پوتین: عادلانه نیست به ایران درباره مواردی که انجام نداده، اتهام زده شود


تهران (پانا) - رئیس جمهوری روسیه در مقابل تلاش مجری شبکه العربیه که قصد داشت ایران را به عنوان عامل حمله آرامکو معرفی کند گفت که روسیه از اینکه چه کسی پشت این حمله بوده خبری ندارد.

پوتین: عادلانه نیست به ایران درباره مواردی که  انجام نداده، اتهام  زده شود

تهران (پانا) - رئیس جمهوری روسیه در مقابل تلاش مجری شبکه العربیه که قصد داشت ایران را به عنوان عامل حمله آرامکو معرفی کند گفت که روسیه از اینکه چه کسی پشت این حمله بوده خبری ندارد.

ولادیمیر پوتین که قرار است فردا راهی ریاض شود در گفت و گو با العربیه گفت روسیه از این که چه کسی پشت این حمله بوده است، آگاهی ندارد.

به نوشته العربیه، پوتین در باره حمله به آرامکو افزود: «پیشتر من گفتم و می‌خواهم تکرار کنم، مهم نیست که چه کسی در پشت این ماجرا قرار دارد، ما این نوع اقدامات را محکوم می‌کنیم. دقیقاً همان چیزی است که من گفتم. توضیحی بیشتر از این ندارم، ما نمی دانیم. هنگام حادثه من از رئیس سرویس اطلاعات خارجی و وزیر دفاع روسیه معلومات خواستم و آنها گفتند ما اطلاعی در دست نداریم، ما نمی‌دانیم».

العربیه دوباره ادامه داد: جناب رئیس‌جمهور آیا می‌توانیم تأکید کنیم که اگر دست داشتن ایران در این حمله ثابت شود روسیه در مجازات تهران تردید نمی‌کند؟ پویتن گفت: در ابتدا گفتم و اکنون تکرار می‌کنم، با چشم‌پوشی از اینکه چه کسی در پشت پرده این اقدام بوده ، ما اقداماتی از این دست را محکوم می‌کنیم، این دقیقا همان چیزی است که گفتم و نمی‌تواند تفسیر دوگانه‌ای داشته باشد.

در بخش دیگری از این مصاحبه که فارس آن را منتشر کرده است، العربیه به دیدار پوتین و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پرداخت و گفت، آیا روحانی در این دیدار اطمینان داده که ارتباطی به «این اقدامات تروریستی» (مسأله آرامکو) ندارد؟

پوتین جواب داد: «بله، اینگونه گفت، ایران ارتباطی به این موضوع ندارد.»

وی سپس تصریح کرد، روسیه روابط بی سابقه‌ای با عربستان و امارات دارد اما این کشور روابط دوستی را با طرفی علیه طرف دیگر برقرار نمی‌کند؛ دوم اینکه روسیه و ایران همسایه هستند و سوم اینکه ایران یک قدرت منطقه‌ای است و این قدرت بزرگ که از هزاران سال پیش وجود داشته امکان ندارد که منافع ویژه خود را نداشته باشد.

پوتین تأکید کرد که روسیه سعی می‌کند به صورت همزمان روابط خوبی با ایران و کشورهای عربی منطقه مانند عربستان و امارات داشته باشد زیرا فکر می‌کند این روند در راستای منافع مشترک همه طرف‌هاست.

برجام

سوال بعدی العربیه درباره برجام بود و از پوتین پرسید آیا مسکو مذاکره دوباره برای ایجاد بندهای جدید در این توافق درباره برنامه موشکی ایران را تأیید می‌کند یا خیر. پوتین جواب داد؛ طرحی به نام برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافقنامه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و ایران بر اساس آن تعهدهای مشخصی را بر عهده گرفته است.

او ادامه داد: «آیا ایران به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده یا خیر؟ اول اینکه قضاوت (در پاسخ به این سوال) باید بیطرفانه باشد، دوم اینکه باید حرفه‌ای باشد و سوم اینکه باید مورد اذعان جامعه بین‌المللی باشد. در این مورد یک قاضی بین‌المللی وجود دارد و آن قاضی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که به شکلی علنی و بدون خجالت اعلام کرده ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.»

پوتین در ادامه گفت که این عادلانه نیست که اتهاماتی به ایران درباره مواردی که آنها را انجام نداده، زده شود. هنگامی که شخصی یا طرفی با مشابه این ظلم روبرو شود رفتاری متفاوت در پیش می‌گیرد. اگر به تعهدات متقابلش عمل نکنند چرا او باید به تعهدات خود عمل کند، با وجود ایران بهتر است ایران به متن و روح توافق هسته‌ای پایبند باشد. درباره برنامه موشکی هم امکان بحث درباره آن وجود دارد؛ اما برنامه موشکی یک چیز است و برنامه هسته‌ای چیز دیگر؛ این به معنای آن نیست که صحبت درباره این موضوع ضروری نیست اما نیازی نیست بویژه اگر منجر به نگرانی شده است، اما این مسأله نباید در مسأله دیگر ادغام شود تا منجر به نابودی دستاوری به دست آمده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقلال به تیم شگفتی‌ساز رسید/ رویای صدرنشینی اوسمار/ پیشخوان