پاداش نوبل برای زمینه‌سازی صلح در شاخ آفریقا


پاداش نوبل برای زمینه‌سازی صلح در شاخ آفریقا

تهران- ایرنا- موفقیت بزرگ سیاسی «آبی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی در دست‌یابی به توافق صلح با اریتره و همچنین سیاست‌های اصلاحاتی وی در داخل سبب شد که جایزه نوبل صلح سال 2019 به وی اهدا شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، کمیته نروژی نوبل روز جمعه ۱۹ مهرماه جایزه سالانه صلح خود را به «آبی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی اعطا کرد زیرا او با اقدامات اصلاح طلبانه در داخل و خارج کشور به ویژه برای برقراری صلح در منطقه شاخ آفریقا، بهترین ابتکار را برای استقرار صلح در یک نقطه از جهان به خرج داده است.

با اقدامات نخست وزیر اتیوپی بود که دو کشور اتیوپی و اریتره موفق شدند به دشمنی ۳۰ ساله خود که تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته، میلیون ها آواره و خسارت مالی گسترده ای برای هر دو طرف به همراه داشته است، پایان دهند و به دنبال این صلح، مردم دو کشور که برخی با هم رابطه خویشاوندی هم دارند موفق شدند روابط خود را عادی کنند.

آبی احمد علی در آوریل سال ۲۰۱۸ به مقام نخست‌وزیری اتیوپی رسید و از همان آغاز کار اعلام کرد که یکی از اهدافش ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح با اریتره است. وی در داخل کشور نیز برای پایان دادن به وضعیت اضطراری کشور، اعطای عفو به هزاران زندانی سیاسی، متوقف کردن سانسور رسانه‌ها، قانونی کردن گروه‌های غیرقانونی مخالف، عزل رهبران نظامی و غیرنظامی مشکوک به فساد و افزایش چشمگیر تأثیر نفوذ زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی اتیوپی تلاش های بسیاری به کار بسته و در این زمینه موفقیت هایی هم به دست آورده است. وی همچنین با دادن تعهد برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه برای تقویت دمکراسی در این کشور اصلاحات مهمی را آغاز کرده است که توانست به راحتی امید به زندگی بهتر و آینده‌ای روشن‌تر را در شهروندان کشورش تقویت کند.

نگاهی به کارنامه نخست وزیر اتیوپی

روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت دلایلی که سبب شد ابی احمد علی نخست وزیر اتیوپی شایسته دریافت جایزه صلح نوبل باشد، بسیار زیاد است. وی با جمع همه سلیقه ها و رویکردها داخلی و خارجی توانست صلح و آرامش را در عرصه های اجتماعی داخلی و در عرصه های سیاسی خارجی تقویت کند. او به اجرای اصلاحاتی در کشورش دست زد که تغییرات سیاسی عمیقی را در داخل کشور به دنبال داشت. او همه قانون گریزی ها سردمداران پیش از خود را کنار گذاشت و از مخالفان استقبال کرد و زمینه را برای فعالیت زنان در اتیوپی فراهم کرد. او با اقتدار توانست مرزی میان حکومت های گذشته و آینده ترسیم کند و به سرعت در مسیر توسعه گام نهد. او برای پایان دادن به مشکلات داخلی تلاش کرد. بسیاری از فعالان مطبوعاتی زندانی را آزاد کرد. ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی را برداشت و مسوولانی را که دستور شکنجه در زندان ها را داده بودند، برکنار کرد. دیگر مردم اتیوپی از آزادی بیان ترسی ندارند. او در زمینه توسعه هم گام های مثبتی برداشت که که کاشت درختان و تمرکز بر صنایع مصرفی که مورد نیاز بازارهای آفریقایی است از این موارد است. مسیر او آسان و هموار نبود. اما با اراده توانست کشورش را به سوی ساحل امنیت پیش برد و به خشونت ها پایان دهد. او به مردم خود اعتماد به نفس داد که می توانند طرح هایی که تامین کننده نیازهای مردم است و با مصیبت های انسانی مقابله می کنند پیش ببرند.

آبی احمد که فعالیت خود را به عنوان یک افسر نظامی متخصص در اطلاعات الکترونیک در اتیوپی آغاز کرده بود پس از رسیدن به پست نخست وزیری با نقش آفرینی در توافق صلح با اریتره به جایگاهی رسید که ده ها میلیون تن از مردم اثیوپی و آفریقا را شگفت زده کرده است. او با مشاهده اوضاع جنگ و سوء استفاده برخی کشورهای خارجی از این شرایط به این نتیجه رسید که اتیوپی و اریتره بهای سنگین را در جنگ پرداخت کرده اند و جنگ در مسیر توسعه آنها مانع ایجاد کرده است. در نتیجه چنین مسائلی او نقش قوی و اصلی خود را برای پایان دادن به جنگ ها و نزاع ها آغاز کرد. نخست وزیر با پایان دادن جنگ، جایگاه داخلی و منطقه ای اتیوپی را بالا برد. او همچنین در توافق سیاسی جریان های مختلف سودان نقش آفرینی کرد و مانع از این شد که پس از «عمر البشیر» سودان به سوی آشوب پیش رود. او به سودانی ها کمک کرد تا پس از توافق بر روی مرحله انتقالی به سوی تشکیل نظام جدید گام بردارند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی با عنوان «آبی صلح‌بان شاخص آفریقا» نوشت باوجود اینکه او یکی از رهبران کم سن و سال آفریقا است او مسیر جدیدی را پیمود که هیچ کدام از رهبران سیاسی دیگر کشورهای شاخ آفریقا این مسیر را نپیمودند. اصلاحات شتابان و قاطعانه سیاسی او صحنه سیاسی اتیوپی را به لرزه در آورد. این اصلاحگر جوان در میان مردم اتیوپی به ویژه جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار است. نخستین ماموریت او با روند صلح اتیوپی با ارتیره آغاز و با موفقیت همراه شد. آثار این موفقیت در سراسر منطقه شاخ آفریقا مشهود است. جایزه صلح نوبل او پیام مهمی است که او را به ادامه راه تشویق می کنند. همچنین حمایت ابی احمد علی از سودان برای پیش رفتن در مسیر دموکراسی نقطه عطفی در تاریخ منطقه شاخ آفریقا بود. او دارای برنامه های اصلاحاتی بود که آنها را یکی پس از دیگر اجرا کرد و بسیاری از موانع را در هم شکست. او زندانیان سیاسی را آزاد کرد و به حالت اضطراری در کشور پایان داد و نام مخالفان را از فهرست تروریسم خارج کرد و اقتصاد را آزاد کرد.

به نوشته روزنامه «العین» امارات، «محمد عیسی» کارشناس مسائل سیاسی گفت اقدامات داخلی و خارجی ابی احمد علی یک دستاورد تاریخی برای وی به شمار می رود. اگر محبوبیت و دیدگاه سیاسی ابی احمد نبود او با اصلاحات و دستاوردهای سیاسی خود نمی توانست توجه جهان را به خود جلب کند. او توانست خود را با تحولات ژئوپلتیک منطقه شاخ آفریقا سازگار سازد و نگرش های وی همه را شگفت زده کرد. او در وزش بادهای امید بخش به منطقه شاخ آفریقا نقش مهمی بازی کرد. او با انقلاب اصلاحاتی خود در کشور خود که در شاخ آفریقا واقع شده است تحولات بزرگی ایجاد کرد.

آبی احمد علی و دریافت جایزه نوبل

به نوشته شبکه «الجزیره» قطر، «علی المقری» کارشناش یمنی هم گفت نخست وزیر اتیوپی شایسته دریافت جایزه نوبل بود. این شایستگی تنها به دلایل دستاوردهای سیاسی وی نبود بلکه به خاطر این بود که خانواده او با وجود تفاوت دینی - مذهبی نماد زندگی مسالمت آمیز بود. او نخستین نخست وزیر اتیوپی از اقلیت مسلمان اقلیت «اورمو» است. پدر او مسلمان و مادرش مسیحی هستند. با این وجود به طور مسالمت آمیز زندگی می کنند.

به نوشته شبکه الجزیره، «زکریا المحرمی» نویسنده عمانی معتقد است که ابی احمد علی شایسته دریافت جایزه صلح بود زیرا در پرونده سودان نقش آفرینی کرد و با حمایت از اراده مردم مانع این شد این کشور به سوی تنش و خون ریزی پیش رود.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت موفقیت آبی احمد علی در دریافت جایزه صلح نوبل شگفت آور نیست. هنگامی که او توانست تعهدات خود در برابر پارلمان را تحقق بخشید و به صلح میان اتیوپی و اریتره دست یابد و به تنش هایی که بیش از دو دهه ادامه داشت پایان دهد بسیاری از ناظران پیش بینی می کردند که او به جایزه صلح نوبل دست یابد. توافق صلح با اریتره نقش بزرگی در دستیابی ابی احمد علی به جایزه صلح نوبل داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط