خانه قجری در سرخه ثبت ملی شد


خانه قجری در سرخه ثبت ملی شد

سمنان- ایرنا- سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرخه گفت: خانه تاریخی عزیزی متعلق به دوره قاجار این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بهمن اخلاقی روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: قدمت خانه عزیزی مربوط به دوره قاجاریه است و در خیابان شهید ادهم،خیابان شهید اسلامی واقع شده و به شماره ۳۲۳۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرخه از بادگیر به عنوان نماد معماری مناطق کویری یاد کرد و ادامه داد: خانه تاریخی عزیزی دارای حیاط مرکزی، گچ بری های زیبا و بادگیر است.

بر اساس اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط خانه عزیزی واقع در استان سمنان، شهر سرخه، ثبت ملی شد.

آثار تاریخی ثبت ملی شده تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت وبازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

خانه تاریخی حشمت اللشکر، آب انبار، مسجد چهلستون از دیگر آثار تاریخی شهر سرخه است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...