ارتقاء سواد سلامت روان اولین گام در پیشگیری است


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به آسیب های سلامت روان در میان دانشجویان، گفت: پیش از درمان باید بحث پیشگیری در اولویت باشد و اولین گام در پیشگیری، ارتقاء سواد سلامت روان در جامعه است،

میگنا: دکتر محمد حاتمی امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از «سند پایش سلامت‌روان» دانشجویان علوم پزشکی کشور در سالن امام جواد این وزارتخانه اظهار کرد: سازمان نظام روانشناسی باید به سلامت روان دانشجویان اهمیت بسیاری دهد و شرایط را برای همه اقشار جامعه مهیا کند.
حاتمی دادمه داد: چالش‌های نیروی انسانی و دستمزدهای روانشناسان و مشاوران باید حل شود، سازمان نظام روانشناسی در خدمت وزارت بهداشت است تا هم‌افزایی لازم در راستای سلامت روان در جامعه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سلامت روان در جسم سالم نهفته شده است، افزود: گروه دانشجویان در جامعه همواره در معرض‌خطر هستند، این گروه در سن استقلال طلبی قرار دارند و به دنبال هویت پایدار هستند، همچنین از نظر شغل یابی با استرس‌هایی نیز مواجه می شوند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه طرح پایش سلامت روان به صورت هدفمند صورت گرفته است، یادآور شد: این طرح باید به سایر دانشگاه‌های کشور نیز راه یابد تا دانشجویان این دانشگاه‌ها نیز بتوانند از این طرح بهره مند شوند.

به گفته حاتمی، آسیب های سلامت روان از مهم‌ترین تهدیدها است، بحث سلامت روان، فکر و اندیشه جوانان اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: بررسی‌ها حاکی از آن بوده که در برخی از شاخص‌ها وضعیت نگران کننده‌ای‌ وجود دارد، باید از علم پزشکی در راستای بهبود این وضعیت بهره گرفت.

رئیس سازمان روانشناسی کشور گفت: پیش از درمان باید بحث پیشگیری در اولویت باشد و پیشگیری باید از کتاب‌های درسی، خانواده و جامعه آغاز شود.

حاتمی افزود: اولین گام در پیشگیری، ارتقای سواد سلامت روان در جامعه است، باید در پروژه ملی تاب‌آوری سلامت در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۵ هزار مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره وجود دارد که از این میان ۳ هزار مرکز زیر مجموعه سازمان بهزیستی هستند. تعداد زیادی مرکز، کلینیک و بیمارستان‌ نیز زیر نظر حوزه علمیه و ارگان‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی لازم میان ارگان‌های مختلف وجود ندارد، باید یک هم‌افزایی در این حوزه ایجاد شود و سنجش مسائل روانشناسی در دستور کار قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر