اعتراض‌های مردمی به اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه


اعتراض‌های مردمی به اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه

استان‌ها- ایرنا- حمله ترکیه به مواضع کردهای سوریه در روزهای گذشته اعتراض‌هایی را هم در مناطق کردنشین ایران و هم در شهر تهران به دنبال داشت. 

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه علیه نیروهای کُرد "پ. ک. ک" و "ی. پ. گ" و داعش در شمال سوریه خبر داد و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تصمیم خود را عملی کرد.
بر اثر این حملات به گفته منابع خبری کردهای سوریه تاکنون ۱۹۱ هزار و ۶۹ نفر از ساکنان مناطق شمالی این کشور آواره شده‌اند و وزارت دفاع ملی ترکیه تعداد کشته شدگان عملیات موسوم به "چشمه صلح" تاکنون ۳۹۹ نفر بوده است.
این وضعیت واکنش کردهای ایرانی را در فضای مجازی به دنبال داشت و حتی در برخی شهرها مردم به خیابان آمدند و این حملات را محکوم کردند؛ شماری از مردم در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام به دنبال این حوادث به خیابان آمدند و به جنگ در شمال سوریه اعتراض کردند.
همچنین در سنندج وکلای دادگستری کردستان نیز مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری تجمع کرده و با امضای بیانیه‌ای مبنی بر محکومیت حمله دولت ترکیه به مناطق شمالی و کردنشین سوریه از مجامع بین‌المللی خواستند مانع کشتار مردم بی گناه کُرد سوریه شوند.
نشریات و رسانه‌های نوشتاری و برخی کانال‌های فضای مجازی کردستان نیز عناوین و مطالب مهم خود را به موضوع حمله اخیر ارتش ترکیه به شمال سوریه (منطقه کُردنشین) اختصاص دادند.
تجمعات در کردستان دیروز برای دومین روز هم انجام شد و در برخی شهرهای استان کردستان از جمله سنندج ادامه یافت و حدود ۷۰۰ نفر در این تجمع شرکت کردند.
جمعی از علما و روحانیون اهل سنت استان کرمانشاه و همچنین کاربران فضای مجازی در استان کرمانشاه هم در دو روز گذشته این حملات را محکوم کردند.
در ایلام نیز حدود ۳۰۰ نفر از شهروندان با تجمع در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام نسبت به دولت ترکیه در حمله به سوریه اعتراض کردند.
عصر دیروز شنبه نیز حدود یکصد نفر در مخالفت با حمله اخیر ترکیه به مناطق کردنشین سوریه مقابل سفارت ترکیه تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار توقف حمله نظامی کشور ترکیه به سوریه شدند. این تجمع کنندگان کاغذ نوشته‌هایی با عنوان «نه به جنگ» همراه داشتند.
۲۰۲۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا