در نهایت حریم شاهنشاهی است.

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

سرسرای تشریفات کاخ دلمه باغچه

سرسرای تشریفات این کاخ بیش از 2 هزار مترمربع مساحت دارد و سقف آن تا حدود 36 متر از کف فاصله دارد. لوستر معروف اهدایی ملکه ویکتوریا هم در این سرسرا نصب شده است. معمولاً مراسم‌های مذهبی در این سرسرا برگزار می شده و زنان حق حضور در آن را نداشتند و بانوان از پنجره‌های بالای این سرسرا می توانستند مراسم را نظاره کنند.

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

اتاق آتاتورک در کاخ دلمه باغچه

مصطفی کمال آتاتورک معمار حکومت سکولار در ترکیه، آخرین روزهای زندگی خود را در کاخ دلما باغچه گذرانده و در سال 1938 از دنیا رفته است. او در ساعت 9:05 دقیقه صبح از دنیا رفته و پس از مرگ او تمام ساعت‌های کاخ روی همین ساعت تنظیم شده و باقی ماندند. البته در سالهای اخیر ساعت‌های درون کاخ را به حالت عادی بازگردانده اند و فقط ساعت اتاق شخصی آتاتورک روی 9:05 صبح باقی مانده است.

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

روزها و ساعات کاری موزه دلمه باغچه استانبول

موزه دلمه باغچه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه برای امور داخلی موزه، فیلمبرداری سریال‌های تاریخی و... تعطیل است ولی در بقیه روزها برای بازدید عموم آزاد است. ساعات بازدید این موزه هم در بخشی از سال که روزها بلندتر است از ساعت 9 الی 17 و در بقیه روزهای سال 9 الی 16 است.

نکته بسیار مهم برای برنامه ریزی دقیق شما این است که این موزه قاعده‌ای را وضع کرده است که در روز بیش از 3000 بازدیدکننده را نمی پذیرد. بنابراین ممکن است موزه باز باشد ولی به دلیل تکمیل ظرفیت روزانه، اجازه ورود به موزه به شما داده نشود. بنابراین بهتر است برنامه بازدید از موزه دلمه باغچه را به ساعات اولیه روز منتقل کنید که به مشکل برنخورید. البته فراموش نکنید که در هنگام سفر به ترکیه این ساعات و قواعد را دوباره چک کنید شاید تغییر کرده باشد.

کاخ دلمه باغچه کجاست؟

قیمت بلیط کاخ دلمه باغچه

قیمت بلیط کاخ دلمه باغچه در هنگام ورود از درب اصلی برای هر نفر 60 لیر است ولی در داخل موزه هم برای بازدید از برخی بخش‌های خیلی مهم باید دوباره بلیط جداگانه تهیه کنید که تا حدود 40 لیر هم بالا می‌رود در مجموع می‌توان گفت که شما با چیزی حدود 150 لیر می‌توانید یک بازدید خوب و تقریباً کامل از کاخ دلما باغچه داشته باشید. یادتان باشد که این کاخ یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری ترکیه است و ارزش پرداخت مبلغی که برای بلیط می‌پردازید، دارد.

چطور از میدان تکسیم به کاخ دلمه باغچه برویم؟

میدان تکسیم برای همه ایرانیانی که به استانبول می‌روند، آشناست. برای رفتن از میدان تکسیم به کاخ دلمه باغچه دو مسیر وجود دارد. مسیر اول استفاده از فونیکولار یا همان متروی تک ایستگاه از میدان تکسیم تا ایستگاه کاباتاش است. شما بعد از پیاده شدن در ایستگاه کاباتاش، با حدود 15 دقیقه پیاده روی می‌توانید خود را به موزه دلمه باغچه برسانید.

اما مسیر دوم که خیلی از گردشگران از آن راضی هستند، استفاده از اتوبوس خط 42تی است که شما را از میدان تکسیم به نزدیکی موزه دلما باغچه خواهد رساند. کافیست فقط عبارت «دلما باغچه» را به راننده بگویید. البته این اتوبوس تا ببک و اورتاکوی هم می‌رود. این مسیر برای کسانی که محل اقامت آنها در این مناطق قرار دارد و دوست دارند که به کاخ دلمه باغچه بروند مناسب است.



1398/07/21 | کد مطلب: 4027


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری