افزایش 28 درصدی ورودی پرونده‌های قاچاق


افزایش 28 درصدی ورودی پرونده‌های قاچاق

سازمان تعزیرات: ورودی پرونده‌های قاچاق در6ماه نخست98 درمقایسه با مدت مشابه پارسال28 درصد افزایش داشته‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سیدعبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: ورودی پرونده‌های قاچاق از حدود ۳۱ هزار فقره در شش ماهه سال ۹۷ به حدود ۴۱ هزار پرونده در مدت مشابه امسال رسیده است. وی ادامه داد: در مختومه کردن و رسیدگی به این پرونده‌ها حدود ۲۲ درصد نسبت به سابق رشد داشتیم.
آقای اجتهادی با اشاره به افزایش وصولی جریمه‌های نقدی در اجرای احکام گفت: امسال از این محل، ۲۲۴ میلیارد تومان جریمه، وصول و به خزانه واریز شد. وی ادامه داد: امسال در مقایسه با پارسال، قاچاق در کالا‌های ورودی نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است، اما از اواخر نیمه دوم پارسال، قاچاق کالای خروجی به شدت افزایش یافته است که در این زمینه، سوخت، مقام نخست را دارد. مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بر اساس ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق، راه اندازی سامانه‌ها تکلیف دولت شد و مقرر شد برای پیشگیری از ارتکاب قاچاق، فرآیند واردات و تجارت از جمله حمل، نگهداری، عرضه و فروش بر اساس نظر قانون گذار به صورت سامانه الکترونیکی نظارت شود.
آقای اجتهادی با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی تاکید کرد: به صِرف مبارزه فیزیکی، قطعاً موفق نخواهیم بود. وی ادامه داد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کالا‌های قاچاق با روش‌های فیزیکی و سنتی کشف می‌شود، اما ۸۰ درصد را عملاً پوشش نمی‌دهیم، ولی اگر سامانه‌های مختلف از جمله سامانه شناسه کالا و رهگیری و سامانه تجارت ایجاد شود، کالا‌ها رهگیری می‌شوند. آقای اجتهادی گفت: دستورالعمل سامانه پرونده‌های قاچاق کالا و ارز نوشته و بیش از ۷۰ درصد کار انجام شده است، اما دستگاه‌هایی که باید اطلاعات را با ما به اشتراک بگذارند این کار را انجام نداده اند. وی با تاکید بر اینکه سامانه‌ها شفافیت را ایجاد و ریسک قاچاق را بسیار افزایش می‌دهند، افزود: وزیر کشور به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، ۱۵ اسفند امسال را آخرین مهلت برای ایجاد همه سامانه‌ها و ارتباط آن‌ها با سامانه جامع تجارت اعلام کرد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه رشد پرونده‌ها نشان می‌دهد توان شناسایی ما افزایش یافته است، گفت: آمار‌ها و محاسبات نشان می‌دهد در برخی کالا‌ها به طور جدی کاهش قاچاق داشتیم به ویژه در برخی کالا‌هایی که سامانه‌ها در آن موفق عمل کردند. ریجستری در حوزه موبایل و رهگیری لاستیک نشان می‌دهد در این دو کالا و در دارو کاهش قاچاق داشتیم.
آقای علی رهبری با بیان اینکه در تبادل اطلاعات بین سامانه‌ها نقص داریم، ادامه داد: از مرحله تشریفات گمرکی در کشور مبداء تا زمانی که کالا، تامین ارز و به سمت کشورمان حمل می‌شود تا کالا به گمرکات ورودی برسد و پس از تشریفات گمرک در کنار کالای تولید داخل حمل داخلی شود و از مرحله کارت بازرگانی تا مرحله گمرک با تجارت خارجی و از مرحله گمرک تا مرحله عرضه و فروش که تجارت داخلی است، قرار بود چند سامانه شکل بگیرد از جمله سامانه رتبه بندی اعتباری بازرگانی، سامانه جامع مجوزها، سامانه جامع ارزی، سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع انبارها، سامانه جامع گمرکی، سامانه جامع ثبت معاملات و سامانه جامع بیمه.
وی با اشاره به اینکه قرار بود این سامانه‌ها از طریق سامانه مرکزی به نام سامانه جامع تجارت، هماهنگ شوند، افزود: تقریباً اغلب این سیستم‌ها شکل گرفته اند و دستگاه‌ها در ایجاد سامانه‌های خود بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته اند به جز بیمه که امیدواریم تسریع کند. آقای رهبری گفت: با اغلب این دستگاه‌ها تبادل اطلاعات خوبی داریم و فقط با گمرک نتوانستیم تبادل اطلاعات داشته باشیم. وی افزود: گمرک علت همکاری نکردن را، کمبود منابع اعلام کرده است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قاچاق از مبادی رسمی و غیر رسمی داریم، گفت: در قاچاق از مبادی رسمی، خلاء‌هایی در فرآیند‌های اجرایی داشتیم که از محل استفاده از کاغذ‌ها و سپردن برخی از کنترل ضوابط به عامل انسانی شکل می‌گرفت.
وی با تاکید بر اینکه با ایجاد سامانه‌ها حجم زیادی از بستر‌های تخلف‌ها برچیده می‌شود، ادامه داد: بسیاری از تصمیمات را از عامل انسانی گرفتیم و به سیستم‌ها سپردیم که موجب کاهش تبانی‌ها شد. آقای رهبری افزود: از مبادی غیر رسمی کالا‌هایی وارد می‌شود که برای تفکیک آن‌ها از کالا‌هایی که از مبادی رسمی وارد شدند نیازمند این هستیم که نظام ثبت اطلاعات تجارت رسمی به خوبی کار و با هم تبادل اطلاعات کنند. او گفت: اکنون با ۴۰ دستگاه تبادل اطلاعات داریم و حدود ۳۰۰ وب سرویس و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش با دستگاه‌های مختلف داریم.
آقای رهبری افزود: دو رقم اطلاعاتی پروانه‌ها و پته‌ها را از گمرک نیاز داریم که تا پایان سال گذشته هیچ گونه همکاری نکردند، اما پس از دستور مقام معظم رهبری، همکاری‌ها بهتر شد. وی اضافه کرد: اطلاعات بسیار ناقصی را از گمرک دریافت می‌کنیم و اطلاعات را هم با تاخیر زیادی دریافت می‌کنیم که فایده‌ای در مدیریت تجارت و شناسایی قاچاق ندارد. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۹ درصد داده‌های سامانه گمرک از ابتدای سال و برای یک ماه گذشته، ۴۳ درصد اطلاعات این سامانه برای سامانه جامع تجارت نیامده است. آقای رهبری با بیان اینکه درحوزه صادرات، ۷۷ درصد اطلاعات گمرک برای ما ارسال نشده است، تاکید کرد: از گمرک انتظار داریم به صورت برخط، اطلاعات خود را به سامانه جامع تجارت ارسال کند.

مدیرکل دفتر حقوقی گمرک هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به تاریخچه آغاز سامانه‌ها و فناوری‌های اطلاعات از سال ۹۰ گفت: در ماده ۹ قانون گمرکی برای نخستین بار گمرک پیشنهاد کرد تا از فناوری اطلاعات در تجارت استفاده کنیم. آقای ابراهیم نقدی افزود: قرار شد در سال ۹۲ در مواد ۵ و ۶ در بحث پیشگیری و مبارزه با قاچاق از این سامانه‌ها استفاده کنیم و در سال ۹۴ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ تصویب شد.
وی ادامه داد: در این آیین نامه به صراحت وظایف هر یک از دستگاه‌ها پیش بینی شد. در ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی ماده ۵ و ۶ آمده است که هر کدام از دستگاه‌های ذیربط برای انجام عملیات خود دارای سامانه عملیات مستقل باشند. آقای نقدی با اشاره به اقدامات گمرک در راستای تبادل اطلاعات با سامانه‌ها گفت: در خصوص تبادل اطلاعات با سامانه جامع تجارت و الکترونیکی کردن فرآیندها، ابتدا گمرک پیش قدم شد.
مدیرکل دفتر حقوقی گمرک افزود: در شش ماهه امسال حدود ۶ و نیم میلیون تراکنش شامل ۴ و نیم میلیون تراکنش با سامانه همتا در حوزه ریجستری گوشی تلفن همراه داشتیم و حدود ۲ میلیون تراکنش در حوزه اظهارنامه‌های واردات، صادرات، ترانزیت و پته‌ها شامل اطلاعات کامیون‌ها و محموله‌ها و حدود ۵۰۰ هزار تراکنش با سامانه ثبت شفارش داشتیم. او ادامه داد: در شش ماهه نخست در خصوص دریافت اطلاعات ثبت شفارش، حدود ۵۰ هزار تراکنش با سامانه بهینه یاب وزارت صمت داشتیم. آقای نقدی گفت: در گمرک نه تنها کوتاهی و کم کاری نشده است بلکه اقداماتی خوبی در راه اندازی سامانه‌ها در گمرک انجام شده است. وی افزود: در شش ماهه امسال، ۴۲ میلیارد دلار واردات و صادرات انجام شده است و همه آن‌ها تحت سامانه گمرک بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: الزام اولیه که در اصلاح فرآیند مبارزه با قاچاق کالا باید انجام شود اقداماتی است که نهادهای متولی در امر پیشگیری از قاچاق کالا متکفل آن هستند. آقای غلامحسن اسماعیلی افزود: قانون گذار وظایفی را برای آنها در نظر گرفته است که متاسفانه این اقدام در برخی مواقع انجام نشده و در برخی مواقع ناقص انجام شده است و در بسیاری از موارد این اقدامات به صورت یکپارچه و پیوسته انجام نشده است و به همین علت در مبارزه با قاچاق کالا به توفیقات مدنظر قانونگذار و مقام معظم رهبری نرسیدیم.
وی ادامه داد: در بازدید از انبارهای گمرک متوجه شدیم که از انبارهای متعدد موجود در گمرک اطلاعاتی ندارند مبنی بر اینکه چه نوع کالایی و با چه میزان و مشخصاتی در گمرک وجود دارد. آقای اسماعلی افزود: زمانی که تا این اندازه در شناسایی واردات و صادرات از برنامه های پیش بینی شده در قانون، عقبیم چگونه می توانیم ادعا کنیم که در مبارزه با قاچاق کالا بتوانیم به مرز مطلوب برسیم و جلوی قاچاق کالا گرفته شود؟
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در آن جا شاهد بودیم هم در انبارهای سرپوشیده و هم در انبارهای روباز خودروهای فراوانی از بیش از ۲ سال قبل وارد گمرک و در محوطه آن در زیر آفتاب دچار استهلاک شده بود اما هیچ اقدامی در ارتباط با ساماندهی آن ها انجام نشده بود. او اضافه کرد: این موارد، مصادیقی از موضوعات است که با رویکرد پیشگیری از قاچاق کالا مد نظر رئیس قوه قضاییه قرار گرفت که باید روند مبارزه با قاچاق کالا به ویژه در حوزه پیشگیری متحول شود تا از قاچاق کالا جلوگیری کنیم.
آقای اسماعیلی افزود: البته در فرآیند رسیدگی به پرونده ها و صدور حکم و در فرآیند اجرای مجازات و اجرای قانون و شناسایی اموال کسانی که با قاچاق کالا سرمایه خود را افزایش داده اند باید بازنگری جدی انجام دهیم تا در مبارزه با قاچاق موفق باشیم. سخنگوی قوه قضاییه گفت: علاوه بر افعال مجرمانه باید به سراغ ترک فعل هایی که متولیان امور موظف به انجام آن بوده اند و از انجام آن خودداری کردند باید پاسخگوی ترک فعل های خود باشند.
آقای اسماعیلی افزود: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره شده است که هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود جرم است. او اضافه کرد: اراده قوه قضاییه در دوره جدید این است که در کنار مبارزه با اعمال مجرمانه به سراغ ترک فعل متولیان امور هم برود و به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داده شده است تا به هر یک از وظایف قانونی این دستگاه ها ورود و نظارت کند تا تصمیمات قانونی اتخاذ شود. سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه، متخلفان شناسایی و با آن آنها برخورد می شود، گفت: باید گلوگاهای فساد را شناسایی و با آن برخورد شود اما وظیفه مدیریت کلان اجرایی کشور است تا ورود کند و سامانه های شفافیت زا را ایجاد و عملیاتی کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بیمه مرکزی برای حضور در سامانه جامع تجارت نیازمند دریافت سرویس‌های ورودی بود، اما این سرویس‌ها با تاخیر به بیمه رسید. آقای سید قاسم نعمتی با بیان اینکه در خصوص بیمه با ۲۸ شرکت بیمه با نرم افزاری‌های متفاوت روبرو هستیم، افزود: برای یکپارچه سازی سامانه جامعه تجارت و این سامانه‌ها جلسات متعددی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم و تعاملات زیادی انجام دادیم تا این یکپارچه سازی انجام شد و تاکنون بسیاری از این نرم افزار‌ها انجام شده است. او اضافه کرد: استانداردسازی و یکپارچه کردن سامانه‌های بیمه‌ها با سامانه‌های ورودی انجام شده است و شرکت‌ها در مرحله استقرار هستند و از شرکت‌های بیمه قول گرفتیم که استقرار آن‌ها در ماه آینده به پایان برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟