​داستان «بیژن و منیژه» از زبان فرهاد حسن‌زاده


​داستان «بیژن و منیژه» از زبان فرهاد حسن‌زاده

فرهاد حسن‌زاده داستان «بیژن و منیژه» را در رمان «برف و آفتاب» بازآفرینی کرد.

​داستان «بیژن و منیژه» از زبان فرهاد حسن‌زاده ​داستان «بیژن و منیژه» از زبان فرهاد حسن‌زاده
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ادبیات کهن با اشیای موزه فرق دارد. به اشیای موزه نمی‌توان دست زد، اما داستان‌های قدیمی را می‌توان به صورتی خوش و امروزی بازگو کرد. داستان «بیژن و منیژه» از یادگارهای ادبیات کهن ایران است که فردوسی آن را هزار سال پیش به زیبایی و هنرمندی در شاهنامه نوشته است. این داستان را فرهاد حسن‌زاده بازآفرینی کرده تا نسل امروز با ریشه‌هایش بیشتر آشنا شود.

بازآفرینی داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی با تم عاشقانه برای نوجوانان در رمانی با عنوان «برف و آفتاب» از سوی واحد کتاب کودک و نوجوان انتشارات فاطمی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

حسن‌زاده درباره بازنویسی و بازآفرینی متون کهن، می‌گوید: نباید از بازآفرینی خلاق ادبیات کهن غافل بود. افسانه‌ها و متون کهن منبع بزرگی هستند برای نوشتن داستان‌های نو و خلق دنیای جدید برای مخاطبان. نوشتن داستان‌های نو و خلق دنیای جدید برای بچه‌ها کاری است که در سراسر دنیا انجام می‌شود و نویسندگان ایرانی هم از این روند مستثنی نیستند.

او می‌افزاید: در دنیا کمتر نویسنده‌ای را می‌شناسیم که بدون سرکشی و استفاده مستقیم و غیرمستقیم از ادبیات کهن مانند افسانه‌ها و قصه‌ها و اسطوره‌ها صاحب آثار درخشانی نشده باشد.

این نویسنده در ادامه یک نکته‌ مهم را یادآوری می‌کند و می‌گوید: بازنویسی موفق زمانی اتفاق می‌‌افتد که نویسنده ضمن وفاداری به معنا و هسته‌ اصلی اثر، ابتدا آن اثر را با تمام وجود خود درک کند و آن را از آن خود بداند، سپس دست به خلقی جدید بزند. چه بسا این اثر جدید بسیار جذاب‌تر و دلنشین‌تر از خلق یک اثر کاملا خودساخته باشد.

خالق «هستی» ادامه می‌‌دهد: مدتی است بخشی از کارم را به بازآفرینی خلاق داستان‌های کهن ایران برای بچه‌های امروز اختصاص داده‌ام. البته تا چند سال پیش سراغ این کار نمی‌رفتم و معتقد بودم وقتی می‌توانم از ذهن خودم داستان بسازم، چه نیازی به بازنویسی آثار گذشتگان دارم؟ فکر می‌کردم افرادی که با نوشتن خلاق میانه‌ای ندارند، هم می‌توانند این کار را بکنند. اما برخی از کتاب‌های بازنویسی شده را که می‌خواندم حس می‌کردم جای عنصر خلاقیت در آن‌ها خالی است. درواقع ساده نوشتن برای کودکان خوب است، ولی کافی نیست.

بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتاب طوطی) رمان «برف و آفتاب» را در 107صفحه با قیمت 190هزار ریال منتشر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر