پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغازگر «ریورس پیچ» است


پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغازگر «ریورس پیچ» است

تهران- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت، پارک علم و فناوری این دانشگاه آغازگر ریورس پیچ (بیان مسئله توسط دارنده مسئله) است و تا این لحظه نتایج مثبتی از این سیستم کسب کرده است.

عباس زارعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار داشت: آموزش و پژوهش سرلوحه دانشگاه‌های نسل دو بود. اما در دانشگاه‌های نسل سه و چهار باید کار پژوهشی با هدف کارآفرینی انجام شود. با این رویکرد، پارک صنایع علاقمند را جذب می‌کند و پس از پاسخ فناورانه به مسائل صنعت،کارآفرینی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی پارک‌های علم و فناوری و بخش‌های مرتبط مثل معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارت‌خانه‌ها علاقه‌مند به این روش برای حل مسئله هستند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر در پارک علم و فناوری تهران سیستم ریورس پیچ (بیان مسئله توسط دارنده مسئله) اجرایی شده است. به این معنا که صاحب مسئله (صنعت) موضوع خود را ارائه می‌کند و تیم‌هایی از محققان، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران گرد هم می‌آیند و پاسخ‌های متعددی به مسئله می‌دهند. این سیستم در دنیا اجرایی شده و پاسخ های خوبی گرفته است.

زارعی توضیح داد: در مدل‌های رایج، مقاله و پژوهشی ارائه و در صورت موثر بودن آن در صنعت استفاده می‌شود. اما در مدل ریورس پیچ ضمن حل مسئله کسب و کار جدیدی شکل می‌گیرد و صاحب مسئله می تواند به این موضوع ورود نکند زیرا کسب و کار جدیدی مستقل از آن ایجاد شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که صورت مسئله در جهت پاسخ حل یک مسئله صنعتی بوده است، دارنده کسب و کار جدید می‌تواند در زنجیره تامین و ارزشی صنعت قرار بگیرد و صنعت باید از این کارآفرینی پشتیبانی کند و مشاغل جدید را به عنوان بخشی از زنجیره ارزشی خود بپذیرد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: دارندگان مسئله از کسب و کار جدید سهام کسب می‌کنند تا اشتغال جدید را در زنجیره ارزشی خود قرار دهند و سبد محصول را کامل کنند.

زارعی توضیح داد: به عنوان مثال در حال حاضر تیم‌های استارتاپی موجود در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، روی مسائل صنایع فولاد مبارکه متمرکز شده‌اند و در صورت رفع مسئله این حوزه با استفاده از ضایعات این صنعت، کسب و کار جدیدی راه اندازی می‌کنند. به دلیل نتایج مثبت این سیستم، این مسیر برای صنایع دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر