اربعین و قصه مکرر سرگردانی خبرنگاران در مرز مهران


اربعین و قصه مکرر سرگردانی خبرنگاران در مرز مهران

ایلام - ایرنا - بازهم اربعینی دیگر فرا رسید و بازهم قصه مکرر سرگردانی و بی‌امکاناتی خبرنگاران رسانه‌های مختلف استان ایلام در مرز مهران، امسال نیز همچون سال‌های گذشته تکرار شد و هیچ نهاد و کمیته‌ای متولی خبرنگاران نشد.

به گزارش ایرنا، از ماه‌ها قبل کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی به ریاست صدا و سیما از سوی ستاد اربعین به منظور ساماندهی و نیازسنجی رسانه‌ای خبرنگاران برای استقرار در مرز مهران تشکیل شد تا در قالب این کمیته شرایط فعالیت مطلوب و بدون مشکل خبرنگاران در پایانه مرزی مهران فراهم شود.

اما امسال نیز همزمان با اوج گرفتن حضور زائران اربعین در مرز، نابسامانی‌ها و وفور مشکلات برای خبرنگاران رسانه‌های مختلف و نبود متولی مشخص و پاسخگو به این قشر بیش از پیش هویدا شد.

هرچند قرارگاه رسانه‌ای در مهران با حضور مسئولان عضو ستاد اربعین افتتاح شد اما در عمل بر اساس شواهد تنها رسانه محق در این قرارگاه صدا و سیما است و دیگر رسانه‌ها فاقد هرگونه امکانات و قرارگاهی در مرز هستند و بدون متولی به حال خود رها شده‌اند.

رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری‌ها، پایگاه‌ها و سایت‌های خبری که اخبار را به لحظه و سریع مخابره می‌کنند برای اینکه در بطن و متن ماجرای اربعین باشند لازم است در مرز اسکان یابند و برای ارسال مطالب خود نیازمند داشتن کارت تردد معتبر، سیستم رایانه‌ای مجهز به اینترنت و استقرار در یک مکان مناسب در شان حرفه خبرنگاریشان، هستند.

به مانند سال‌های گذشته و پیش از اربعین همه مسئولان قول‌هایی مبنی بر استقرار خبرنگاران در مرز با تجهیزات مورد نیاز دادند اما با شدت گرفتن تردد زائران علاوه بر فراموشی قول و قرارهای گذاشته شده، خود خبرنگاران که مخابره کننده اصلی عظمت اربعین هستند نیز فراموش و به حال خود رها شدند.

اما خبرنگاران این قشر فراموش شده اربعین، دغدغه‌مند، متعصب و پرتلاش با وجود کاستی‌ها و بی‌مهری‌ها و ناکارآمدی کمیته متبوع خود باز هم تنها بر حسب رسالت خبری و تعصب به شهر و دیارشان بدون بهره‌مندی از قرارگاه رسانه‌ای و هیچ امکاناتی و ناخوشنود و معترض از وضع موجود درحال انتشار به موقع و لحظه‌ای اخبار اربعین هستند.

خبرنگار ایرنا با جمعی از مسئولان مرتبط با حوزه رسانه و تعدادی از اصحاب رسانه استان در این خصوص گفت و گوهایی انجام داده و دیدگاه‌های آنها را در خصوص وضعیت نامناسب خبرنگاران مستقر در مرز، گله‌مندی‌های آنها، چگونگی عملکرد ستاد اربعین و کمیته و قرارگاه رسانه‌ای اربعین در مورد خبرنگاران جویا شده است.

نگاه تک بعدی مسئولان به رسانه‌ها آزاردهنده است

رئیس خانه مطبوعات و مدیر مسئول هفته نامه پیک ایلام گفت: فعالیت رسانه فقط در صدا و سیما خلاصه شده است و نگاه تک بعدی به مقوله خبررسانی موجب ناراحتی و ناخشنودی رسانه‌ها و خبرنگاران شد.

عبدالحمید کرمی افزود: عملکرد کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی حرفه‌ای نبود و اگر مسئولان این کمیته توان هماهنگی بین ستاد اربعین و رسانه‌ها را نداشتند نباید این مسئولیت را می‌پذیرفتند.

وی ابراز امیدواری کرد: نگاه مسئولان به رسانه‌ها تغییر کند و در برنامه‌های مهمی چون اربعین از رسانه‌های مهم و تاثیرگذار نیز نظرخواهی کنند و با تغییر نگاه خود و به رسمیت شناختن سایر رسانه‌ها، همه برنامه‌ها را به صدا و سیما واگذار نکنند.

کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی باید پاسخگوی وضعیت خبرنگاران باشد

رئیس بسیج رسانه استان ایلام هم گفت: مسئولان کمیته‌ اطلاع‌رسانی باید پاسخگوی سرگردانی و بی‌ امکاناتی رسانه‌های مختلف در موضوع اربعین باشند.

سرهنگ غلامرضا علیمحمدی یادآور شد: بسیج رسانه نقش مشخصی در کمیته اطلاع‌رسانی ندارد و با توجه به ساختار تعریف شده این کمیته، بسیج رسانه در عمل امکان خدمات‌رسانی به خبرنگاران برای استقرار در مرز را ندارد.

سرگردانی رسانه ها در مرز مهران امسال هم تکرار شد

مدیرمسئول پایگاه خبری بازتاب ایلام و سرپرست روزنامه سراسری قدس اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است که رسانه‌ها به غیر از صدا و سیما در برنامه‌های مهم از جمله اربعین بدون هرگونه امکانات مورد نیاز برای مخابره خبر، سرگردان و بدون متولی به حال خود رها می‌شوند.

غلامرضا محمدمرادی افزود: در اربعین امسال نیز به مانند سال‌های گذشته با وجود وعده‌های داده شده اما خبرنگاران به حال خود رها شدند و نگاه غلط مسئولان به رسانه‌ها که اطلاع‌رسانی و خبر و رسانه ارحج را فقط در صدا و سیما می‌بینند باعث بی‌هویت شدن سایر رسانه‌ها شده است.

کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی حرفه ای عمل نکرد

نماینده خبرگزاری تابناک در استان ایلام نیز گفت: رسانه‌ها به غیر از صدا و سیما همواره در آوردگاه‌های مهمی چون اربعین با وجود تلاش برای انعکاس لحظه‌ای اخبار، فراموش شدگان اصلی هستند.

علی اصغر اسدی یادآور شد: هرچند یک کمیته به نام اطلاع‌رسانی و مستندسازی به ریاست صدا و سیما در کنار دیگر کمیته‌های اربعین شکل گرفت اما این کمیته تمام تلاش خود را فقط برای ایجاد یک قرارگاه برای نیروهای خود به کار بست و سایر خبرنگاران باز هم به حال خود رها شدند.

وی با بیان اینکه این کمیته بر اساس تعریف واقعی یک کمیته باید هماهنگ کننده بین زیر مجموعه‌های خود اعم از رسانه‌های مکتوب، مجازی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری باشد تا با تشریک مساعی نیازها و خواسته‌های تمام رسانه‌ها از قرارگاه اربعین منعکس شود ولی در عمل فقط نیازهای صدا و سیما لحاظ شد.

اسدی تاکید کرد: معنا و مفهوم واقعی قرارگاه رسانه برای مسئولان به درستی نهادینه نشده است و عموم مسئولان نگاهی یک سویه به رسانه‌ها دارند و از منظر آنها رسانه فقط در صدا و سیما خلاصه شده و این نگاه سطحی به رسانه در سطح کلان کشوری هم مشهود است.

سرگردانی خبرنگاران در اربعین چالشی همیشگی است

نماینده خبرگزاری شبستان در استان ایلام هم گفت: ایام مهمی چون اربعین، خبرنگاران رسانه های مختلف برای ارسال اخبار خود با چالش و سختی مواجه هستند و با کمترین امکانات و تحمل دردسرهای فراوان رسالت خبری خود را انجام می‌دهند.

عظیم پیرانی افزود: همه ساله قبل از فرا رسیدن اربعین قول‌هایی به خبرنگاران برای اسکان، سهولت در تردد و تجهیزات ارسال خبر داده می‌شود اما با فرا رسیدن اربعین خبرنگاران تنها قشر فراموش شده وادی اربعین هستند.

وی پیشنهاد داد: هنگام شکل‌گیری کمیته رسانه و اربعین یک کارگروه ذیل این کمیته شکل بگیرد تا اعضای این کارگروه پل ارتباطی و هماهنگ کننده بین رسانه‌های مختلف، ریاست کمیته و مسئولان ستاد اربعین باشند.

همواره خبرنگاران ایلام در آوردگاه های مهم فراموش می‌شوند

سرپرست خبرگزاری فارس در استان ایلام هم گفت: در ایام اربعین که باید پوشش خبری این رویداد مهم از سوی رسانه‌ها فراگیر باشد، این قشر تاثیرگذار که بار اصلی مخابره اربعین و خدمات‌رسانی مسئولان به زائران را بر عهده دارند فاقد متولی مشخصی می‌شوند.

اکبر بعقوبی تاکید کرد: نهادهای مرتبط پاسخگوی نیاز رسانه‌ها نیستند و هریک توپ مسئولیت و پاسخگویی این بی نظمی‌ها را به زمین دیگری پاس می‌دهند.

وی توضیح داد: هرچند وعده‌های توخالی مسئولان در قبال خبرنگاران همیشگی است اما رسانه‌ها از رسالت خبری خود دلسرد نمی‌شوند و بدون پشتوانه حمایتی به وظیفه خبری خود ادامه می‌دهند و البته جا دارد مسئولان به غیر از صدا و سیما به دیگر رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اینترنتی که اخبار را به لحظه مخابره می‌کنند بیشتر بها دهند و امکانات و تجهیزات مورد نیاز فعالیت خبری آنها را نیز فراهم کنند.

از نظر مسئولان تنها صدا و سیما رسانه است

نماینده خبرگزاری تسنیم در استان ایلام هم گفت: همه نگاه‌های مسئولان از بین تمام رسانه‌ها فقط معطوف به صدا و سیما است و سایر رسانه‌ها از درجه و اهمیت خاصی بین مسئولان برخودار نیستند و در توزیع امکانات و اسکان برای خبرنگاران جانب انصاف و عدالت رعایت نمی‌شود و این بیانگر بی اعتمادی به رسانه‌هاست.

رضا میرزاد یادآور شد: خبرگزاری‌ها اخبار را در سریع‌ترین زمان ممکن و در سطح ملی و وسیع مخابره می‌کنند و شایسته است مسئولان نگاه خود به رسانه‌ها را تغییر دهند و به این باور برسند که رسانه‌ها همه در راستای اطلاع‌رسانی و معرفی همه جانبه اربعین فعالیت می‌کنند.

اما در این میان قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام در خصوص قرارگاه رسانه‌ای اربعین و کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی و مشکلات فراروی این کمیته نظری برخلاف دیدگاه همکاران رسانه‌ای خود دارد.

به کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی بهایی داده داده نشد

قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام گفت: با وجود رایزنی و پیگیری‌های مداوم از سوی مسئولان صدا و سیما به عنوان مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی در خصوص ساماندهی خبرنگاران رسانه‌های مختلف و تامین اعتبار و امکانات مورد نیاز برای استقرار آنها در مرز، هیچ پاسخی به رایزنی‌های مکرر این کمیته داده نشد و تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

توفیق عقابی افزود: استقرار قرارگاه رسانه‌ای در مرز مهران با هزینه‌های جاری خود صدا و سیمای مرکز ایلام صورت گرفته است و هیچ دستگاه و نهادی و حتی ستاد اربعین یا سازمان صدا و سیمای مرکز هیچ‌گونه اعتبار یا امکاناتی را در اختیار صدا و سیمای مرکز ایلام برای راه‌اندازی این قرارگاه نگذاشته است.

وی یادآور شد: کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی با وجود اهمیت فراوانی که دارد در حد حرف و نوشتار کاغذی مانده و هیچ بهایی به این کمیته و رسانه‌ها داده نشده است.

وی با بیان اینکه مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به رسانه‌های جمعی داشته باشند، تاکید کرد: مسئولان در قبال انتظاری که از پوشش حداکثری اخبار توسط رسانه‌ها دارند اما کمترین بهایی به جایگاه این قشر تاثیرگذار که مطالبه‌گر نهادها و مردم و معرفی کننده استان هستند، نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: دست‌اندرکاران ارزش و اعتباری برای رسانه‌ها قائل نیستند و فقط انتظار پوشش خبر دارند بدون اینکه از اهمیت و سختی کار رسانه‌ها مطلع باشند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها قشری جریان‌ساز هستند، افزود: با وجود کارشکنی و عدم توجه مسئولان و دست اندرکاران اما باز هم خبرنگاران رسانه‌های مختلف با هزینه شخصی و مواجهه با مشکلات و نارسایی‌ها بر حسب رسالت و وظیفه خبری با استقرار در مرز برای انعکاس حداکثری این رویداد مهم اهتمام جدی دارند.

به پشنهاد عقابی بعد از اتمام اربعین جاری یک اتاق فکر متشکل از خبرنگاران رسانه‌های مختلف تشکیل شود و این اتاق فکر به تناوب در رسانه‌های مختلف اقدام به برگزاری جلسات هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های خبری کند و با انعکاس خروجی این جلسات به مسئولان استان موضوع سرگردانی و بی‌اهمیت شمردن خبرنگاران در حماسه بزرگ اربعین و سایر مناست ها فیصله یابد.

وی تاکید کرد: تا خود رسانه‌ها اعم از صدا وسیما، خبرگزای، پایگاه‌های خبری، نشریات مکتوب و کانال‌های خبری با هم به توافق نظر و تشریک مساعی نرسند این روند بی‌قاعده و اصول به قوت خود باقی خواهد ماند و رسانه‌ها باید در کنار مطالبه گری برای جامعه، مطالبه‌گر جایگاه حقوقی خود در اینگونه مناسبت‌ها نیز باشند.

وی با اشاره به گرایش و علاقه فراوان زائران اربعین برای تردد از مرز مهران، گفت: حق مهران و استان ایلام است که در تمام رسانه‌ها به صورت گسترده و در سطح ملی و حتی جهانی مطرح شود و این مطالبه به حق مردم توسط رسانه‌ها انجام می‌گیرد در حالیکه در کنگره عظیم اربعین مسئولان هیچ جایگاه عملی و خارج از کاغذ برای رسانه‌ها در نظر نگرفته‌اند.

فراهم کردن بستر کاری برای خبرنگاران بر عهده کمیته اطلاع‌رسانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه سرگردانی و نبود امکانات برای رسانه‌ها در مرز مهران گفت: کمیته‌های زیرمجموعه ستاد اربعین برای هماهنگی و وحدت رویه در جهت به سامان رساندن امور کنگره بزرگ اربعین تشکیل شده است و مسئولیت کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی بر عهده صدا و سیما است از این رو، ورود دستگاه‌های دیگر به وظایف تخصصی کمیته‌ها باعث ناهماهنگی و تداخل کاری می‌شود.

عمران خودآموز یادآورشد: از آنجا که تامین و توزیع امکانات زیرساختی به کمیته‌ها در اختیار ستاد اربعین است، باید با هماهنگی و درخواست مسئول کمیته اطلاع‌رسانی امکانات مورد نیاز رسانه‌های مختلف در اختیار خبرنگاران متبوع آن رسانه به عنوان پیشتازان جهاد رسانه‌ای و اربعین قرار می‌گرفت.

وی تاکید کرد: زیر سوال بردن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات به کم‌کاری در خصوص وضعیت خبرنگاران در اربعین و مرز مهران، برای موضوعی که تشکیلات تعریف شده و مسئول و دستگاه مشخص برای هماهنگی رسانه‌ها با ستاد اربعین دارد کم لطفی است و همچنین ارشاد و خانه مطبوعات فاقد امکانات اقامتی در مرز مهران هستند که در اختیار خبرنگاران قرار دهند.

عظمت اربعین مرز مهران نباید همچون دوران دفاع مقدس مهجور بماند

در زمان جنگ تحمیلی آنچه استان ایلام را با آنکه در جبهه میانی به مصاف دشمن رفته بود مهجور کرد و این گمنامی تاکنون برای استان ایلام مانده، خلا پوشش رسانه‌ای این رویداد عظیم و ثبت جایگاه استان ایلام در زمان جنگ بود.

این خلا درمورد دفاع مقدس با وجود آنکه ۳۰ سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد در مورد استان ایلام همچنان وجود دارد و اکنون در مقوله اربعین دغدغه رسانه‌ها اعم از شنیداری، دیداری، نوشتاری، مکتوب و اینترنتی ثبت همه گیر عظمت حضور گسترده مردم کشور در استان ایلام، نقش مرز مهران در اربعین و تلاش مسئولان برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران است.

بدون شک اگر رسانه‌ها این وقایع را ثبت نکنند مخاطبان در اقصی نقاط کشور به درستی از اربعین و وضعیت ایلام آگاهی نخواهند یافت و بار اصلی نشان دادن عظمت اربعین و مرز مهران بر روی دوش خبرنگاران است.

اربعین امسال نیز با شتاب در حال گذر است اما امید اینکه مسئولان و خود رسانه‌ها بعد از اتمام اربعین به طور ریشه‌ای و عمیق به موضوع سرگردانی خبرنگاران در مرز بپردازند و این موضوع مهم را به ایام منتهی به اربعین سال آینده موکول نکنند.

گزارش: زهرا موسوی

۷۱۷۲/۶۰۳۲

بجاست که ستاد اربعین یک مکانی با تجیهزات کامل در ایام اربعین دراختیار رسانه ها قرار دهد تا این افراد بی ادعا اما ساعی و تیزبین با فراغت بال به وظیفه خطیر خبری خود بپردازند.

۷۱۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی