بارش‌های پاییزی 10 درصد بالاتر از نرمال خواهد بود


بارش‌های پاییزی 10 درصد بالاتر از نرمال خواهد بود

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص شائبه ابردزی و دستکاری عامدانه برای تغییر اقلیم در ایران گفت: مسئله ابردزدی مبنای علمی ندارد.

سحر تاج‌بخش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا که توضیح بیشتری در خصوص این موضوع نداد به بحث باروری‌سازی ابرها، اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه بارورسازی ابر قابل انجام است اما مساله این است که بارورسازی با چه هدفی باشد، به عنوان مثال تامین منابع آب زیر زمینی یا از بین بردن خشکسالی از طریق بارورسازی ابرها تقریباً منتفی است.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابرها در حیطه فعالیت‌های سازمان هواشناسی نیست، تصریح کرد: این کار بودجه زیادی می‌خواهد و اگر هم بودجه مورد نیاز وجود داشته باشد تاکیدی بر انجام این کار نداریم چون در حوزه‌های کاربردی ما دخالتی ندارد.

وی در مورد وضعیت بارندگی‌ها برای پاییز و زمستان سال جاری گفت: بارش‌های پاییزی نرمال و ۱۰ درصد بالای نرمال پیش بینی می‌شود، برای زمستان نیز بارش‌ها را نرمال و ۱۰ درصد زیر نرمال می‌بینیم اما به دلیل اصل عدم قطعیت در پیش‌بینی، اطلاعات بارش‌های زمستان ممکن است به روز رسانی شود.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین به موضوع خشکسالی به عنوان یکی از تبعات گرمایش جهانی اشاره کرده و اظهار کرد: مسئله گرمایش جهانی در همه دنیا اتفاق افتاده و اثرات آن به صورت افزایش پدیده‌هایی چون سیلاب، خشکسالی، رعد و برق، بارندگی زیاد در برخی مناطق و کم شدن بارندگی‌ها در برخی دیگر از مناطق بروز می‌کند بنابراین به تبع این موضوع پدیده‌های این چنینی در کشور زیاد شده است.

وی در ادامه افزود: در کشور ما و خاورمیانه بارش‌ها در کل کاهش پیدا کرده و اینکه سال گذشته بارش بیشتری داشتیم به معنای این نیست که خشکسالی در کشور از بین رفته است زیرا حداقل ۱۰ سال متوالی کشور خشک بوده و باید چندین سال این وضعیت ادامه داشته باشد تا آب‌های زیر زمینی تامین شود بنابراین ما وارد دوره ترسالی نشده‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق