معاون وزیر جهاد کشاورزی از نهالستان گریزه سنندج بازدید کرد


معاون وزیر جهاد کشاورزی از نهالستان گریزه سنندج بازدید کرد

سنندج - ایرنا - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز یکشنبه از نهالستان گریزه سنندج بازدید و از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و مشکلات این مرکز قرار گرفت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این بازدید اظهار داشت: این نهالستان ظرفیت تولید اسمی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال را دارد و برنامه کاری در سال زراعی گذشته نیز ۷۰۰ هزار اصله نهال گلدانی را پرورش داده است.

طاهر کرمی وسعت این نهالستان را ۱۳ هکتار اعلام و مساحت زیرکشت آن را ۱۱۵ هزار متر مربع ( ۱۱.۵ هکتار) اعلام و اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده در سال زراعی جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این نهال ها به روش بارانی نشتی آبیاری می‌شود، یادآور شد: هدف از ایجاد این نهالستان، تولید انواع نهال گونه‌های بومی منطقه به منظور احیا و غنی‌سازی جنگل‌های ناحیه رویشی زاگرس در استان و تولید نهال گونه‌های بومی و اقصادی چند منظوره به منظور توسعه جنگل‌های استان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: این اداره کل نسبت به تولید انواع نهال مرغوب، استاندارد و مناسب به تناسب موقعیت جغرافیایی برای توسعه جنگلکاری، احداث پارک های جنگلی و توسعه فضای سبز و احیا جنگل‌های مخروبه از اقدام کرده است.

کرمی اظهار داشت: سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال به متقاضیان تحویل داده می‌شود، ضمن اینکه سالیانه نهال ۲۰۰ هکتار از باغات استان از طریق این نهالستان تامین می‌شود.

سرو نقره ای، سرو خمره ای ، بنه، داغداغان، زالزالک، گلابی وحشی، ارغوان، بادام تلخ، ارس، صنوبر، سنجد، بیدمشک، انواع بلوط، اقاقیا، زیتون تلخ و افرا زینتی از جمله گونه هایی است که در نهالستان گریزه سنندج کشت می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز بر ضرورت تلاش برای افزایش کشت نهال در این مرکز تاکید کرد و گفت: از آنجایی که امکان مدیریت نهالستان آسان است بنابراین باید تلاش بیشتری در زمینه توسعه کشت انواع نهال صورت گیرد.

خلیل آقایی با بیان اینکه شرایط خوبی برای گسترش تولید نهال در استان وجود دارد، اضافه کرد: با وجود تلاش‌های خوبی که در کردستان و در این عرصه انجام شده اما هنوز تا شرایط قابل قبول فاصله داریم.

در این بازدید، حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی کردستان حضور داشتند.

خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز یکشنبه به منظور بازدید از طرح های آبخیزداری و شرکت در چند جلسه به استان کردستان سفر کرده است.

استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه دوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

۷۳۵۵ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه