شبستان مسجد جامع قلعه سمیرم


شبستان مسجد جامع قلعه، اثری به جامانده از اوایل دوره قاجار در سمیرم، یکی از آثار گرانبها که نماد و جلوه‌ای از هنر و معماری اسلامی را در دیدگان هر نظاره‌گری به نمایش می‌گذارد، است که هم اکنون نیز وعده‌گاه و میعادگاه عاشقان و دلسوختگانی است که برای راز و نیاز با خدای خویش به […] نوشته شبستان مسجد جامع قلعه سمیرم اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی...

شبستان مسجد جامع قلعه، اثری به جامانده از اوایل دوره قاجار در سمیرم، یکی از آثار گرانبها که نماد و جلوه‌ای از هنر و معماری اسلامی را در دیدگان هر نظاره‌گری به نمایش می‌گذارد، است که هم اکنون نیز وعده‌گاه و میعادگاه عاشقان و دلسوختگانی است که برای راز و نیاز با خدای خویش به آن پای می‌نهند. شبستان مسجد جامع قلعه در محله قلعه که از محله‌های قدیمی شهر سمیرم است در مساحت ۲۰۰ مترمربع و به صورت چهار طاق با سقف‌های گنبدی شکل و قوس‌های متفاوت در مجاورت حمامی که قدما از آن به نام خزینه یاد می‌کنند، بنا شده است، اما متاسفانه از بد روزگار این حمام به طور کلی از بین رفته و اکنون ۴۰ سالی است که درمانگاهی را به جای آن بنا کرده‌اند. شبستان مسجد جامع قلعه که در عمق چهار متری زمین بنا شده و مسجد جامع بزرگی نیز بر روی آن ساخته شده است در تابستان‌ها بسیار خنک و در زمستان‌ها نیز هوای متعادلی دارد.

شبستان مسجد جامع قلعه سمیرم

بسیاری از مردم شهرستان سمیرم نسبت به شبستان مسجد جامع قلعه ، اعتقاد و احترام خاصی دارند و برهمین اساس در روزها و شب‌های مختلف سال به ویژه ماه‌های شعبان، رمضان و محرم از نقاط مختلف این شهرستان برای ادای نذر و عبادت به این مکان مقدس می‌آیند.بانی بنای این مکان مقدس، مجتهد فاضل و خوشنویسی شهیر به نام “ملامحمدتقی افشاری سمیرمی” بوده است که او با همت و همدلی اهالی سمیرم و به ویژه مساعدت‌های فردی به نام حاج حسین بزرگ، این مکان مقدس را به تقلید از سبک مسجد شیخ لطف الله اصفهان و به دست معماری هنرمند و زبردست به نام استاد عبدالوهاب قمشه‌ای بنا می‌کنند.

آخوندملامحمدتقی سمیرمی جد مرحوم استاد حبیب الله فضائلی خوشنویس نامدار جهان اسلام از مجتهدان بزرگ سمیرم بوده است که به همراه بردارش آخوند ملامحمدخان سال‌ها در محضر بزرگان حوزه‌علمیه اصفهان تحصیل کرده بودند، اما پس از چند سال به سمیرم باز می‌گردند و هر دو بزرگوار علاوه بر کتابت قرآن به امور شرعیه، رفع اختلاف و دعاوی و صدور احکام مبادرت می‌ورزند. در آن زمان مرحوم آخوند ملامحمدتقی مقدمات احداث شبستان را فراهم می‌کنند و استاد عبدالوهاب قمشه‌ای نیز معماری این بنا را برعهده می‌گیرند.
مسجد جامع فعلی که اکنون بر روی پشت بام این شبستان بنا شده است از سنگ، چوب و خشت بوده و ایوان و حیاط بسیاز زیبا و دلنشینی داشته که رودخانه‌ای نیز از کنار آن جاری بوده است، اما متاسفانه طی ۴۰ سال گذشته بافت قدیمی و سنتی این مسجد از بین رفته و به شکل مسجدهای امروزی درآمده است.

در قدیم رسم بوده مسجدها را کنار حمام و بازار می‌ساختند و به همین دلیل این شبستان نیز در کنار خزینه قلعه (حمام) و بازارچه قلعه ساخته می‌شود، به طوری که از طریق دالان کوچکی بین این شبستان و خزینه راه ارتباطی وجود داشته است. مصالح خاک و سنگ این مکان نیز از کوی شهیدان (۲۰۰متری این شبستان) تهیه شده است. این حمام از طریق یک دالان زیر زمینی به شبستان راه داشته است، حمام نیز جلوه و زیبایی خاصی داشت به طوری که برخی خوشنویسان و نقاشان آن زمان سمیرم علاوه بر کتبه‌های خوشنویسی تصاویر و نقوشی حماسی را بر روی دیواره‌های آن حمام کشیده بودند.
منابع:خبرگزاری ایسنا-ایکنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید