انواع سبک های فرزندپروری را بشناسید


انواع سبک های فرزندپروری را بشناسید

یک روانشناس درباره شیوه های مختلف فرزندپروری توضیحاتی داد.

انواع سبک های فرزندپروری را بشناسید
میگنا: مجتبی حبیبی، روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه فرزندپروری اظهار کرد: دو حیطه در نظام تربیتی والدین وجود دارد یکی حیطه عاطفی و دیگری حیطه کنترلی (اقتدار) براساس این دو حیطه سبک‌های فرزند پروری به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند.

حبیبی بیان کرد: سبک‌های فرزندپروری شامل سبک، مقتدرانه (علمی)، مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا است که هریک از والدین یک نوع سبک را برای تربیت فرزند خود دارند.

این روانشناس با بیان اینکه در فرزند پروری مقتدرانه گرما و محبت به همراه کنترل رفتار‌های کودک به تعادل رسیده اند، افزود: ثبات و پایداری والدین در رفتارشان با کودک احساس امنیت در کودک به وجود می‌آورد و این سبک باعث تولید کودکی خلاق، با اعتماد به نفس، با عزت نفس و مسئولیت پذیر می‌گردد و تقریباً با هر سرشتی سازگار است.

او ادامه داد:در سبک فرزند پروری مستبدانه گرما و محبت والدین کم است و در مقابل کنترل بر رفتار کودک شدت بیشتری دارد، این سبک کودکانی دمدمی مزاج و پرخاشگر که دچار اختلالات رفتاری شدید هستند را تولید می‌کند و چنین کودکانی از امنیت کافی برخوردار نمی‌شوند.

حبیبی گفت: در سبک فرزند پروری سهل گیرانه، گرما و محبت زیاد، ولی کنترل و نظارت کم است. این‌ها کودکانی پرخاشگر و ناپخته و خارج از کنترل و اصطلاحاً لوس تولید می‌کنند.

این روانشناس اضافه کرد: در سبک فرزند پروری بی اعتنا هم سطح گرما و محبت پایین است و هم کنترل و نظارت این‌ها کودکانی متوقع، سرکش و نافرمان تولید می‌کنند. او خاطرنشان کرد: محیطی که کودک در آن رشد می‌کند فاکتور‌های متعددی از جمله میزان دما، نور، رطوبت، فرهنگ اقتصاد، مذهب، سطح تحصیلات والدین، تعداد فرزندان خانواده، جنسیت و ... دارد که هر کدام به نوبه خود قادرند بر شخصیت فرد تأثیر بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد